برای فشار به هاشمی، فرزندانش هدفند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نزدیکان رئیس مجلس خبرگان رهبری:

زمانی که محمود احمدی نژاد در جریان مناظره با میرحسین موسوی، نوک پیکان حملات را به سوی خانواده هاشمی رفسنجانی گرفت و عنوان کرد “فرزندان آقای هاشمی در صف اصلی تخریب دولت هستند” شاید کمتر کسی تصور می کرد، برخورد حامیان محمود احمدی نژاد و دولتی که از آن به عنوان دولت مستقر یاد می شود، با رئیس مجلس خبرگان رهبری تا بدانجا پیش رود که منجر به بازداشت حسین مرعشی، صدور حکم جلب مهدی هاشمی و متهم کردن فرزند فائزه هاشمی به اتهاماتی امنیتی  شود.

برخوردهای اخیر با اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی از سوی خانواده و نزدیکان او، به فشار بر رئیس مجلس خبرگان رهبری تعبیر می شود و آنها به “روز” گفته اند که: “آقایان دنبال هاشمی تضعیف شده هستند و چون هیچ چیزی از او پیدا نکرده اند اکنون بچه های او را هدف قرار داده اند”.

 

ساکت می کنند، حکومت کنند

حسین مرعشی، پسر عموی عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی است. اما او نسبت دیگری نیز با خانواده هاشمی دارد. همسر حسین مرعشی، خواهرزاده عفت مرعشی است و شاید از این جهت بود که بازداشت این چهره با نفوذ کارگزاران سازندگی در 28 اسفند سال گذشته، به عنوان هدیه سال نو و عیدی دستگاه قضایی به هاشمی رفسنجانی تعبیر شد.

هر چند او دو روز بعد تحت عنوان مرخصی نوروزی آزاد شد اما 15 فروردین دوباره به بند 209 زندان اوین بازگشت تا محکومیت یکسال حبس تعزیری خود را نه در بند عمومی، بلکه در بند امنیتی اوین بگذراند. حکمی که همسر آقای مرعشی در گفتگو با “روز” آن را ناعادلانه خواند.

همسر آقای مرعشی با اشاره به مصاحبه ای که مبنای صدور کیفرخواست و حکم زندان برای همسرش شده است، به روزگفت: “این نشان میدهد که کسی نباید حرفی بزند. همه باید سکوت کنند. آقایان هر کسی را به نوعی ساکت می کنند که بتوانند حکومت کنند.”

تاکنون علیرغم پی گیریهای خانواده حسین مرعشی، هیچ یک از مقامات و مسئولان قضایی پاسخ نداده اند که چرا این فعال سیاسی که تحت عنوان اجرای حکم محکومیت یک سال زندان، بازداشت شده، در بند امنیتی متعلق به وزارت اطلاعات زندانی است.

حسین مرعشی، در مصاحبه با سایت عبور گفته بود: “همه ما با کسانی که در زندان هستند شریک جرم هستیم و من معتقدم که جمع چند ده هزار نفری باید خود را تسلیم زندان کنند.”

او به علت همین مصاحبه از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و قاضی پیرعباس به ۱ سال زندان و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هنری محکوم شده بود و دادگاه تجدید نظر هم این حکم را تایید کرده است.

پیشتر خانواده آقای مرعشی به “روز” گفته بودند: “حکم دادگاه تجدید نظر به آقای مرعشی و وکیل او ابلاغ نشده بود و ما منتظر ابلاغ و اعلام حکم دادگاه تجدید نظر بودیم که یکباره، پنج شنبه شب آقای مرعشی را در پارکی در نزدیک منزل بازداشت کردند”.

 

طعمه ای برای هاشمی و فائزه

اما این همه ماجرای فشار بررئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نبود؛حسن لاهوتی، فرزند فائزه هاشمی، نیمه شب دوم فروردین در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد و یک روز بعد دادستان تهران خبر داد که نوه هاشمی رفسنجانی با ابراز ندامت از اقدامات ارتکابی و پذیرش تودیع وثیقه 73 میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

15 فروردین نیز روابط عمومی دادسرای انقلاب و عمومی تهران از ارسال پرونده اتهامی حسن لاهوتی اشکوری  پس از تکمیل تحقیقات، با صدور کیفرخواست به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داده و گفته او ممنوع الخروج است.

اما یکی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی در گفتگو با “روز” با رد اتهامات امنیتی حسن لاهوتی اعلام کرد که “حسن فقط یک طعمه  برای فشار آوردن به هاشمی رفسنجانی و فائزه هاشمی است”.

وی افزود: “حسن چون در انگلیس تحصیل می کند، خیلی اتهامات می توانند به او بچسبانند اما همه اتهاماتی که نسبت می دهند واهی است و هیچ چیزی ندارند و مسائلی که با او مطرح کرده اند نیز تنها در حد شنود تلفنی ما و چیزهایی است که در شنود تلفنی شنیده اند.”

 

افزایش فشارها

صدور حکم جلب مهدی هاشمی، بخش دیگری از افزایش فشارها برهاشمی رفسنجانی است؛این خبر هر چند  از سوی تعدادی از نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد اعلام شده، اما تا بدانجا پیش رفته که نزدیکان مصباح یزدی، خواهان بازداشت فرزند رئیس مجلس خبرگان رهبری، همچون عبدالمالک ریگی شده اند. قاسم روانبخش از نزدیکان مصباح یزدی، از وزارت اطلاعات خواسته است که “با انجام عملیاتی مشابه عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی در خارج از کشور، مهدی هاشمی را در خارج از کشور دستگیر کرده و برای حضور در دادگاه به قوه قضاییه تحویل دهد”.

یکی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی در واکنش به این مساله به روز گفت: “این سخنان نشانگر نهایت خباثت آقایان است. اگر مهدی اینقدر فاسد و  خطرناک بود چرا 4 سال که احمدی نژاد سر کار بود و الان هم هست هیچ کاری نکردند؟”

وی افزود: “دغدغه آقایان فقط حفظ میزی است که پشت آن نشسته اند و برای ماندن در حکومت، خلاف اسلام و قانون و اخلاق و انسانیت و منافع ملی عمل می کنند و پایه های نظام را زیر سئوال می برند.”

وی با بیان اینکه “هدف از همه این برخوردها و جوسازیها، تحت فشار قرار دادن آقای هاشمی رفسنجانی است” افزود: “آقایان، آقای هاشمی را به خاطر مشی اعتدالی اش، مانع بزرگی برای خود می دانند و فکر میکنند اگر هاشمی قدرت مند باشد نمی توانند به اهداف خود دست پیدا کنند لذا دنبال هاشمی تضعیف شده هستند و چون هیچ چیزی از او پیدا نکرده اند اکنون بچه های او را هدف قرار داده اند.”

وی در عین حال یادآور شد: “حکم جلب مهدی را  فقط در همان حدی میدانیم که در رسانه ها مطرح شده و هیچ حکمی به ما ابلاغ نشده است. طی این مدت هم مهدی قصد آمدن نداشت که بخواهند در فرودگاه او را بازداشت کنند و ممکن است چون تلفن های ما شنود می شود پای تلفن، چیزی گفته و اینها را سرکار گذاشته باشد.”