ترس از بسته شدن هرمز

نویسنده

» گزارش آرتی از وضعیت بزرگ ترین آبراه جهان

رزمایش ده روزه نیروی دریایی ایران در تنگه هرمز، یکی از شلوغ ترین کانال های عبور نفت در جهان، آغاز شد. این اقدام این نگرانی را بوجود آورده است که این تنگه برای مدتی بسته شود.

این رزمایش با عنوان “ولایت 90” در تنگه هرمز انجام می شود و در آن سیستم موشکی و زیردریایی های مختلف خود را از جمله طارق را به نمایش خواهد گذاشت.

دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت: “ارتش و سپاه پاسداران ایران می توانند تنگه هرمز را مسدود کنند. اما چنین تصمیمی توسط مقامات عالی کشور اتخاذ خواهد شد.”

پرویز سروری، نماینده مجلس ایران گفت که این رزمایش تمرینی است برای بستن تنگه هرمز. با این حال، وزیر امور خارجه ایران این موضوع را تکذیب کرد.

برخی تحلیلگران معتقدند که جمهوری اسلامی در صورت تهاجم نظامی غرب می تواند اقدام به مسدود ساختن تنگه هرمز کند. با این حال  آمریکا و متحدانش همچنان تاکید می کنند که برنامه های اتمی ایران مشکوک است و به همین دلیل گزینه حمله نظامی همچنان مطرح است.

ماه گذشته، آمریکا، کانادا و انگلیس تحریم های جدیدی علیه بخش های انرژی و مالی ایران اعمال کردند. اتحادیه اروپا نیز به تبعیت از آمریکا به دنبال متوقف نمودن واردات نفت از ایران است.

هشت کشور تولید کننده نفت در خاورمیانه، نفت کشورشان را از طریق تنگه هرمز صادر می کنند. 33 درصد صادرات نفت این منطقه از طریق دریا در سال 2009 از تنگه هرمز عبور کرده است.

بسته شدن تنگه هرمز می تواند منجر به بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی بشود و به بحران بیشتر در کشور های مصرف کننده نفت، کمک کند.

آرتی نیوز، 25 دسامبر