توقعات متفاوت، هدف های مختلف و لحن های گونه گونه

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از مذاکرات هسته ای ایران

گرگ پالکوت

ایران و مجامع بین المللی خود را برای دور جدید مذاکرات در ماه آینده آماده می کنند. این نشست به منظور حل کردن مشکلاتی که به دلیل برنامه های اتمی مشکوک جمهوری اسلامی بوجود آمده است، برگزار خواهد شد. در همین حال یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان در وین گفت که گمان می کند ایران در ساده ترین شکل، خود را برای دستیابی به سلاح اتمی آماده می کند.

آمانو به فاکس نیوز گفت: “ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد ایران فعالیت هایی دارد که به توسعه سلاح اتمی منجر می شود.”

اما علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس این ادعا را رد کرد و به فاکس نیوز گفت ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست و برنامه های اتمی ایران صلح آمیز است.

سلطانیه گفت که ایران هرگز فعالیت های اتمی اش، از جمله غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد. این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اصرار بر غنی سازی چندین قطعنامه علیه ایران صادر کرده است.

آمانو در مورد تاسیسات اتمی پارچین گفت. پارچین جایی است که چاشنی های انفجاری در حال حاضر در آنجا هستند و از آنها برای تولید سلاح اتمی استفاده می شود.

به بازرسان آژانس در جریان دیدارشان از ایران در ماه گذشته، اجازه داده نشد که به تاسیسات پارچین دسترسی داشته باشند.

آمانو می گوید: “ما می خواهیم به آنجا برویم و تا بفهمیم این موارد وجود دارد یا نه.”

سلطانیه اعلام کرد که ایران آماده بود که به بازرسان سازمان ملل اجازه بدهد که به آنجا بروند اما قضیه سیاسی شد. وی هنوز هم که درباره بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات پارچین در سال 2005 حرف می زند، لحن اش نشان نمی دهد که ایران پذیرای این موضوع باشد.

وی گفت: “ما نمی توانیم هر بار به هر کشوری که در می زند، اجازه بدهیم که از تاسیسات نظامی مان بازدید کند.”

سلطانیه این نکته را رد کرد که تشدید تحریم ها باعث شده اند ایران برای ایجاد توافق قدم بردارد. به گفته وی: “تحریم ها هیچ تاثیری نداشته است. ما همچنان قصد داریم به برنامه های اتمی خود ادامه بدهیم”.

 وی با گفتن این جمله که “هیچ کس جرات حمله به ایران را ندارد.” تهدید فزاینده اسرائیل را جدی تلقی نکرد و در ادامه گفت: “اگر اسرائیل به ایران حمله کند، با مشت آهنین به این کشور پاسخ خواهیم داد.”

آمانو این اتهام را که آژانس بیش از حد تهدید اتمی ایران را بزرگ کرده وارد ندانست و برخلاف محمد البرادعی، جانب آمریکا را گرفت و گفت: “آنچه من انجام می دهم، یک کار سیاسی است اما معنایش این نیست که ما سیاست را در ارجحیت قرار می دهیم. درست برعکس است؛ مسائل تکنیکی باید ارجحیت داشته باشند.”

درحالیکه ایران و غرب برای گفتگو های ماه آینده به جر و بحث خود ادامه می دهند، دیپلمات سابق ژاپنی مراقب به هر دو طرف هشدار می دهد که تا رسیدن به نتیجه راه درازی در پیش است.

وی گفت: “این کار به زمان زیادی نیاز دارد. موضوع اتمی ایران مسئله ای پیچیده است که سابقه طولانی دارد.”

سلطانیه گفت که این پنجره ای رو به فرصت هاست تا این مشکل حل بشود اما تلویحا اشاره کرد که حل مسئله با پذیرش شرایط ایران امکانپذیر است.

وی گفت: “اگر به مردم ایران بگویید که باید کاری را انجام بدهند، پاسخ منفی خواهد بود. اگر از ایران بخواهید و از آنان خواهش کنید، آنها با نرمش پاسخ می دهند.”

هفته های پیش رو نشان خواهد داد که هر دو طرف تا چه اندازه قصد دارند با این موضوع بسیار جدی، مودبانه برخورد کنند.

فاکس نیوز، 28 مارس