اعتراض شبه نظامی ها به نظامی ها

نویسنده
نازنین کامدار

» ماموران به جان هم افتادند

پس از سازماندهی تجمع لباس شخصی ها در ورزشگاه آزادی، که قرار بود در جریان بازی تیم های الاتحاد عربستان و پرسپولیس ایران به حوادث بحرین اعتراض کنند و حتی آنطور که رجا نیوز نوشته، به بازیکنان تیم عربستانی هم “صدمه” بزنند، ماموران  نیروی انتظامی مانع از تحرکات بیش از حد این عده شدند و کار به درگیری کشید.به دنبال این درگیری، تعدادی از لباس شخصی ها چند ساعتی بازداشت شدند اما سایت های حکومتی این تحرکات را به “حماسه” و…تشبیه کردند وفرمانده نیروی انتظامی مجبور به جوابگویی شد.

 سایت های جهان نیوز، جوان، رجا نیوز و مشرق از هفته گذشته و با الگو برداری از نحوه فراخوان فعالان جنبش سبز، خواستار تجمع عوامل لباس شخصی در زمان بازی دو تیم الاتحاد و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی شده و خواسته بودند آنان هنگام بازی علاوه بر تعرض به تیم الاتحاد، خشم خود را نسبت به حوادث بحرین نشان دهند.

بنا به نوشته سایت مشرق، تعداد لباس شخصی های که برای این اقدام جمع شده بودند  حدود 1000 نفر بوده است.

مشرق در گزارش خود از ورزشگاه آزادی می نویسد: “بیش از ۱۰۰۰ تن از دانشجویان تهران در حمایت از شیعیان مظلوم بحرین و برای نشان دادن اعتراض خود به آل سعود با لباس‌های مشکی و پرچم‌های کشور بحرین به استادیوم آزادی رفته و بخشی از سکوهای روبروی جایگاه را به تسخیر خود در آورند. پیش از آغاز بازی نیز نیروهای انتظامی از ورود تماشاگرانی که پرچم بحرین را با خود به استادیوم آزادی می‌بردند، ممانعت به عمل آورد و این حرکت عاملی شد تا دانشجویان معترض به شعار علیه آل سعود و آل خلیفه روی آورده و مرگ بر آمریکا گویان وارد استادیوم شوند.اصل ماجرا از آنجا آغاز شد که ماموران یگان ویژه پس از پهن شدن پرچم بزرگ کشور بحرین در طبقه دوم استادیوم آزادی، به برخورد با عاملان این قضیه پرداخته و پرچم را از استادیوم خارج کردند. دانشجویانی که در طبقه اول ورزشگاه حضور داشتند با دیدن این صحنه شروع به شعار دادن علیه آل سعود نموده و پرچم‌های بحرین را به اهتزار درآوردند.ماموران یگان ویژه استادیوم آزادی با افزایش این شعار‌ها اقدام به بازداشت برخی دانشجویان کرده و آن‌ها را از جمع سایرین جدا کردند. اما این رفتار نیروهای انتظامی نه تنها آرامش دانشجویان را به همراه نداشت بلکه فریادهای این افراد را محکمتر نمود”.

جهان نیوز نیز درباره این حوادث نوشته است: “اواخر نیمه اول مسابقه لیدرهای باشگاه پرسپولیس که به نظر می‌رسید از قبل برای جلوگیری از شعارهای سیاسی توجیه شده بودند، با دانشجویان درگیر شده و علیه آنان شعار سردادند.دانشجویان که هدف دیگری را دنبال کرده و به دنبال درگیری با سایر هواداران پرسپولیس نبودند با شعار پرسپولیس زلزله، آل سعود قاتله اقدام به هماهنگ کردن تماشاگران قرمزپوش با خود نمودند. اما ماموران نیروی انتظامی از این شعار‌ها نیز جلوگیری کرده و بار دیگر با دانشجویان درگیر شدند.در اوایل نیمه دوم مسابقه ماموران نیروی انتظامی با تجمع مقابل سیاهپوشان دانشجو آن‌ها را به ضلع شمالی ورزشگاه هدایت کرده و با افزایش نیروهای خود دانشجویان را احاطه کردند. دانشجویان که رفته رفته بازی را تمام شده می‌دیدند شعارهای خود را بیشتر و صریح‌تر کرده و با شعار معروف الشعب، یرید، اسقاط آل سعود به اعتراض خود در ورزشگاه آزادی ادامه دادند.این اقدام دانشجویان موجب شد تا ماموران نیروی انتظامی مستقر در استادیوم با وسایل همراه خود سیاهپوشان معترض را تا درهای خروجی ورزشگاه دنبال کنند”.

رجا نیوز هم نوشت: “نیروهای انتظامی مستقر در استادیوم آزادی روز گذشته تعداد زیادی از دانشجویان حزب الهی و عدالتخواه را دستگیر و بازداشت نمود.این در حالی است که ازچند روز گذشته با توجه به زمینه‌هایی که رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های مجازی و جنبش‌های وبلاگی در خصوص حمایت از مردم بحرین به راه انداخته بودند شرایط ویژه‌ای برای حضور فعالان جنبش دانشجویی و رسانه‌ای در ورزشگاه برای محکوم کردن جنایات بر علیه این مردم شکل گرفته بود.دانشجویان معترض از بسیاری از دانشگاه‌های تهران از جمله دانشگاههای امام صادق، تهران و علامه طباطبایی برای حمایت از مردم مظلوم بحرین در این برنامه شرکت کرده بودند.هرچند با گذشت چند ساعت از دیدار تیم‌های الاتحاد و پرسپولیس عدهٔ زیادی از دانشجویان آزاد شدند، اما برخی دیگر از آنان که از ناحیه سر، دست و پا دچار مجروحیت شده بودند به دنبال مراحل درمانی خود هستند”.

روایت سایت های افراطی از این تجمع در حالیست که روز گذشته نیز اقدام به انتشار یادداشت هایی با مضمون مظلومیت این دانشجویان کرده بودند.

در اینباره رجا نیوز در یادداشتی خطاب به “مدیران تازه به دوران رسیده پرسپولیس” نوشته بود: “آقایانی که از برکت رفاقت با رئیس جمهور به هیات مدیره پرسپولیس منصوب شده اید و حالا می گویید فوتبال سیاسی نیست! فراموش نکنید که دل مردم متدین ایران از سرکوب مظلومانه بحرینی ها بدست سعودی ها مجروح است. از نظر مردم ایران، حمایت از مظلومان بحرین، با فوتبال و دیانت و زندگی اجتماعی، پیوندی عمیق خورده است.مدیران تازه به دوران رسیده پرسپولیس! اگر برای شما فوتبال یعنی سفر خارجی و ماشین گران قیمت و هتل و رستوران وی آی پی و پاداش چند ده میلیونی آخر سال؛ از نظر مردم ایران، فوتبال یعنی غیرت، صمیمیت، صفا، احساسات، اشک، شادی، همدردی، همبستگی ملی، نوع دوستی، زمین خاکی و فوتبال. این شمایید که فوتبال را سیاسی می کنید نه مالکان اصلی پرسپولیس.اگر غیرت شما آنقدر نم کشیده که سعودی ها شما را در فرودگاه هایشان چند ساعت معطل می کنند اما شما جرات ندارید در تهران حرکتی کنید که به قبای عربهای شکم گنده بر بخورد، پرسپولیسی نیستید”.

فروز رجایی فر، رئیس انجمن “ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام “، نیز در مطلبی در مشرق نوشته است: “دیشب در ورزشگاه «موسوم به آزادی» فرزندان انقلاب را به چوب ستم کوبیدند؛ دست و پا و سر و حرمتشان را شکستند و آنچه را که اسلام روا نداشته بر سر آنها آوردند.این اول بار نبود و ظاهرا آخرین بار هم نخواهد بود. بچه‌ها بارها در برابر جاسوسخانه انگلیس و جاهای دیگر کتک خورده‌اند و اخیرا در مشهد هم. اما درد این هست و این نیست. بچه‌های فعال جهان اسلام برای قانع کردن خودشان البته توجیه جالبی هم ساخته‌اند؛ ما به وظیفه خود عمل می کنیم و آنها هم به وظیفه خود!توصیف این صحنه آسان نیست ولی آنها که مسوولند بدانند که فرمانده میدانی عملیات سرکوب(!) در طرفة‌العینی کمربند از میان کشید و بچه‌ها را به شلاق بست.والله تلخی این اهانت بی شرمانه از ضربه باطوم هولناک تر بود”.

 این چهره افراطی که وظیفه تشکیل گروه های انتحاری را بر عهده دارد به “شیوه ناپسند کنترل تجمعات” در ایران که “با مشت و کتک و باتوم” همراه است و «کرامت انسانی را در نظر نمی گیرد” اشاره کرده و افزوده است: “متاسفانه این ادعا صحیح است که مدتهاست رویکرد ناپسندی برای کنترل نظم در تجمعات در پیش گرفته شده که با هیچ منطق تربیتی و مدیریتی در جوامع انسانی چه رسد به جامعه اسلامی - همخوانی ندارد.با اینکه احترام و کرامت ملتی که بزرگترین مصائب را در سی سال گذشته برای حفاظت از سرمایه انقلاب اسلامی متحمل شده بر همه آزادگان و اهل فضل جهان معاصر و آیندگان تاریخ واجب است؛ لکن منطق کتک و باطوم و دشنام‌های حتی رکیک بر مدیریت انتظامی تجمعات غالب شده و در این میان تفاوتی نمی‌کند که جماعت شعار «نه غزه؛ نه لبنان » بدهند یا آمادگی خود را برای جان دادن در کنار برادران مظلوم خود در جهان اسلام اعلام کنند.البته معاذالله که دسته اول هم با ضرب کتک، مشتری کالای اعتقادی ما شوند و بدیهی است که برای ادای حقوق ملت، بر حکومت واجب است که راههای علمی و مناسبی را برای ارشاد مردم و تبلیغ برگزیند و لازم است که بعضی از نهادها باور کنند که مقوله مهندسی و صنعت فرهنگ در جهان امروز بسیاری از معضلات حاکمان را در تعامل با شهروندان برطرف می‌نماید و آن نهضت علمی که کشور برای رشد و ارتقا به آن نیازمند است فقط در علم هسته ای نیست!”

سایت  تریبون نیز به عملکرد نیروی انتظامی اعتراض کرده و نوشته: “از عجایب روزگار ما همین بس که برای دفاع از مظلوم باید هزینه بدهی و کتک بخوری آن هم از نیروی انتظامی که مشروعیت وجودی اش را از انقلابی گرفته که آرمان نهایی اش دفاع از حقوق مستضعفین جهان بوده است”.

گفتنی اینکه شاهدان عینی خبر از حضور کم تعداد لباس شخصی ها در ورزشگاه آزادی داده و گفته اند لباس شخصی ها انتظار کتک خوردن از نیروی انتظامی و همچنین برخی از طرفداران متعصب پرسپولیس را نداشتند و لذا بعد از دیدن واکنش مردم و نیروی انتظامی بسیاری از آنان فرار کردند.