واکنش مردم در برابر دستگیری رهبران سبز

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز درباره تازه ترین اعتراضات خیابانی در ایران

به گفته شاهدان عینی و گزارش وب سایت های مخالفان، پلیس ایران در جریان بزرگترین درگیری ها از زمان تظاهرات خیابانی دو هفته پیش در پایتخت کشور، در برابر معترضانی که خواستار آزادی رهبران مخالف شده بودند به استفاده از گاز اشک آور و باتون متوسل شد.

بازگشت نآرامی ها به قلب تهران، آن هم پس از بیش از یک سال سرکوب وقفه ناپذیر، تا حدی از بروز ناآرامی ها در کشورهای همسایه تأثیر پذیرفته است. اما در عین حال، از اشتباه محاسباتی احتمالی مسؤولان این کشور نیز خبر می دهد، کسانی که در اندیشه ساکت کردن مخالفان بودند اما در عوض انگیزه تازه ای برای برپایی راهپیمایی های جدید به آنها دادند.

اعضای خانواده رهبران مخالف و وب سایت های مخالفان اعلام کرده اند شناخته شده ترین چهره های ضد دولتی در ایران، میر حسین موسوی و مهدی کروبی، به همراه همسرانشان از خانه های خود خارج و تحت بازداشت  قرار گرفته اند. مسؤولان ایران این گزارش ها را رد می کنند اما دو رهبر مخالف به مدت بیش از یک هفته است که در انظار عمومی دیده نشده اند و مطلبی در وب سایت های خود منتشر نکرده اند.

گروه های مخالف می گویند بازداشت های اینچنینی، نتیجه شرمساری رهبران ایران از تظاهرات 14 فوریه در پشتیبانی از سقوط حکومت های تونس و مصر بوده است. این درحالی است که حاکمان کشور نیز خود از این تحولات استقبال کرده اند.

ظاهراً هدف حکومت از بازداشت کروبی رئیس مجلس سابق و موسوی که ادعا می کند برنده واقعی انتخابات سال 2009 ریاست جمهوری است و آقای احمدی نژاد تنها به کمک تقلب گسترده دوباره به این مقام گماشته شده است، متوقف کردن اعتراضات است.  اما ظاهراً این اقدام حکومت نتیجه عکس داشته و سبب تقویت جنبش مخالفان و احیای چهره دو رهبر ضددولتی شده است.

به گزارش وب سایت کلمه، معترضان در چندین نقطه پایتخت تجمع کردند و ضمن سردادن شعار «مرگ بر دیکتاتور»، از مسؤولان خواستند موسوی و کروبی را آزاد کنند.

شاهدان گفتند پلیس ضد شورش به معترضان در تهران هجوم برد تا جمعیت را متفرق کند. برخی از اعضای پلیس نیز به ماشین هایی حمله ور شدند که ظاهراً در حمایت از معترضان بوق ممتد می زدند. گزارشی از وارد آمدن آسیب جسمی منتشر نشده است اما به گفته وب سایت های مخالفان، تعدادی از مردم دستگیر شده اند.  

کلمه گزارش داد خشونت به کار رفته از سوی نیروهای امنیتی علیه معترضان “سنگین و بی سابقه” بوده است و در این درگیری ها، صدای شلیک گلوله به گوش رسیده است.

این گزارش ها به طور مستقل قابل تأیید نیستند زیرا مقامات ایران اجازه پوشش خبری تظاهرات مخالفان و سایر رویدادها را به رسانه ها نمی دهند. وب سایت های مخالفان خواستار برپایی تظاهرات دیگری در 8 مارس شده است.

موسوی و کروبی پس از فراخوان برای راهپیمایی 14 فوریه، که بزرگترین تظاهرات مردمی پس از یک سال سرکوب بی وقفه مسؤولان دولتی محسوب می شد، تحت حصر خانگی قرار داشتند. درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ده ها نفر شد.

رهبری ایران درخواست های تندروها برای محاکمه این دو چهره به اتهام اقدامات ضددولتی را از ترس شعله ور شدن تظاهرات طرفداران آنها رد کرده است. گمانه زنی های کنونی در خصوص بازداشت آنها نیز می تواند به تقویت انرژی مخالفان کمک کند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد کشورش به سؤالات بین المللی در خصوص مکان نگهداری این دو نفر پاسخ نخواهد داد و اضافه کرد ایران این مورد را یک “مسأله کاملاً داخلی” می داند.

خبرگزاری نیمه دولتی ایسنا به نقل از غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد این دو رهبر بازداشت نشده اند اما وی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. وی روز دوشنبه گفته بود مقامات کشور امکان تماس آنها با خارج را به عنوان بخشی از تلاش ها برای ساکت کردن مخالفان قطع کرده اند.

با این حال، مخالفان و بستگان این دو نفر می گویند آنها را در یک زندان نظامی در تهران نگهداری می کنند.

هیچ منبع مستقلی برای تأیید محل نگهداری این دو نفر وجود ندارد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: “مسلماً بازداشت رهبران مخالف را غیرقابل قبول می دانیم و درخواست خوش رفتاری با آنها و آزادی شان را داریم.” مهمانپرست فشارهای خارجی برای مشخص کردن وضعیت فعلی رهبران مخالف را رد کرد.

وی به خبرنگاران گفت: “مسائل داخلی کشور موضوعاتی کاملاً  داخلی محسوب می شوند و اجازه دخالت در آن به هیچ کشوری داده نشده و نخواهد شد.”

مهمانپرست گفت: “مسائل مربوط به موسوی و کروبی در چهارچوب قوانین و توسط مسؤولان قضایی مورد بررسی قرار می گیرند.”

منبع: فاکس نیوز- 1 مارس