حمله به خانواده اعتصاب کنندگان

لیلا طیری
لیلا طیری

» همزمان با وخامت حال زندانیان

همزمان با وخامت حال سه تن از 17 زندانی سیاسی که از ده روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برند، نیروهای انتظامی به خانواده اعتصاب کنندگان حمله بردند وضمن تهدید آنان به بازداشت، مانع از تجمع شان در برابردادستانی شدند.

براساس گزارش ها وضعیت بهمن احمدی امویی، کیوان صمیمی روزنامه نگاران دربند و مجید توکلی، فعال دانشجویی که از آغاز در اعتصاب غذای خشک به سر می برند وخیم است.در اعتصاب غذای خشک، اعتصاب کننده حتی از نوشیدن آب هم خودداری می کند در حالیکه در اعتصاب غذای تر زندانی آب و چای می نوشد.

17 زندانی سیاسی بند 350 زندان اوین ده روز پیش و به دنبال انتقال آنها به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زدند و اعلام کرده اند که تا تحقق خواسته هایشان مبنی بر “رعایت کامل حقوق زندانیان در آیین نامه سازمان زندانها، برخورد با زندان بانان قانون شکن، آزادی سریع و بدون قید شرط بابک بردبار، عکاس خبری، افزایش فضای سرانه، زمان تلفن، امکانات بهداشتی و درمانی برای هر زندانی و اجرای فوری و کامل قوانین و موارد مصوب مرتبط با زندانیان” به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

 

تهدید خانواده ها به بازداشت

به دنبال این اعتصاب، خانواده های این زندانیان نیز که علیرغم پی گیری های متعدد هیچ پاسخی از سوی مسولان دریافت نکرده بودند، در همراهی با عزیزان دربند خود به اعتصاب غذا مبادرت کردند.اما

این خانواده ها که روز گذشته در مقابل دادستانی تهران تجمع کرده بودند، با حمله و برخورد خشونت آمیز و تهدید پلیس مواجه شدند.

سایت کلمه در این زمینه گزارش داده است: نیروی انتظامی خانواده های زندانیان سیاسی اعتصاب کننده را تهدید به بازداشت و دستگیری کرد و مانع تجمع آنها مقابل دادستانی تهران شد.

براساس این گزارش، نیروهای پلیس ضد شورش که باتوم در دست داشتند با حمله به خانواده های زندانیان سیاسی در سبزه میدان تهران مقابل دراصلی اداره کل دادستانی تهران، عکس های زندانیان سیاسی را به زور از دست خانواده ها بیرون کشیدند و ضمن پاره کردن عکس ها، به مادران زندانیان فحاشی و توهین کردند.به گفته خانواده ها، آنها تهدید شده اند که در صورت ایستادن مقابل ساختمان دادستانی به زندان منتقل می شوند.چند نیروی لباس شخصی نیز بطور مداوم از این خانواده ها و دیگر حاضران در محل فیلمبرداری و عکسبرداری کرده اند.

حانواده های زندانیان اعتصاب کننده پس از برخورد خشونت آمیز پلیس به دفتر رییس کل دادگستری در خیایان خیام تهران رفتند و برای بیان اعتراض و ابراز نگرانی شان در مقابل ساختمان دادگستری تحصن کردند.خانواده ها خبر داده اند که نیروهای ضد شورش به این محل نیز هجوم آورده و خانواده ها را محاصره کرده اند.

در یک هفته اخیر، این دومین حضور خانواده های این زندانیان مقابل دادستانی تهران است؛آنها روزهای گذشته نیز ساعت ها مقابل ساختمان امور زندان ها و نیز زندان اوین تجمع کرده و خواستار رسیدگی به اوضاع زندانیان خود شده بودند.

 

تحصن خانواده ها در مقابل زندان اوین

براساس گزارش ها خانواده ها سپس به مقابل زندان اوین رفته و اعلام کرده اند تا زمانی که اجازه ملاقات با زندانیان را به آنها ندهند در  این محل تحصن خواهند کرد. تا زمان انتشار این گزارش خانواده ها همچنان در مقابل در اصلی زندان اوین، تحصن کرده بودند.

علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم، علی پرویز فعال دانشجویی، حمیدرضا محمدی فعال سیاسی، جعفراقدامی فعال مدنی، بابک بردبار عکاس خبری، ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل، ابراهیم(نادر)بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق، کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، مجید دری فعال دانشجویی، مجید توکلی فعال دانشجویی، کیوان صمیمی روزنامه نگار، غلامحسین عرشی، پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث عاشورا و محمد حسین سهرابی راد، از روز دوشنبه هفته گذشته در اعتراض به رفتارهای توهین آمیز ماموران و مسئولان زندان اوین و بند ۳۵۰ به سلول انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذا زده اند.

 

نامه به مراجع

در همین زمینه جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در نامه ای به مراجع نسبت به خطراتی که جان و روح عزیزان دربندشان را تهدید می کند، هشدار دادند.

این خانواده ها خطاب به مراجع نوشته اند: “الان که مسئولان و مراجع ذی ربط صدای اعتراض ما را نمی شنوند و اگر هم بشنوند به جای رسیدگی تهدید به شرایط و اوضاع بدتر می کنند، به داد ما برسید و به وضعیت زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ که در انفرادی و اعتصاب غذا به سر می برند و نیز بند نسوان که طبق آخرین اخبار واصله شرایطی بس نامطلوب دارند، از طریق اعزام نماینده و یا هر طریقی که مصلحت می دانید، رسیدگی فرمایید.”