اعتراض احمدی نژاد به هاشمی یا خامنه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» هیچ کس قانون را رعایت نمی کند جز دولت

نامه علنی محمود احمدی نژاد علیه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و روسای دو قوه، تشنج تازه ای در فضای سیاسی کشور به وجود آورده و منتقدان وی را به این نتیجه رسانده که تخلف از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و اوج گیری نارضائی مردم علت اصلی ایجاد جنجال های ساختگی توسط رییس دولت است.

م احمدی نژاد در این نامه سرگشاده و خطاب به نمایندگان مجلس، ضمن حمله به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و روسای مجلس و قوه قضائیه، اعلام کرده به قانون مصوب مجمع تشخیص عمل نخواهد کرد.

احمدی نژاد در نامه خود که رسانه های رسمی آنرا “بی سابقه” توصیف کرده اند هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، رئیس مجلس و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه را به “تلاش غیر قانونی برای محدود کردن اختیارات رئیس قوه مجریه” متهم و از “مدیر مجمع” به عنوان “قانون شکن و مخرب” که “می کوشد به بهانه مصلحت خود را بر رای مردم تحمیل کند” یاد کرد.

احمدی نژاد در این نامه خود را “منتخب مردم” و دولت اش را “قله” ای در “اداره مطلوب و کامل کشور” دانسته است.

وی در فرازی دیگر از نامه خود مدعی شده که مجمع تشخیص مصلحت با همکاری روسای دو قوه دیگر در صدد تغییر قانون اساسی و نادیده گرفتن نظر آیت اله خامنه ای بوده است.

پیش از انتشار نامه محمود احمدی نژاد، بخش های زیادی از نامه وی در قالب یک”گزارش اختصاصی” در سایت رجانیوز، با عنوان “افشای جزئیات شنبه سیاه مجمع تشخیص مصلحت” منتشر شد که طی آن آمده بود: “در جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت که به بررسی  مسائلی چون عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی و برداشت از صندوق توسعه ملی اختصاص داشت، توصیه های آیت الله خامنه ای نادیده گرفته شده است”.

رجانیوز در گزارش خود به “شنیده های” فردی به نام علی اصغر زارعی، نماینده تهران در مجلس استناد کرده و  نوشته بود: “در نشست روز سه شنبه موضوع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت. مجلس بر معرفی رییس بانک مرکزی توسط رییس جمهور و رای اعتماد نمایندگان تاکید داشت و شورای نگهبان این کار را بر خلاف قانون اساسی می دانست. قبل از طرح موضوع، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد داشت نظری که از سوی دفتر رهبر انقلاب به ایشان ابلاغ شده بود را اعلام نماید که متاسفانه با بهانه‌جویی برخی از اعضای ذی نفوذ مجمع تشخیص و از جمله رییس مجمع و رییس مجلس مواجه می شود تا جایی که اعلام می کنند در این خصوص اطلاعات کافی دارند و نیازی به طرح آن نیست!”

رجانیوز نیز همان طور که در نامه احمدی نژاد آمده، خواستار انتشار مشروح مذاکرات جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شده تا “تلاش برخی از افراد متنفذ در مجمع تشخیص علی‌رغم علم و اطلاع از نظر رهبری، بر طراحی برای به کرسی نشاندن نظر خود” روشن شود.

در این میان و پیش از آنکه نامه محمود احمدی نژاد در ساعات پایانی روز دوشنبه  بر خروجی رسانه ها قرار بگیرد، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار اطلاعیه ای ادعاهای مطرح شده در گزارش رجا نیوز را تکذیب و لحن نگارش این گزارش را محکوم کرده بود.

بنا به نوشته سایت آفتاب، در اطلاعیه روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت آمده بود: “متأسفانه اظهارات کذب آقای زارعی در خصوص بهانه‌جویی برخی اعضای ذی‌نفوذ مجمع از جمله رئیس مجمع و رئیس مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از اظهارات دبیر مجمع برای اعلام‌نظر رهبری معظم انقلاب و اصرار آنان بر نادیده گرفتن نظر معظم‌له و تصویب آنچه که خود می‌خواستند، توهینی آشکار به رهبری نظام، رئیس مجمع، سران قوای مقننه و قضائیه و سایر اعضای محترم مجمع است که جمعی از مجتهدین و بزرگان باتجربه و برگزیده هستند. اظهارات جناب آقای زارعی که خود در جلسه حضور نداشته و از جانب دیگران نقل قول می‌نماید که دلیل مخفی نگاه داشتن اسامی منابع خبری‌اش را نمی‌دانیم و معلوم نیست به چه دلیل توسط شخص ثالثی نظرات‌شان را بیان می‌کنند، با عرض معذرت بیشتر شبیه داستان‌سرایی و خیال‌پردازی‌هائیست که با هدف تخریب مجمع انجام شد و بلافاصله توسط رسانه‌های حامی دولت با ولع و وسواس خاص مورد توجه قرار گرفت. این در حالیست که نظر رهبری معظم توسط جنابان آقایان دکتر رضایی، دکتر ولایتی و دکتر لاریجانی مطرح شد و در تصمیمات نظر معظم‌له، لحاظ گردید و مصوبات قبل از اعلان خدمت ایشان ارسال شد و ریاست مجمع نیز مراتب را تلفنی خدمت رهبری گزارش دادند”.

 انتشار این جوابیه و متعاقب آن انتشار نامه احمدی نژاد منجر به بروز موضع گیری برخی از نمایندگان مخالف و موافق دولت درباره علنی شدن جدال دولت با روسای مجمع تشخیص، مجلس و قوه قضاییه  شد.

در این راستا موسی قربانی، نماینده حامی احمدی نژاد در مجلس در اعتراض به انتشار جوابیه مجمع تشخیص به خبرگزاری فارس چنین می گوید: “برخی از مواقع دیده می شود که که از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد مسائلی که مربوط به آقای هاشمی است بیانیه صادر می شود. این عمل فراتر از شرح وظایف قانونی مجمع است. آقای هاشمی باید برای خودش دفتر جداگانه ای داشته باشد تا در آن مصاحبه ها، مسائل انتخاباتی و… مورد نقد و تحلیل قرار گیرند. برای  من عجیب است که که می بینم گاهی خبری مربوط به آقای هاشمی که اصلا ارتباطی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد. آن چیزی که دفتر می تواند تائید یا تکذیب کند باید به مصوبات مجمع ربط داشته باشد نه غیر آن. ضمن آنکه آقای هاشمی هیچگاه اخبار مصوبات مجمع  را به رسانه ها  نمی دهد بلکه آقای رضایی به عنوان دبیر این کار را انجام می دهد امیدوارم که این مساله نیز مورد اصلاح قرار بگیرد”.

علاوه بر او عبدالله کوثری دیگر چهره افراطی مجلس، دقایقی پس از انتشار نامه احمدی نژاد به دفاع از مواضع وی پرداخت و به فارس  گفت: “به نظر من، آقای رئیس جمهور حق دارد که به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتراض کند چرا که این مجمع وظایف قانونی خود را انجام نمی‌دهد”.

او سپس نظر احمدی تژاد را به گونه دیگری تکرار کرد: “باید فکری به حال اقدامات غیرقانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد”.

در مقابل، احمد توکلی، نماینده محافظه کار منتقد دولت نیز در گفت و گو با خبرگزاری فارس، علت انتشار نامه احمدی نژاد را ناتوانی وی در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها دانست و گفت وی از هم اکنون به دنبال فرافکنی ناتوانی های خود است.

توکلی همچنین افزود: “محتوای نامه ایشان یک سری ادعاهای حقوقی در مورد محدوده اختیارات مجلس و مجمع تشخیص مصلحت است که خیلی از اینها جواب دارد و به موقع جواب خواهم داد. در اوایل سال جاری آقای رییس‌جمهور نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری فرستادند که در مورد حدود و ثغور اختیارات قوه مجریه و مقننه و مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتی ابراز کردند و از رهبری درخواست کردند که به این مسئله در شورای نگهبان رسیدگی شود. مقام معظم رهبری پیرو این درخواست آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که نمایندگانی از مجلس و برخی اعضای دولت، برخی افراد از شورای نگهبان و استادان مجرب این مسایل را بررسی کنند. 14 جلسه طی تابستان و پاییز امسال برگزار شد و آقای جنتی دبیر شورای نگهبان نظرش را خدمت مقام معظم رهبری نوشت. دولت و مجلس هم نوشتند. درست این بود که آقای رییس‌جمهور که خودش درخواست این جلسه را کرده بود، صبر می‌کرد تا ببیند مقام معظم رهبری که به عنوان فصل‌الخطاب است، نظرشان چیست؟ نه اینکه خودش آغازگر یک کشمکش جدید سیاسی شود”.

توکلی در ادامه گفت: “من فکر می‌کنم در حالی که ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار داریم، این نوع حمله به مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس قوه قضائیه به نظر می‌رسد یک بهانه‌جویی برای پوشاندن مشکلات اجتماعی پیش رو و فراافکنی ضعف‌های جدی اقتصادی به ویژه در بخش تولید است که گرفتاریهایش روز به روز بیشتر می‌شود و فکر می‌کنم این ادعای آقای احمدی‌نژاد که دولت را وفادار و سوگند به قانون و وفادار به آن نگاه می‌کند را باید به فال نیک گرفت که شاید باعث شود از این پس تخلفات و قانون شکنی قبلی خودش را کنار بگذارد”.

سایت کلمه، نزدیک به مهندس موسوی هم در تحلیلی با عنوان یک گام دیگربه سوی دیکتاتوری ایت الله خامنه ای را هم از جمله مخاطبین این نامه دانست و نوشت:احمدی نژادرهبری و مجلس، مجمع را یک جا به زیرپاگذاشتن قانون گرایی و ایجاد چالش برای نظم و مدیریت کشور متهم کرده وارجاع موضوع عزل و نصب مدیریت بانک مرکزی به مجمع تشخیص مصلحت راموجب “تداخل قوا و لوث شدن مسئولیت هاو مسلوب الاختیار نمودن منتخب مردم” دانسته…

همزمان سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، در مطلبی تحت عنوان آیاگله گذاری های سرگشاده برای مردم و رهبری زجر آور نیست، این بحث را مطرح کرد که “اینکه چرا چندیست در فضای سیاسی کشور ما نامه نگاری های سرگشاده ـ– به گونه ای که افکار عمومی به عمق اختلاف نظرات و احیانادعواهای سیاسی و مدیریتی پی ببرند ـ باب شده است، جدا جای سئوال و بررسی دارد.”