جمهوری اسلامی خطرناک است!

نویسنده

جوزف لیبرمن


افشای اخیر دخالت ایران در ناآرامی های عراق باید زنگ هوشیاری برای مردم و کنگره آمریکا باشد. این موضوع بر اظهارات علنی دیوید پتروس فرمانده نیروهای ائتلاف ما در عراق و همچنین سایر مقامات بلندپایه نظامی و غیرنظامی آمریکا در خصوص نقش خصمانه و خشونت آمیز ایران در عراق صحه می گذارد.


اقدامات ایران در عراق منطبق با الگوی رفتار توسعه طلبانه و افراط گرایانه در سراسر خاورمیانه امروز است. ایران علاوه بر حمایت از شورشیان عراق، گروههای افراطی اسلام گرای لبنان، فلسطین و افغانستان را نیز آموزش می دهد و آنها را مسلح می کند. در حالیکه برخی ادعا می کنند که ایران فقط به سربازان آمریکایی در عراق حمله می کند و تنها راه حل این بحران عقب نشینی این نیروهاست، اما حملات نیابتی ایران به فلسطینیان، افغان ها و لبنانی های میانه رو بر چنین ادعاهایی خط بطلان می کشد.


ایران با انجام اقدامات خصمانه و پی در پی بدنبال تضعیف رژیم های میانه روی خاورمیانه است تا خود را قدرت مسلط بر خاورمیانه سازد و این منطقه را به شیوه ایدئولوژیک خود تغییر دهد. مشارکت حزب الله در درگیری های عراق دقیقا ً نشان می دهد که تا چه اندازه تهدیدات و چالش های متفاوتی که در منطقه با آنها روبرو هستیم، با یکدیگر در ارتباط هستند. دولت متعصب ایران کانال رایج این ارتباط هاست.


هیچ یک از رهبران مسئول واشنگتن خواهان درگیری با ایران نیستند، اما تمامی رهبران مسئولیت دارند دلایل و مدارک فعلی ارتش آمریکا را مبنی بر اینکه دولت ایران با اقدامات خود به ما و متحدان ما در خاورمیانه اعلان جنگ داده است، بپذیرند. مسئولیت کنونی آمریکا این است که از ابزار قدرت ملی ما برای متقاعد کردن تهران نسبت به تغییر رفتار خود از جمله توقف فوری آموزش و تجهیز افراط گرایانی که نیروهای نظامی ما را می کشند، استفاده کند.


این کار باید اساسا ً توسط دیپلمات ها و عاملان نظامی و اطلاعاتی ما انجام گیرد. اما در عین حال رفتار بیش از پیش بی شرمانه ایران آزمون سنجشی برای رهبران سیاسی ماست. کنگره آمریکا هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد و همگی ما که افتخار خدمت کردن در آن را داریم، باید تمامی اختلافات حزبی و ایدئولوژیکی خود را کنار بگذاریم تا به تهران این پیام روشن، محکم و یکپارچه را بفرستیم که باید از هرگونه اقدام برای کشتار نظامیان آمریکا در عراق دست بکشد.


البته امید همه این است که دیپلماسی به تنهایی بتواند به این هدف نائل شود. اقدامات ایران درعراق موضوع اصلی نشست تاریخی سفیر آمریکا در بغداد با نمایندگان ایران بود. با این وجود، برگنر ژنرال ارتش آمریکا در عراق می گوید: “بنظر نمی رسد تعهدات همکاری ایران با عراق در مورد مسائل بی ثبات کننده امنیتی ادامه داشته باشد.” واقعیت این است که هرگونه دیپلماسی با ایران در صورتی مثمرثمر خواهد بود که توسط تهدید باورکردنی زور حمایت شود.


هدف ما بازدارندگی است. رژیم متعصب ایران به این نتیجه رسیده است که می تواند فارغ از ترس از هرگونه اقدام تلافی جویانه از نمایندگان خود در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین برای ضربه زدن به ما و دوستان ما استفاده کند. وقت آن رسیده است که این ترس را مجددا ً در ایران ایجاد کنیم و شک و تردیدهای بیشتر تصمیم گیری در مورد خطرات اقدامات ایران را به رهبران این کشور تزریق کنیم.


امیدوارم اخبار تازه در مورد رفتار ایران، شور و شوق برخی از اعضای کنگره آمریکا را که از عقب نشینی فوری نیروهای آمریکا از عراق حمایت می کنند، تعدیل نماید. با اینهمه قصد ایران از حمایت از حمله به سربازان آمریکایی روشن است: ایران امیدوار است آمریکا را از عراق و افغانستان بیرون براند تا نایبانش بتوانند بر این کشورها مسلط شوند. ایران می داند که عقب نشینی آمریکا زیر آتش، پیام روشنی برای کل منطقه خواهد داشت و آن اینکه ایران به قدرت رسیده و آمریکایی فراری شده است. این فاجعه ای برای منطقه و آمریکا خواهد بود.


منبع: وال استریت ژورنال، 6 ژوئیه،