تیم ویژه برای مقابله با مطبوعات منتقد

نویسنده

etemadmelli.jpg

همزمان با سخنان محمود احمدی نژاد مبنی بر اینکه “رسانه های ایرانی باید تلاش کنند به الگوی علاقه مندان و دست اندرکاران امر رسانه در سراسر جهان تبدیل شوند” محمد جعفر بهداد، معاون ارتباطات و دفتر وی اعلام کرد: “با روی کار آمدن یک تیم و گروه با سابقه رسانه‌ای و مطبوعاتی در مجموعه اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور، این مجموعه از لاک سکوت و انفعال خارج شده و هم اکنون با بهره‌گیری از روش‌های قانونمند و حرفه‌ای به اتخاد مواضع فعال در برابر دشنام گویان و عوامل تبلیغات سیاه علیه دولت مردمی و مکتبی روی آورده و به صیانت از دولت در برابر دروغ‌پردازی ها و انگاره سازی‌های کثیف ادامه خواهدداد.”

برنامه “صیانت از دولت” اززبان صفار هرندی، وزیر ارشاد هم اعلام شد. وی که مدت هاپیش از این “برنامه” به “اتخاد مواضع فعال” روی آورده، ضمن سخنانی با بیان اینکه “بسیاری از نشانه‌های موجود بیانگر وجود کودتای خزنده در مطبوعات است” اظهار داشت: “وقتی می‌گوییم کودتای خزنده در رسانه یعنی اینکه شخصی در چارچوب یک اقدام براندازانه حرکت می کند، تعبیر ما از کودتا این‌گونه نیست که عده‌ای در پادگان جمع شده‌اند و قصد حمله دارند.”

معاون ارتباطات رئیس جمهور، که چند روز پس از تهدید آشکار مطبوعات به شکایت از سوی جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد با خبرگزاری فارس گفت‌و‌گو می‌کرد، این کودتای خزنده را بدین گونه تعریف کرد: “یک باند سیاسی- اقتصادی که منافعش با برنامه‌های عدالت محور دکتر احمدی‌نژاد به خطر افتاده، در طول دو سال گذشته، تمام تلاش و ترفند خود را برای کارشکنی و سمپاشی علیه دولت نهم به کار بست و در تمام این مدت با سکوت بزرگوارانه دولت و دولتمردان مواجه شد، تا بلکه در روش و منش ناجوانمردانه خود نسبت به خدمتگذاران بی‌منت مردم و تجدید نظر کنند”.

حرکتی که حتی با تعطیلی روزنامه ها، سایت ها، خبرگزاری ها، فیلترینگ گسترده هم ادامه یافت و “این باند نه تنها به تبلیغات سیاه و غیر بهداشتی و توطئه‌های روزمره خود ضد برنامه‌ها و عملکرد دولت مکتبی ادامه داد، بلکه متأسفانه در این اواخر وارد فاز تمسخر و توهین مستقیم به شخص رئیس جمهور و تحریف و دروغ‌پردازی در انعکاس سخنان و مواضع ایشان شد”.

چنین بود که برای “صیانت از دولت در برابر دروغ‌پردازی ها و انگاره سازی‌های کثیف” دفتر امور رسانه‌های رئیس جمهور “در یک ماه گذشته با هدف رو کردن دست هوچیگران و بدخواهان و بازشناسی این جماعت” وارد عمل شد و صفار هرندی با اعلام این که “بحثی برای تدوین قانون جدید مطبوعات مطرح نشده اما اگر نیاز باشد به سراغش می‌رویم”، از امکان ارائه لایحه جدیدی به مجلس برای محدودیت بیشتر مطبوعات با کمک جناح اکثریت خبر داد. هرچند یک نماینده جناح اکثریت مجلس، جواد آرین‌منش، در گفت‌وگو با خبرنگار “آفتاب” به نقد اظهارات وزیرپرداخته و اظهار داشته: “اگر نشریه‌ای در زمره مطبوعاتی باشد که در امنیت کشور اخلال ایجاد می‌کند پس چرا برابر با قانون با این مطبوعه برخورد نمی‌شود؟”

تعیین تیتر یک اجباری توسط دفتر احمدی نژاد

معاون ارتباطات و دفتر رییس جمهور در حالی از تشکیل یک تیم ویژه برای مقابله با تبلیغات منتقدان خبر می‌دهد که در روزهای گذشته روزنامه “هم میهن” که یکی از پرخواننده‌ترین روزنامه‌های منتقد دولت بود، با یک بهانه‌گیری آشکار توسط مرتضوی دادستان تهران توقیف شد و خبرگزاری غیردولتی ایلنا نیز به گونه‌ای با فشار چندجانبه از سوی مقامات قضایی و دولتی مواجه شد که از ابتدای هفته جاری فعالیت این خبرگزاری متوقف شده و مدیر آن نیز مجبور به استعفا شده است.

تشکیل کمیته ویژه ضد رسانه‌ای از سوی دفتر احمدی نژاد همچنین همزمان با تشدید فشارهای این دفتر بر روزنامه “اعتماد ملی” است، به گونه‌ای این روزنامه در هفته گذشته سه بار مجبور به انتشار جوابیه این دفتر شد که یکی از سه مورد با تعین تعیین “تیتر یک” روزنامه به شکل اجباری از سوی دفتر رییس‌جمهور همراه بود. این روزنامه همزمان با انتشار این جوابیه‌ها از سوی مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد نیز به “اعلام جرم” تهدید شده بود.

در این شرایط، تشکیل کمیته ویژه در دفتر رییس‌جمهور علیه رسانه‌ها معنایی جز بی‌صبری دولت نهم در خاموش کردن باقی رسانه‌های منتقد خود ندارد، و این نکته‌ای است که در اظهارات معاون دفتر رییس‌جمهور نیز به زبان دیگری آمده است: “تحمل این رویه، در واقع نادیده گرفتن آرا و اعتماد ده‌ها میلیون ایرانی به رئیس جمهور در انتخابات حماسی سوم تیر ماه 84 ارزیابی می‌شود.”


بهداد و صفار، رابطه ای دیرینه

این که محمدجعفر بهداد درست در روزی در مصاحبه با خبرگزاری فارس با شدیدترین الفاظ به مطبوعات و رسانه‌های جریان منتقد دولت نهم حمله کرد که صفار هرندی وزیر ارشاد مطبوعات منتقد را به «کودتای خزنده» متهم نمود، تنها وجه مشترک بهداد و صفار هرندی نیست و رابطه آن دو، ریشه‌دارتر از اینهاست. در واقع بهداد از روزی که خبرنگار پارلمانی روزنامه کیهان در مجلس ششم بود و به همراه جهاندیده و دمیرچی خبرنگاران پارلمانی صداوسیما و روزنامه رسالت خط تخریب رسانه‌ای اصلاح طلبان را دنبال می‌کرد، رابطه ویژه‌ای با صفار هرندی یادداشت‌نویس وقت روزنامه کیهان و وزیر کنونی ارشاد در دولت نهم داشت.

با روی کار آمدن دولت نهم، صفار هرندی به پاس خدمات بهداد در تخریب اصلاح طلبان مجلس ششم، وی را که پیش از این تنها تجربه کار خبرنگاری را داشت به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان منصوب کرد. او همزمان در شورای اطلاع رسانی وزارتخانه‌های رفاه و نیرو نیز عضو بود. اما در آذر 85 احسان جهاندیده که از ابتدای کار این دولت معاونت اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور را عهده‌دار بود، به دلیل آنچه که سایت رجانیوز “برخی ناهماهنگی‌های رسانه‌ای” ذکر کرد، ‌از این سمت استعفا داد و چندی بعد همتای سابق وی در روزنامه کیهان با معرفی صفار هرندی به این معاونت رفت.

اکنون بهداد با به‌کارگیری تعدادی از همکاران سابق خود در گروه مطبوعات ضد اصلاحات و نیز مشورت با برخی نهادهای خاص که وی به ارتباط با آنها از زمان خبرنگاری کیهان مشهور بوده، به گفته خود در تلاش است تا دفتر رییس‌جمهور را از “لاک سکوت” در بیاورد، اگرچه این حرکت در گام اول خود دست‌کم دو قربانی داشته است: روزنامه هم میهن و خبرگزاری ایلنا.

یک تحلیلگر مطبوعاتی در مورد بهداد معتقد است: “ظاهرا وی و همکارانش ابایی از این ندارند که مانند گذشته امکانات حکومتی را در جهت مقابله با حریفان خود به کار گیرند. تکرار روش‌های روزنامه کیهان در دفتر رییس‌جمهور بهترین توصیفی است که برای پروژه جدید شاگردان صفار هرندی می‌توان ذکر کرد، که این خبرنگار سابق کیهان نیز به زبان دیگری آن را تایید می‌کند: ما حریف خود را از سالهای قبل می شناسیم.”