بیانیه‌های نظامیان؛ آماده‌باش برای جنگ

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش به طرح سپر موشکی

هم‌زمان با انتشار سه بیانیه مختلف از سوی نهادهای نظامی جمهوری‌اسلامی و اعلام آمادگی برای جنگ و تلافی حملات احتمالی،رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ طرح سپر موشکی در خلیج فارس را طرحی “تنش‌زا” خواند که با “واکنش قاطع” جمهوری‌اسلامی مواجه خواهد شد.

علاءالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم٬ از کشورهای منطقه خاورمیانه خواست تا به جای “پرداخت میلیون‌ها دلار به آمریکا و طرح مسایل تشنج‌آفرینی مانند سپر موشکی” با تکیه بر “توان‌مندی‌های ملی و میهنی خود” به “امنیت و ثبات پایدار” دست یابند.

اشاره بروجرودی به احتمال مطرح شدن طرح سپر موشکی در نشست شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس است. برخی منابع خبری اعلام کرده اند که آمریکا از عربستان خواسته این مساله را در نشست مطرح کند.

براساس این طرح قرار است آمریکا اولین انجمن همکاری‌های استراتژیک بین ایالات متحده و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس را راه‌اندازی کند.این انجمن قرارست طرح سپر دفاع موشکی علیه تهدید ایران را اجرایی ‌کند.

بروجردی با اشاره به این طرح گفته است: “جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه به هیچ وجه دخالت بیگانگان را در منطقه ای که متعلق به همه کشورهای حاشیه آن است قبول ندارد… جمهوری اسلامی ایران متناسب با هرگونه اقدامی که بر خلاف منافع ملی اش باشد عکس العمل مناسب و قاطع نشان خواهد داد”.

هم‌زمان با سخنان بروجردی و طرح آمریکا برای ایجاد یک سپر موشکی در خلیج فارس٬ نیروهای نظامی جمهوری‌اسلامی٬ در بیانیه‌هایی که به مناسبت روز دوازدهم فروردین صادر کردند٬ نسبت به حملات احتمالی غرب علیه ایران هشدار دادند.

سپاه پاسداران جمهوری‌اسلامی در بیانیه خود٬ آورده است: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی… آماده هرگونه جانفشانی و فداکاری بوده و همانند گذشته در صورت بروز هرگونه تهدید و خطر، تحت فرمان ولی فقیه زمان و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پاسخ کوبنده، قاطع و ویران کننده‌ای را به دشمنان انقلاب و نظام اسلامی خواهد داد”.

ارتش جمهوری‌اسلامی نیز٬ با اشاره به “تهاجم احتمالی” علیه ایران٬ اعلام کرده است که “برای رویارویی با هرگونه تهاجم احتمالی دشمنان در دفاع از آرمان ها و ارزش های میهن اسلامی در هر سطحی که “دشمن حمله کند، آمادگی پاسخی کوبنده را دارد.

ستاد کل نیروهای مسلح نیز٬ بیانیه‌ای با مضمونی مشابه صادر و اعلام کرده است: “نیروهای مسلح در صورت بروز هرگونه تهدید عملی از سوی دشمنان، در چارچوب استراتژی تهدید علیه تهدید، متناسب با سطح و نوع اقدام‌های خصمانه، پاسخ قاطع و پیشمان‌کننده‌ای می‌دهند”.

موضع‌گیری‌های تند نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی و واکنش آن‌ها نسبت به “حمله احتمالی” غرب علیه ایران٬ در حالی صورت گرفته که جنگ لفظی میان مقامات جمهوری‌اسلامی و مقامات غربی٬ شدت بیشتری یافته است.

در همین راستا در نخستین روزهای سال جدید٬ مسوولان جمهوری‌اسلامی گفتند که آماده‌اند در مقابل تهدیدات غرب واکنش نشان دهند.

رهبر جمهوری‌اسلامی٬ در نخستین روز سال جدید در مشهد٬ با اشاره به تهدیداتی که علیه جمهوری‌اسلامی وجود دارد٬ گفته بود که “ما در‌‌ همان سطحی که دشمن حمله کند به آن‌ها حمله خواهیم کرد”. وی با اشاره به اینکه جمهوری‌اسلامی به دنبال تولید بمب اتمی نیست٬ اضافه کرده که جمهوری‌اسلامی مثل “شیر” در مقابل دشمنان خواهد ایستاد و “پیروز” خواهد شد.

بعد از این سخنان، خبرگزاری فارس٬ نزدیک به سپاه پاسداران٬ با انتشار تحلیلی نوشت: “جمهوری اسلامی به تهدیدات غرب پاسخ عملی خواهد داد که پیچیدگی و شدت ضرب این حملات از ضربات ناشیانه به سفارت اسرائیل در هند و تایلند بیشتر است”.

محمدحسین صفارهرندی٬ مشاور فرمانده سپاه پاسداران نیز در این زمینه گفته بود: “مقامات آمریکایی می‌دانند اگر به صورت نقطه‌ای برخی از مراکز حیاتی ما را مورد حمله قرار دهند ما از اقدام متقابل صرف نظر نخواهیم کرد که در این صورت خسارت وارده به دولت آمریکا به مراتب بیشتر از خسارتی خواهد بود که نصیب ما می‌شود”.

مقامات غرب جمهوری‌اسلامی را متهم می‌کنند که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است٬ اتهامی که از سوی مقامات جمهوری‌اسلامی رد شده است. با این حال کشورهای غربی٬ تحریم‌هایی علیه جمهوری‌اسلامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای اعمال کرده‌اند.

این در حالی است که براساس آخرین نظرسنجی انجام شده در اسراییل٬ نزدیک به شصت درصد مردم این کشور با حمله به ایران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای٬ موافق‌اند.

 احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران٬ در گفت‌وگویی با شبکه العالم٬ اخباری که مبنی بر حمله احتمالی اسراییل به ایران منتشر شده است را٬ “زمزمه شومی” خوانده که چیزی جز “جنگ روانی” نیست. وی نتیجه این حمله را “کابوسی” برای اسراییل و چنین حمله‌ای را به معنی “نابودی محض” برای این دولت دانسته است.

جنگ لفظی در این‌باره در حالی شدت می‌گیرد که باراک اوباما٬ هفته گذشته صراحتا اعلام کرده بود سیاست‌های جمهوری‌اسلامی درباره برنامه هسته‌ای خود باعث “تعمیق انزوای” ایران خواهد شد و “ممکن است پی‌آمدهای سنگین‌تری هم داشته باشد”.

رییس‌جمهور آمریکا همچنین افزوده بود: “پنجره‌ای از زمان برای حل دیپلماتیک این موضوع وجود دارد، اما این پنجره در حال بسته شدن است”.