تهران نگران زلزله و بی حجابی

نویسنده
نازنین کامدار

» به دنبال هشدار احمدی نژاد و نظامیان

پس از پیش بینی محمود احمدی نژاد در مورد وقوع زلزله در تهران، وزرای اطلاعات و کشور او هم با سخنان تهدیدآمیزی در مورد اجرای ضربتی طرح موسوم به “مبارزه با بدحجابی” به بهانه پیشگیری از بلایای طبیعی، ساکنان پایتخت جمهوری اسلامی رادر نگرانی بیشتری فرو بردند.

دولت محمود احمدی نژاد در آستانه سالروز انتخابات 22 خرداد، در حالی خود را برای سرکوب شهروندان به بهانه مبارزه با بدحجابی آماده می کند که بخشی از نیروهای حزب اللهی حامی دولت هم طی هفته گذشته از ارتباط “فساد با خشم الهی” و یا “وقوع  بلایای طبیعی به دلیل بدحجابی” سخن گفته اند.در همین راستااز روز جمعه هفته گذشته که کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و سخنران هفتگی جلسات انصار حزب الله، از نسبت زلزله با بدحجابی سخن گفت و به سخنان احمدی نژاد درباره وقوع زلزله استناد کرد، نهادهای وابسته به دولت و سپاه هم اقدام به انجام طرح های ضربتی، از جمله برخورد با شهروندان به دلیل بدحجابی و با هدف جلوگیری از وقوع زلزله، کرده اند.

به نوشته فارس، صدیقی گفته بود: “زلزله‌هایی که بر اثر گناه حاصل می‌شود راهی جز این ندارد که ما به یاد خدا باشیم و به دین پناه ببریم. ما باید برای مقابله با بلاها در پناه دین زندگی کنیم چرا که حتی اگر زلزله طبیعی در شهر تهران بیاید، هیچ کس جز خداوند حریف این بلاها نخواهد بود”.

او سپس راه “جلوگیری از گناه” را اینچنین بیان کرده بود: “بانوان ما باید بیشتر مسائل مربوط به حجاب را رعایت کنند، چرا که بی‌حجابی‌های بانوان موجب لرزش دل جوانان می‌شود و در نهایت به گناهان کبیره تبدیل می‌شود و در این صورت است که غضب خداوند حاصل می‌شود”.

وی همچنین با تصدیق سخنان جنجالی احمدی نژاد درباره زلزله پایتخت افزوده بود: “آنچه که رئیس‌جمهور محترم در خصوص زلزله و بلاهای ناشی از گناهان مطرح کرده بودند، ‌مسئله‌ای است که باید به آن بیشتر توجه کرد، چرا که علما بارها به این مسئله اشاره کرده و فرموده بودند که باید با مقابله با گناه از بلاها جلوگیری کرد”.

اشاره امام جمعه راستگرای طرفدار دولت به سخنان احمدی نژاد در ده روز گذشته بود که علاوه بر پیشگویی درباره زلزله از مردم خواسته بود گناه نکنند و بیشتر دعا کنند.

احمدی نژاد در جمع مدیران بنیاد مسکن درباره نسبت گناه و زلزله گفته بود: “الان باید گسل‌های زیر شهر فعال باشد که به لطف دعای مردم فعال نیستند، اما نمی‌توان تضمین کرد که چه زمانی در تهران زلزله می‌آید و این گسل‌ها فعال می‌شود. بنده به وقتش از مردم خواهش خواهم کرد تا تهران را ترک کنند”.

سخنان احمدی نژاد و کاظم صدیقی در روزهای گذشته موجب رعب و وحشت شهروندان از احتمال وقوع زلزله در تهران شده است، تاجایی که بسیاری از شهروندان در اماکن عمومی از موضوع زلزله و نیز آنچه که “احتمال آزمایش هسته ای پنهانی حکومت” می دانند، سخن می گویند.

در همین حال استقرار چادرهای هلال احمر در ورزشگاه شیرودی تهران، فعال شدن گشت های ویژه مقابله با بلایای طبیعی و راه اندازی ستاد های مدیریت بحران در مراکز مختلف شهری، نگرانی شهروندان را افزایش داده است.

روز گذشته و پس از طی چندین روز نگرانی مردم از احتمال وقوع زلزله که منجر به اخلال زندگی عادی شده بود، سایت رجانیوز در “گزارش اختصاصی” خود علت سخن گفتن احمدی نژاد از وقوع زلزله را فاش کرد و سر انجام معلوم شد که احمدی نژاد به دلیل خواب نما شدن روحانی ای به نام “آیت الله خوشوقت” درباره زلزله هشدار داده است.

رجا نیوز می نویسد: “رئیس جمهور دردیدار از اردوگاه‌های اسکان اضطراری تهران حرف های مهم تری هم زد. او گفت که: یکی از علمای بزرگ تهران به من پیغام داد که از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهیز از گناه، برای دوری از بلایا دعا کنند”.

رجانیوز با اشاره به نام آیت الله خوشوقت، خویشاوند آیت الله خامنه ای ادامه داد: “چند هفته ای است که آیت الله خوشوقت در سخنان پس از نماز مغرب و عشای خود در مسجد امام حسن مجتبی اشاراتی به تاثیر گناه زیاد در وقوع عذاب هایی مانند زلزله می کند. ایشان گرچه در صحبت با بعضی از اطرافیان خود تعیین زمان دقیق زلزله را توسط خود رد کرده است، اما در ملاقات چندی پیش یکی از همکاران نزدیک دکتر احمدی نژاد با آیت الله خوشوقت، ایشان به دوری مردم از گناه برای جلوگیری از وقوع زلزله تاکید کرده است. در این دیدار که گزارشی از فعالیت های دولت برای آمادگی با زلزله احتمالی تهران ارائه شده، آیت الله خوشوقت با اشاره به اینکه افزایش گناه موجب عذاب الهی می شود گفته است که باید علما و وعاظ به میان مردم بروند و آن ها را به عذاب الهی انذار دهند و از آن ها بخواهند گناه نکنند. همچنین ایشان گفته است باید به فقرای متدین صدقه بدهید تا برای رفع عذاب از تهران دعا کنند”.

در ادامه این گزارش آمده است: “آیت الله خوشوقت در گفتگو با رجانیوز نیز ضمن تصدیق تقویت احتمال وقوع زلزله در شهر تهران، این امر را به دلیل افزایش گناه در این شهر عنوان کردند.آیت الله خوشوقت با اشاره به روایتی از کتاب وسائل الشیعه که از ارتباط مستقیم افزایش گناه با وقوع زلزله سخن می گوید، زلزله احتمالی تهران و افزایش احتمال وقوع آن در ماه های آینده را به دلیل رواج و افزایش برخی مفاسد در این شهر دانستند.ایشان در ادامه ضمن تکذیب تعیین وقت زلزله از جانب خود، از علما و وعاظ تهران خواستند تا با تشکیل مجالس توبه دسته جمعی، مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند”.

 

ورود شبه نظامیان؛ از زلزله تا حجاب

به دنبال سخنان این روحانی افراطی و نقل آنها توسط احمدی نژاد، وزرای اطلاعات و کشور به دنبال تهیه طرح های ضربتی “مبارزه با بدحجابی” برآمده اند و بسیج دانشجویی نیز از رئیس دانشگاه تهران خواسته است با آنچه که “رواج بدحجابی در دانشگاه تهران”می نامد، برخورد شود.

بر همین اساس مصطفی محمد نجار، وزیر کشور دولت احمدی نژاد دیروزاز تشکیل کارگروهی برای طرح امنیت اجتماعی سخن گفت.

به نوشته ایسنا، وی در پایان جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران گفت: “طبق برنامه‌ریزی‌های خوبی که صورت گرفته و با ابلاغی که به دستگاه‌های مربوطه خواهیم داشت، طرح عفاف و حجاب حتما اجرا خواهد شد”.

وزیر اطلاعات نیز، آنطور که اصغر زارعی، نایب رئیس فراکسیون هواداران دولت گفته است، به دیدار این نمایندگان و روح الله حسینیان رفته و از برنامه های این وزارت برای مقابله با بدحجابی گزارش داده است.

به نوشته فارس، نماینده دیگری به نام محمد جواد ابطحی جزئیات این دیدار را چنین تشریح کرده است: “وزیر اطلاعات در ابتدا مسائلی را راجع به واکاوی فتنه سال گذشته بیان کرد و سپس پیرامون دیدار مثبت رئیس جمهور با علمای قم و نیز تروریست‌های فرهنگی سخنانی را بیان داشت. در این دیدار نمایندگان ملت از آقای مصلحی خواستند تا وزارت اطلاعات تلاش بیشتری در رصد، شناسایی و انهدام پروژه‌های تهاجم فرهنگی که از سوی استکبار جهانی هدایت می‌شود، انجام دهد”.

وی افزود: “وزیر اطلاعات در این دیدار اعلام کرد شبکه‌ای که برخی از خانم‌های معلوم الحال را با پرداخت مبالغی به شهر قم برای تظاهر به بدحجابی و بی حجابی می‌فرستاد و سپس به تهران بازمی‌گرداند، شناسایی و دستگیر شدند و وعده برخورد با شبکه های مشابه را داد”.

از سوی دیگر، اعضای بسیج دانشجویی نیز در نامه ای به فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران خواستار برخورد با بدحجابی شدند “تا مبادا از مسیر این بدحجابی گناه دامان جامعه را بگیرد”.

به گزارش جوان آنلاین، اعضای این سازمان شبه نظامی در نامه خود نوشته اند: “ما، دانشجویانی را که از حجاب خوبی برخوردار نیستند، متهم به فساد نمی‌کنیم، ولی بی‌تردید چنین رفتارهایی منشاء مفاسدی برای سایر دانشجویان است؛ گاهی با افرادی مواجه می‌شویم که محیط دانشگاه را با عشرتکده اشتباه گرفته‌اند! این عده قلیل نه به قانون احترام می‌گذارند نه به عرف جامعه علمی و دانشگاه. یقینا اگر با اینان برخورد مناسب صورت نگیرد، به فساد خود ادامه داده، محیط اطراف خود را نیز به گناه وتباهی می‌کشانند. دغدغه ما واژگونه شدن کرامت انسان و ریخته شدن قبح و حرمتِ گناه و فساد است و آنچه جای بسی تامل، تاسف و ناراحتی است نه فقط این پدیده بی‌غیرتی و بی‌عفتی، که تساهل و تسامح شما مسئولین در این مساله ساده انسانی است. همه خواسته ما از شما و مسئولین ذیربط این است که ضمن برخورد صحیح قانونی و قاطع با این افراد، که علیرغم تعداد اندک‌شان، خسارتی بس سنگین برای جامعه دانشگاهی‌اند، بیش از این اجازه اشاعه فحشا را در محیطی که باید منشا علم و ایمان باشد، ندهید”.

در همین حال اعضای این سازمان شبه نظامی حامی دولت، که گفته می شود بخش عمده آنها را افراد مشهور به “لباس شخصی” تشکیل می دهند، دور روز قبل با صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه دیدار کردند.

دیداری که به نوشته فارس، لاریجانی را وا داشت تا در جلسه شورای عالی قضایی، با اشاره آنچه که  “بدحجابی و ناهنجاری اجتماعی” نامید، بگوید: “دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با کسانی که ارزشهای اسلامی را در جامعه زیرسئوال می‌برند، مطابق قوانین و مقررات و اصول شرعی برخورد خواهند کرد”.

وی افزود: “رعایت نکردن ارزشها و هنجارهای اجتماعی از سوی برخی افراد و ظاهر شدن در جامعه با پوشش‌های نامناسب نوعی بی‌احترامی به حقوق دیگران است و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قطعاً با کسانی که ارزشهای اسلامی را زیرسئوال می‌برند، مطابق قوانین و مقررات و اصول شرعی برخورد خواهند کرد”.