تلگرام در روزهای آینده فیلتر می‌شود؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» خیز دوباره کارگروه فیلترینگ برای مسدود کردن پیام‌رسان محبوب

چند روز بعد از تکذیب اظهارنظر مدیران شبکه پیام‌رسان تلگرام از سوی وزیر ارتباطات مبنی بر فیلترشدن این شبکه، کارگروه فیلترینگ در ایران تصمیم گرفته در نشستی فیلتر شدن اپلیکیشن موبایلی تلگرام را بررسی کند.

به گزارش سایت پویش، این جلسه قرار است روز چهارشنبه ۶ آبان در دفتر ابراهیم رئیسی، دادستان کل و رئیس کارگروه فیلترینگ برگزار شود.

بر اساس این گزارش عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کمیته فیلترینگ از مدافعان سرسخت فیلتر تلگرام است،و در مقابل، اعضای دولتی این کمیته با مسدود شدن این نرم افزار کاربردی مخالف اند.

در این کمیته مقاماتی مانند وزیر یا نماینده وزارتخانه‌های اطلاعات، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری، علوم،‌ تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان‎ صدا و سیما و فرمانده نیروی انتظامی حضور دارند.

تلاش دوباره برای فیلتر کردن شبکه پیام رسان تلگرام تنها چند روز بعد از تکذیب ادعای یکی از مقامات این شرکت از سوی محمود واعظی، وزیر ارتباطات،‌ فناوری و اطلاعات ایران می‌آید که با متهم کردن مدیران تلگرام به “ناشی گری” گفته بود دلیل “اختلال” در کار این شبکه طی روزهای گذشته، اختلال در اینترنت ایران بوده‌است.

پاول دورف، مؤسس و از مدیران شبکه پیام‌رسان تلگرام، گفته بود که درخواست ایران برای همکاری در زمینه “جاسوسی از شهروندان” این کشور را رد کرده‌است.او در توییتر خود از این موضوع به عنوان دلیل “فیلتر شدن” تلگرام در ایران یاد کرده بود.

آقای دورف در مصاحبه با بیبیسی گفته ایران “در طول هفته گذشته نیمی از ترافیک تلگرام را متوقف کرد و امروز ما را برای دو ساعت به طور کامل مسدود کرد (همان زمان که خبر را اعلام کردیم) و حالا به نظر می‌رسد پس از انتشار خبر تصمیم گرفته باشند انسداد ما را بردارند.”

او آنزمان، پیش‌بینی کرد که ایران با ارائه توضیحی رسمی، انسداد را از سر خواهد گرفت.

 وزارت ارتباطات ۲۸ مهرماه گفته بود، آنها اقدامی برای فیلترینگ انجام نداده‌اند. با این حال همان روز سایت “گرداب”، وابسته به مرکزی بررسی جرائم سازمان‌یافته، در مورد برخی امکانات در “تلگرام”، هشدار داد.

روز چهارشنبه، ۲۹ مهرماه، ساعاتی پیش از تکذیب وزیر ارتباطات، محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته بود شبکه تلگرام “مشکلی ندارد و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.”

دسترسی به شبکه ارتباطی تلگرام که نسبت به سایر شبکه‌ها سرویس‌های مناسب‌تری به کاربران ایرانی ارائه می‌دهد طی چند ماه گذشته در ایران با اختلالاتی روبرو و شایعه‌هایی هم در مورد احتمال مسدود شدن آن بین گروهی از کاربران منتشر شده است.

این شبکه به ویژه بعد از محدودیت‌ها و اختلالات شبکه وایبر به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های ارتباطی برای تبادل پیام در ایران تبدیل شد. تلگرام در ایران فیلتر نیست و امکاناتی نظیر انتقال فایل‌های تصویری بدون کاستن از کیفیت و سرعت جابه جایی آنها به کاربران ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم بیش از یک پنجم ترافیک سرورهای شبکه تلگرام در دست کاربران ایرانی‌ است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به صورت رسمی گفته است که ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر در این کشور از اپلیکیشن پیام‌رسانی تلگرام استفاده می‌کنند.

پیشتر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده بود که شرکت تلگرام در پی درخواست مقامات ایرانی دسترسی برخی کاربران این شبکه پیام‌رسان را محدود کرده است.

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محدودیت در به کارگیری آنها یکی از موضوعات جنجالی در دولت یازدهم بوده است. با توجه به حضور برخی مقامات ارشد دولت در این شبکه‌ها و تلاش‌هایی که برای رفع فیلترینگ از شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک انجام شد به نظر می‌رسد دولت به رفع محدودیت‌های این شبکه‌ها تمایل دارد اما در عمل قادر به انجام آن نیست.