ممانعت از پیشرفت زنان در جامعه

نویسنده

» نگاه دی ولت به شرایط ایران

پتر زینگر

درحال حاضر تبعیض جنسیتی در ایران حرف اول را می زند. برخی از رشته ها در بعضی از دانشگاه ها برای دانشجویان دختر ممنوع شده است. به واقع حکومت جمهوری اسلامی تا کجا می خواهد پیش برود؟

مادربزرگ من یکی از اولین زنانی بود که در دانشگاه وین در رشته فیزیک و ریاضیات تحصیل کرده بود. زمانی که او در سال ۱۹۰۵ نایل به دریافت درجه دکترا شد، بخاطر اقدامات برجسته اش ازسوی دانشگاه برای دریافت با ارزش ترین جایزه انتخاب شد.

این درحالی بود که تا آن زمان هیچ زنی برای دریافت چنین جایزه ای انتخاب نشده بود و به علاوه امپراطور فرانتس یوزف یکم نیز نپذیرفت که جایزه را به یک زن اهدا کند.

 

ممنوعیت برای زنان در دانشگاه های ایرانی

اکنون که ۱۰۰ سال از آن داستان می گذرد، ممکن است اینطور فکر کنیم که دیگر آن دوران را پشت سر گذاشته ایم و امروز زنان می توانند در هر رشته ای به بالاترین مدارج دست یابند.

ولی خبر نگران کننده این است که بیش از ۳۰ دانشگاه ایرانی از تحصیل زنان در بیش از ۷۰ رشته، ازجمله مهندسی، فیزیک هسته ای، علوم کامپیوتری، ادبیات انگلیسی، معماری و اقتصاد، جلوگیری بعمل می آورند.

به گفته شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر، این محدودیت ها جزئی از سیستم سیاستگذاری جمهوری اسلامی است که هدف آن محدود کردن فرصت ها برای زنان در خارج از کشور است.

 

۶۰ درصد فارغ التحصیلان زن هستند

واقعاً مضحک است که علی رغم ممنوعیت هایی که جمهوری اسلامی علیه زنان ایجاد می کند، به گفته یونسکو تعداد دانشجویان دختر بیش از پسران است. سال گذشته ۶۰ درصد از فارغ التحصیلان رشته هایی مانند مهندسی که اغلب به مردان اختصاص دارد، زنان بوده اند.

بی شک موفقیت دانشجویان دختر و نقشی که در آینده علیه حکومت دین سالار ایفا خواهند کرد باعث شده تا حاکمیت درصدد تغییر شرایط به نفع خود برآید.

نوشین، دانشجویی از اصفهان، به بی بی سی می گوید که قصد داشته مهندس مکانیک شود، ولی اکنون اهداف خود را دست نیافتنی می بیند، به ویژه اینکه امتحان ورودی چنین رشته هایی نیز حذف شده است.

 

اکثر حاکمان مسلمان مرد هستند

سران جمهوری اسلامی همگی مسلمان و مرد هستند. در سال ۲۰۰۹ علی خامنه ای، رهبر انقلاب، خواستار آن شد که دانشگاه ها “اسلامی شوند” و برخی از برنامه های تحصیلی تغییر کند و همچنین اساتید برخی از دانشکده ها با اساتید محافظه کار جایگزین شوند.

او دو ماه پیش اعلام کرد که ایرانیان باید ارزش های سنتی را بازتاب دهند و صاحب فرزندان بیشتری شوند؛ و بدین ترتیب نقش زنان در زندگی زناشویی پررنگ تر خواهد شد.

 

هنوز تحریمی علیه تبعیض ها اعمال نشده

تحریم هایی بین المللی ای که درحال حاضر علیه برنامه هسته ای ایران اعمال شده، به هیچ وجه برای تغییر رویه سران جمهوری اسلامی در پایان دادن به اقدامات تبعیض آمیز خود علیه زنان یا مسایل مذهبی پیش بینی نشده اند. درحال حاضر هیچ تحریمی علیه دانشگاه های ایرانی یا دیگر نهادهای این کشور، به مانند آنچه در آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید مرسوم بود، وجود ندارد.

به نظر می رسد که تبعیض علیه جنسیت یا علیه مذهب بسیار کم اهمیت تر از تبعیض علیه نژاد و قوم باشد.

 

اقدام غیرقابل قبول ازسوی جمهوری اسلامی

شاید ما این موضوع را بپذیریم که تفاوت های بیولوژیکی میان زن و مرد برای تعیین نقش آنها در جامعه بسیار قابل توجه است. ولی نباید فراموش کنیم که چنین تفاوت هایی همواره وجود داشته اند و صرفاً بیولوژیکی نیستند.

پس نباید در نتیجه گیری خود شتابزده عمل کنیم و بگوییم چون بیشتر مهندسان مرد هستند، زنان باید مورد تبعیض قرار گیرند. شاید تعداد زنان بیشتری نسبت به مردان بخواهند رو به حرفه مهندسی آورند.

اکنون زنان در ایران نمی توانند در رشته هایی که به طور معمول برای مردان است ثبت نام کنند. جمهوری اسلامی گامی برداشته که به اندازه تبعیض نژادی غیرقابل قبول است و باید محکوم شود.

منبع: دی ولت، ۱۷ اکتبر