سپاه هم وارد آب بازی شد

نویسنده
نازنین کامدار

» رادان: این دعوت ها سبب خیر نیست

ماجرای قرارهای اینترنتی “آب بازی” جوانان در تابستان به یک بحران امنیتی تبدیل شده تا حدی که جانشین فرمانده نیروی انتظامی، آن را “جرم” اعلام کرده و خبرگزاری فارس نیز از ورود سپاه برای جلوگیری از برگزاری این نوع گردهمایی هادر شهر های  کشور از جمله مشهد و مازندران خبر داده است.

احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاری مهر، ابعاد تازه ای از رویکرد امنیتی جمهوری اسلامی به تفریح دستجمعی جوانان را روشن کرد.

او گفته است:” یک بار در گذشته اعلام کردیم که آب‌بازی و هنجارشکنی ممنوع است و هرکجا که خارج از این قاعده عمل شود پلیس تحمل آن را ندارد.”

او افزوده : “یکبار به افرادی که شاید ناآگاهانه در پی یک دعوت گروهی آمده بودند تذکر دادیم. این افراد اعمالی را مرتکب شدند که از نظر اخلاقی بسیار زشت و نامطلوب بود. همه جوانان باید بدانند که این دعوت‌ها سبب خیر نیست و دعوت به شر است. پشت موضوع آب‌بازی اهداف دیگری وجود دارد که تعدادی از جوانان وسیله رسیدن به آن شده‌اند و در واقع طعمه این افراد برای رسیدن به اهداف شوم دشمنان هستند. به فریب‌خوردگان توصیه می‌کنیم که مراقب فریب آدم‌هایی که در بیرون نشسته و این برنامه‌ها را طراحی می‌کنند باشند.”

رادان همچنین از موج جدید دستگیری ها  در این ارتباط و در روز جمعه خبر داده  و گفته: “روز جمعه تعداد اندکی از این هنجارشکنان که قصد آب‌بازی داشتند از سوی پلیس دستگیر شدند. البته اقبال به سوی این گروه بسیار کم شده و افرادی که با آنها همکاری می‌کنند یا واقعا نادانند یا به قانون بی‌توجه هستند. پلیس در هر صورت با این افراد برخورد می‌کند. همچنین افرادی که با قصد و غرض اقدام به آب بازی می‌کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. این افراد به دنبال زشت نشان دادن جامعه هستند و همانند اسم گروه شان «گندکشان» که به درستی برای خود انتخاب کرده‌اند مشخص است می‌خواهند عده‌ای از جوانان ایران را با چهره بد معرفی کنند. البته پلیس با اقدامات اطلاعاتی و انتظامی اجازه چنین سوء‌استفاده‌ای را نمی‌دهد و با گردانندگان و افراد اصلی این گروه برخورد می‌کند”.

نگاه امنیتی حکومت به آب بازی جوانان به تهدید کلامی محدود نبوده و به گزارش فارس، خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی ـ نظامی، به بازداشت برخی از آنان در تهران، مازندران و مشهد منتهی شده است.

 فارس نوشته است: “ یرو‌های سپاه  و پلیس روز جمعه (۱۱ شهریور) در استان مازندران گروهی از جوانان که قصد برگزاری جُنگ «آب‌پاشان» را داشتند دستگیر کردند”.

این خبرگزاری نوشته در این فراخوان فیس‌بوکی قرار بود “پسران و دختران جوان ایرانی” با جمع شدن در پارک‌های شهر خود “یک روز شاد و مفرحی را رقم بزنند” که ماموران مانع از برگزاری این مراسم شدند.

خبرگزاری فارس از قرار‌های فیس‌بوکی هفته‌های اخیر با عنوان حرکتی “ایران‌ ستیز” یاد کرده که هدف آن “عادی جلوه دادن روابط پسران و دختران و برهم زدن قبح گناه است”.

سایت مشرق نیز در گزارشی از دستگیری گروهی از جوانان که قصد برگزاری مراسم آب‌بازی در پارک‌های مشهد را داشتند٬ خبر داده است.
این سایت  نزدیک به نیروهای راست در گزارش خود آورده: “روز جمعه حدود ۳۵۰ تن از جوانان شهر مشهد قصد داشتند برنامه آب بازی را برگزار کنند که با حضور به موقع نیروی انتظامی متفرق شدند”.

مشرق‌نیوز با اشاره به اینکه نیرو‌های پلیس تعدادی از این جوانان را دستگیر کرده‌اند،افزوده: “این فراخوان‌ها که از طرف گروه‌هایی با اهداف ضدانقلابی تدارک دیده می‌شود به محلی برای دهن کجی به ارزش‌های اسلامی جامعه تبدیل شده است”.

سایت محافظه‌کار “شیرازنا” هم از دستگیری گروهی از جوانان شیراز که با یک قرار فیس‌بوکی قصد داشتند در پارک‌های این شهر “آب‌بازی” کنند٬ خبر داده است.

این سایت نوشته: “افرادی قصد داشتند برنامه آب‌بازی را در شیراز برگزار کنند که با حضور به موقع نیروی انتظامی متفرق شده و در اجرای طرح خود ناکام ماندند”.