انتخابات روسیه هم پر مناقشه بود

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش ها به اعتراضات مردمی در کشور همسایه

در حالی که اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات در روسیه به علت “تقلب در انتخابات”ادامه دارد، بیشتر رسانه‌های جمهوری اسلامی راه سکوت را برگزیده و یا حداکثر به نقل اخبار اکتفا کرده اند. این در حالیست که مقامات روسیه نیز کشورهای غربی و در راس آن آمریکا را به دست داشتن در ناآرامی‌ها در این کشور متهم کرده‌اند؛موضعی که این بار پوشش گسترده‌ رسانه‌های حکومتی را در پی داشت و خبرگزاری‌هایی نظیر فارس، نزدیک به نهادهای نظامی ـ امنیتی و  باشگاه خبرنگاران جوان ـ– وابسته به صدا و سیما ـ– آن را منتشر کردند.

 رسانه‌های حامی جریان اصول‌گرا پیش از این اعتراضات مردم در مصر، تونس، بحرین و لیبی راهم نشانه‌ای از “بیداری اسلامی” خوانده اما در مقابل اعتراضات مردم سوریه و کشتار آنان در خیابان ها سکوت کرده بودند. عبارت «بیداری اسلامی»  برای نخستین بار از جانب رهبر جمهوری اسلامی به کار  گرفته شد.

حامیان رهبر جمهوری اسلامی هم  پا را از این فراتر از این گذاشته و از آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر این بیداری اسلامی نام برده بودند.

سکوت درباره اتفاقات روسیه در رسانه‌های اصلی، در حالی رخ می‌دهد که برخی سایت‌ها ـ– هم‌چون خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی ـ– گاهی عکس یا خبر کوتاهی ، بدون تحلیل، از اعتراضات در روسیه منتشر می‌کنند. با این حال خبر آن‌لاین این انتخابات را “انتخابات پرمناقشه” خوانده و معترضان را افرادی نامیده که خواستار “پایان حکومت تک‌صدایی در کشور خود” هستند.

معترضان روسی بر این عقیده‌اند که در انتخابات  ریاست جمهوری این کشور تقلب رخ داده است. آنان تاکنون چندین بار تجمعات اعتراضی گسترده ای در  مسکو و دیگر شهرهای این کشور برگزار کرده‌اند.

دولت روسیه پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری سال 88 در ایران، به سرعت محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت شناخت. معترضان ایرانی هم بارها در راهپیمایی‌های خود، شعارهایی علیه روسیه سر دادند. به همین دلیل اکنون اعتراض به “تقلب  در انتخابات پارلمانی” به طور گسترده‌ای توسط سایت‌های مخالف جمهوری اسلامی، پوشش داده می‌شود.

سایت رجانیوز پیش از این با انتشار تحلیلی، شعار “مرگ بر روسیه” معترضان در ایران را “ نه به دلیل احقاق حقوق ملت ایران”، بلکه برای “پیگیری منافع ملی امریکا در ایران و مقابله با رقیبان جهانی امریکا از سوی یاران داخلی شیطان بزرگ” نامیده و نوشته بود: “ آنچه این روزها از سوی حامیان داخلی فتنه در قبال روسیه پیگیری می‌شود، نه در جهت مطالبات ملت ایران از این کشور که در جهت به چالش کشیدن رویکردهایی از روسیه است که در این برهه زمانی با رویکردهای جمهوری اسلامی در منطقه و جهان هم‎خوانی دارد… در حقیقت آنچه در حال اتفاق افتادن است، نه پیگیری منافع ملت ایران در قبال کشور روسیه که مطالبه منافع امریکا در قبال روسیه، آنهم از زبان روشنفکران و رسانه‌های روشنفکری وطنی است. امری که شواهد آن از شعارهای روزهای فتنه تا برخورد این روزهای این جریان با ماجرای انتخابات روسیه به خوبی قابل مشاهده و رویت است”.

سکوت در قبال اعتراضات مردمی در روسیه در شرایطی ادامه دارد که در سال‌های گذشته بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی، مخالفان را متهم کرده بودند که قصد دارند مدل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را در ایران اجرا کنند.