ایران قربانی برادر کوچک استاکس نت

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور:

یکی از مسؤولان عالی رتبه جمهوری اسلامی تأیید کرده است که یک کرم جدید کامپیوتری به نام “استارز” شناسایی شده، ولی شرکت های امنیت کامپیوتری تاکنون چنین کرمی را شناسایی نکرده اند.

آیا ایران آماج یک سری حملات جدید کامپیوتری است؟ به نقل از خبرگزاری مهر، یکی از مسؤولان عالی رتبه نظامی این کشور از بدافزاری به نام “استارز”، برادر کوچک ویروس مشهور استاکس نت که برنامه غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار داده بود، سخن گفته است. سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی، در این خصوص گفت: “این کرم جدید تحت پوشش فایل های اجرایی دستگاه های دولتی وارد کامپیوتر می شود و آسیب های آن در مراحل اولیه ناچیز است”، ولی کارشناسان درصددند تا به اهداف و توان واقعی این ویروس پی ببرند. با این حال، سردار جلالی هیچ گونه اطلاعاتی در مورد تأثیرات، شرایط یا تاریخ کشف این ویروس ارائه نکرد. وی درخصوص مبدأ احتمالی این ویروس نیز هیچ نظری نداد.

لوران اسلو، کارشناس جرایم کامپیوتری در شرکت سیمانتک، در این رابطه به نوول ابزرواتور گفت که “هیچ گونه کرم کامپیوتریی شناسایی نشده و ما به مانند دیگر شرکت های امنیتی کامپیوتری تاکنون چنین موردی مشاهده نکرده ایم”. او در ادامه افزود: “به همین دلیل ما مطمئن نیستیم چنین کرمی وجود خارجی داشته باشد. مسؤول ایرانی درخصوص آنچه در نظر داشته، جزئیات بسیار کمی ارائه داده است.”

 

خرابکاری اینترنتی

سردار جلالی صرفاً گفته است “برخی از خصوصیات کرم استارز مورد شناسایی قرار گرفته، به عنوان مثال اینکه توانایی آن برای هماهنگ و همساز شدن با سیستم های آلوده بسیار بالاست” و همین مسأله شناسایی آن را مشکل می سازد.

در سال ۲۰۱۰ ایران قربانی یک کرم کامپیوتری به نام “استاکس نت” شد که هدف آن خرابکاری در برخی تأسیسات هسته ای و غنی سازی اورانیوم بود. استاکس نت بیش از ۳۰ هزار کامپیوتر را آلوده کرد و به علاوه بخشی از سانتریفوژهای غنی کننده اورانیوم در سایت نطنز را از کار انداخت.

لوران اسلو می گوید: “استاکس نت به عنوان اولین ویروس واقعی در زمینه خرابکاری ازطریق اینترنت شناخته می شود.” سردار جلالی ایالات متحده و اسراییل را مسؤول ارسال ویروس کامپیوتری استاکس نت دانست؛ این فرضیه ای است که از همان ابتدا نیز توسط بسیاری از کارشناسان غربی مطرح گردید.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲ می