جمع مستان

نویسنده
مرضیه حسینی

چه می شود، معلوم نیست!

حسن باستانی از جمله نویسنده وکارگردانانی است که پس از پلمپ و تعطیلی همیشگی تالار مولوی از اجرای نمایش خود دراین سالن بازمانده و این روزها خود وگروهش به دنبال محلی جهت اجرای “سرباز”هستند. به هم این بهانه همکارمان در تهران گفت و گویی با وی ترتیب داده است که در زیر می خوانید…

آقای باستانی، بدون حاشیه برویم سر اصل مطلب، چه شد؟ چه اتفاقی برای اجرایتان افتاد؟

من خودم هم نمی دانم واقعا چه شد. اما آنچه مشخص است این که به سادگی یک سالن تئاتر از فهرست کم سالن های تئاتر پایتخت کم شد و دراین آشفته بازار کسی هم پاسخگوی تعهدات نیست.

 

طرف تعهدات شما به نمایشتان چه کسانی بودند؟

مرکز هنرهای نمایشی و تالار مولوی. تالار مولوی که براساس یک حمله ی کاملا پشتیبانی شده پلمپ شد ودرنهایت پس از پایان اجراها در تعطیلی مطلق به سر می برد. وضعیت مدیریتی کلان تئاتر مملکت هم که مشخص نیست.

 

یعنی قرار نیست درتالار مولوی اجرایی ببینیم؟

ببییند براساس آنچه که اعلام کردند قرار براین شد که جهاد دانشگاهی از دانشگاه تهران به شکل کامل تسویه و از هم جدا شوند. مسئولیت مدیریتی تالارمولوی هم که از انقلاب به بعد با جهاد دانشگاهی بود. یعنی طرف قرارداد مرکز هنرهای نمایشی جهاد دانشگاهی بود. بعد از جریان پلمپ تالار مولوی و طرح جداسازی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی مرکز هنرهای نمایشی قرار داد خود را با تالار مولوی قطع می کند.

 

به عبارتی قرارداد مرکز هنرهای نمایشی با جهاد دانشگاهی فسخ می شود؟

بله. چون تالارمولوی دیگر دراختیار جهاد نبود و به دست دانشگاه تهران افتاده است.

 

بنابراین قرار براین می شود که اداره این تالار به دست دانشگاه تهران بیفتد.

بله. اما از روزی که اداره آنجا به دست دانشگاهیان تهران افتاده است، وبا توجه به اینکه آنها آشنایی با سیستم پیچیده نور و صدای این تالار نداشتند تا به حال زیان های سخت افزاری زیادی به سالن وامکانات آنجا زده اند.

 

چرا ؟

سیستم این تالار درزمان انقلاب از آلمان خریداری شده است و تنها دونفر از نیروهای اخراج شده جهاد دانشگاهی از تالار مولوی با آنها آشنایی دارند و دیگر هیچ کس نمی داند باید چه کند. نیروهای بسیج دانشگاه تهران که برای اداره این سالن آمده اند به شکل خودسرانه با این سیستم ها کارکرده و ضربه های جبران ناپذیری به آن زده اند.

 

الان تکلیف این مرکز چه می شود؟

براساس آنچه اعلام شده است تا اطلاع ثانوی این سالن تعطیل است تا شورای سیاست گذاری جدیدی از دانشگاه تهران برای راه اندازی مجدد آن تشکیل شود.

 

این تعطیلات تا به کی ادامه دارد؟

چیزی اعلام نکرده اند.

 

پس تکلیف اجرای شما وهمه گروههای که درآنجا درنوبت اجرا بودند چیست؟

فعلا همه چیز مسکوت است. گروهها تمرین کرده اند و آماده اجرا بودند اما کسی پاسخگو نیست.

 

چه برنامه ای برای اجرای نمایش خود دارید؟

یک سال صبر کردیم باز هم صبر می کنیم ببینیم در تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی چه اتفاقی می افتد. دراینجا به جز پشیمانی وناامیدی هیچ چیزی از تئاتر نصیب نمی شود.

 

جشنواره ای تحت عنوان “نمایشنامه خوانی تالارمولوی”دراین سالن روزهای یکشنبه برگزار می شد. دراین جشنواره 36 گروه حاضر بودند. آیا با این وضعیت آن جشنواره ادامه دارد؟

مسئولیت این جشنواره با شخص مهدی مکاری است. مکاری تا قبل از ورد نیروهای دانشگاه تهران به عنوان مدیر تالار بود. اما فعلا این جشنواره هم تعطیل شده است وهیچ فعالیتی درآنجا شکل نمی گیرد.

 

مرکزهنرهای نمایشی چه عکس العملی دارد؟

وضعیت آنجا هم بدتر ازتالار مولوی است. الان یکسال است که از جابه جایی مدیریت مرکز سخن می رانند. هربار آقای پارسایی خداحافظی می کنند ولی باز هم حضور دارند. تئاتر شهرمدیریت ندارد. عملا همه تئاتر ایران تعطیل شده است. معلوم نیست چه می شود.