سپاه ازادامه حملات خبر داد

نویسنده
رژین یونسی

» پژاک اعلام آتش بس می کند

حزب حیات آزاد کردستان دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد درصورتی که جمهوری اسلامی آتش بس آنها را بپذیرد، تصمیم خود را از ساعت ۱۲ روز دوشنبه، به اجرا در خواهند آورد. این درحالیست که در هفته گذشته رئیس سازمان اطلاعات سپاه و همچنین  جانشین فرمانده نیروی زمینی این نهاد نظامی بر ادامه عملیات تا نابودی پژاک تاکید کرده اند.

این خبر تنها چند روز پس از آغاز دور جدید درگیری ها میان این حزب و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در مناطق مرزی اعلام شده؛ بر اساس تازه ترین گزارش ها مرزهای کردستان عراق تا عصر روز یکشنبه نیز مورد هدف گلوله توپخانه های جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

همزمان رسانه های حکومتی از انفجار یک بمب صوتی در میدان لشگر شهر سنندج خبر داده اند؛ انفجاری که به گفته خبرگزاری های رسمی هیچ گونه خساراتی بر جای نگذاشته است.

 

ادامه حملات به مناطق مرزی

پژاک در اطلاعیه ای که بر روی سایت رسمی این حزب قرار گرفته با اشاره به میانجیگیری کسانی که “شخصیت های دوست” بین آنها و جمهوری اسلامی خوانده شده اند، اعلام کرده است که عملیات نظامی خود را متوقف خواهد کرد.

پژاک در بخشی از بیانیه خود آورده است: “در این مرحله جهت توقف جنگ، برخی از جناحها و شخصیت های دوست در بین ما و دولت ایران میانجگری نموده و به ایفای نقش پرداختند. ما نیز هم بر مبنای مطالبه این جناحها و هم بر مبنای باورمندیمان بر راهکار دموکراتیک و صلحجویانه، تصمیم به اعلام مرحله آتش بس گرفتیم.”

بر اساس این بیانیه اگر دولت  تصمیم آنها را بپذیرد، پژاک تصمیم خود را از ساعت 12 روز دوشنبه، 13 شهریور ماه اجرایی خواهد کرد؛ در غیر این صورت جمهوری اسلامی در برابر “ هر گونه رخداد آتیه مسئول خواهد بود.”

این بیانیه همزمان است با دور جدید حملات توپخانه ای سپاه پاسداران به مناطق مرزی کردستان عراق به بهانه حضور نیروهای نظامی پژاک.

به گزارش رسانه های کردستان عراق، از جمله خبرگزاری نیمه رسمی پیامنیر، حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی به روستاهای مناطق “سیدکان” و “بالکایتی” تا عصر دیروز ادامه داشته است.

خبرگزاریهای کُرد اشاره ای به خسارات این حملات نکرده ند، اما روز شنبه، 12 اردیبهشت از کشته شدن یک نوجوان 15 ساله بر اثر گلوله مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی خبر داده بودند.

در مورد آخرین آمار کشته شدگان درگیریهای چند روز گذشته اطلاع درستی در دست نیست، اما یک فرمانده سپاه اعلام کرده  30 نفر از اعضای پژاک در درگیری های اخیر کشته شده اند؛ در برابر رسانه های حزب حیات آزاد کردستان نیز از کشته شدن بیش از  50عضو سپاه پاسداران در روزهای گذشته خبر داده اند.

 

تاکید بر پاکسازی منطقه از “عناصر مضر”

اعلام آتش بس یکطرفه پژاک در شرایطی صورت می گیرد که مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز های گذشته با موفقیت آمیز خواندن عملیات خوددر شمالغرب کشور بر مقابله با پژاک تا برقراری کامل امنیت در منطقه خبر داده اند.

حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، در آخرین جمعه ماه رمضان گفت: “با ادامه حرکت‌های نیروی زمینی سپاه شاهد از بین رفتن گروهک تروریستی پژاک خواهیم بود و منطقه را از حضور این عناصر مضر پاکسازی می‌کنیم.”

طائب همچنین گفته است سپاه مقابله با پژاک را تا جایی دنبال می کند که “آنها هیچ‌گونه تلاشی علیه امنیت ملی ما و منطقه نداشته باشند.”

سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز با موفقیت‌آمیز خواندن عملیات اخیر نیروی زمینی سپاه در منطقه شمال غرب کشور، گفت: “سلسله عملیات رزمندگان نیروی زمینی سپاه تا انهدام کامل اشرار و برقراری امنیت پایدار در منطقه ادامه خواهد یافت.”

از آغاز این درگیری ها مقامات مختلف سپاه و سایر مسئولان عالی رتبه حکومتی در مورد نحوه برخورد با نیروهای نظامی پژاک مواضع متفاوت و گاها متناقضی داشته اند.

تاکید بر نابودی این حزب در حالیست که نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران طی یک ماه گذشته دو بار به نقل از مقامات جمهوری اسلامی گفته است که توقف گلوله باران مناطق مرزی کردستان مشروط به کنارگذاشتن فعالیت های مسلحانه پژاک و استقرار نیروهای این حزب در کمپ هایی مانند محل سکونت سایر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در کردستان عراق است.

 

انفجار بمب صوتی در سنندج

همزمان با اعلام آتش بس پژاک اما مقامات استان کردستان در سنندج از انفجار یک بمب صوتی در میدان لشگر این شهر خبر داده اند.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از استاندار کردستان اعلام کرد که بمب صوتی منفجر شده در سنندج خسارت جانی و مالی نداشته است.

این بمب آنطور که خبرگزاری های دولتی گفته اند شب شنبه در میدان لشگر شهر سنندج زیر باجه‌ی تلفن عمومی یک بمب صوتی منفجر شد.

در واکنش به این انفجار مصطفی محمد نجار، شامگاه یکشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت که جزئیات بیشتر درباره علل وقوع این انفجار، نیازمند بررسی‌های بیشتر است.