هجوم برای خرید دلار دو هزارتومانی

نویسنده
نازنین کامدار

» صد و بیست ساعت تا آغازتحریم

بانزدیک شدن به زمان تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا و به دنبال سخنان  کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپاقیمت ارزهای خارجی در تهران به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته رسید به طوری که  دلار آمریکا خود را به مرز 2000 تومان نزدیک کرد و سکه بهار آزادی  با16 هزار تومان افزایش یه بهای 714 هزار تومان رسید.

خبرنگاران روز در تهران از ازدحام خریداران ارز در حوالی خیابان فردوسی و چهار راه استانبول ، مرکز خرید و فروش غیر رسمی ارز در پایتخت خبر داده و گفته اند هجوم برای خرید ارز و سکه ارتباط مستقیمی با تحریم های نفتی پیش رو دارد.با این حال رستم قاسمی، وزیر سپاهی نفت در حاشیه نشست دولت، آنطور که ایسنا گزارش داده، گفته است:” امیدواریم اروپایی‌ها عاقلی کنند و این اتفاق نیفتد اما اگر ما از فرصت تحریم استفاده کنیم حتما منافع جمهوری اسلامی تامین خواهد شد. تحریم هم فرصت است هم تهدید. از فرصت آن استفاده می‌کنیم”.

او  در عین حال تمامی گزارش ها درباره مبادله نفت در برابر کالا با هند و دریافت “یوان” از چین بجای “دلار” را هم تکذیب کرده و گفته است:” هیچ پولی فعلا با «یوان» (واحد پول چین) پرداخت نمی‌شود. البته ما علاقه‌مندیم که بخشی از پول نفت با «یوان» پرداخت شود ولی فعلا با دلار پرداخت می‌شود. چون اگر به «یوان» پرداخت شود به نفع ماست. موافق تهاتر هستیم اما با هند تا به حال تهاتری انجام نشده است. دلیلش هم تاکنون دریافت مالیات بر روپیه ایران بود که ما موافق نبودیم. اخیرا این قانون را هندی‌ها تصویب کرده‌اند که ما از مالیات معاف باشیم. الان در حال مذاکره هستند تا اگر کالای مورد انتظار و مناسب کشور بر اساس نیازهایمان در هند باشد تهاتر انجام شود چون ممکن است هندی‌ها کالاهایی داشته باشند اما مورد نیاز کشور نباشد”.

وی مشابه همین ادعا ها را در گفت و گو با روزنامه شرق هم بیان کرده و با ادبیات خاص خود گفته است:” حال اقتصاد اروپا خوب نیست. یورو روی تیغ بحران ایستاده است. حالا قرار است سران اروپا در مقرشان بنشینند و درباره نخریدن نفت ایران و بیمه نکردن نفتکش‌ها به تصمیم نهایی برسند؟”
محمد رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد هم به نوشته ایسنا در جمع خبرنگاران حاضر شده و از قول مردم ایران گفته است : “ما قناعت می کنیم”.

 متهم فساد میلیاردی پرونده اختلاس بیمه ایران، افزوده:” مردم ایران ایستاده اند و با وجود تحریم های شدید قناعت می کنند”.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم درباره تحریم ها موضع گیری و پیش بینی کرده که تحریم نفت به اقتدار نظام لطمه نمی زند.

به گزارش فارس، او در یک مراسم حکومتی برای بزرگداشت بهشتی در مهدیه تهران، محل سازماندهی نیروهای لباس شخصی گفته است:” جنگ و تحریم‌ها نتوانست اقتدار نظام را بشکند و جمهوری اسلامی روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شود”.

او راه حل خود را نیز چنین بیان کرده است:” دشمن از قدرت ولایت فقیه هراس دارد و برای حفظ نظام باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم”.

همزمان با این اظهارات، روزنامه کیهان نیز در تیتر دوم خود ، بار دیگر ماجرای بستن تنگه هرمز را پیش کشیده و به نقل از فرمانده نیروی دریایی ارتش و در آستانه تحریم نفت نوشته است:” در صورت اعمال تحریم های شدیدتر به ویژه تحریم های نفتی از سوی غرب، احتمال دارد که ایران از موقعیت خود در تنگه هرمز استفاده کند. البته وضع تحریم های جدید از سوی کشورهای استکباری تاثیری در حرکت ما نخواهد داشت ولی اگر شرایطی پیش آید که ملت ایران در معرض خطر قرار گیرد، از همه اهرم ها که تنگه هرمز هم یکی از آنهاست، برای دفاع از اقتدارمان استفاده خواهیم کرد. ما از تحریم ها خاطره خوش داریم. تحریم ها به جای آنکه محدودکننده باشند، مسیر پیشرفت کشور را هموار کرده اند و زمینه رشد استعدادهای داخلی کشور فراهم شده است”.