بی اهمیت نشان دادن ورود ناوها

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از:

روبن پومروا، هاشم کلانتری

روز شنبه جمهوری اسلامی، که گاهی سکوت می کند و گاهی تهدید، ورود ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس و اتخاذ حالت آماده باش آن را بی اهمیت نشان داد.

سپاه پاسداران اعلام کرد که حضور ناوهای جدید آمریکایی در خلیج فارس جزو عملیات روتین و روزمره ایالات متحده است.

طی هفته های اخیر پس از تهدید جمهوری اسلامی به بستن تنگه هرمز در صورت تحریم صادرات نفتی این کشور، تنش ها میان واشنگتن و تهران به شدت بالا گرفته.

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، به خبرگزاری رسمی ایرنا گفت: “ناوها و نیروهای نظامی آمریکا از سال ها قبل در خلیج فارس و خاورمیانه حضور دارند و تصمیم آنها بر استقرار یک ناو جدید مشکل تازه ای ایجاد نمی کند. این اقدام آنها در چارچوب حضور همیشگی شان در منطقه قابل توضیح است.”

این درحالی است که پس از خروج ناو هواپیمابر “جان سی. استنیس” در اواخر ماه دسامبر، هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس حضور نداشت. روز ۳ ژانویه مقامات جمهوری اسلامی خاطرنشان کردند که این ناو اجازه بازگشت به خلیج فارس را ندارد. برخی ناظران این نتیجه گیری را کردند که دیگر هیچ ناو هواپیمابری امکان ورود به آب های خلیج فارس را نخواهد یافت.

ازسوی دیگر ارتش جمهوری اسلامی روز شنبه اعلام کرد که مانورهای دریایی جدیدی بزودی در تنگه هرمز انجام خواهد شد. به گفته حسین سلامی، این مانور همان طور که پیش بینی شده بود در ماه بهمن انجام می شود.

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، هشدار داده که واشنگتن هیچ گونه اقدامی را دایر بر بستن تنگه هرمز که یک سوم نفت جهان از آن می گذرد نمی پذیرد.

پنتاگون نیز بنا به دلایل امنیتی مشخص نکرد که ناو هواپیمابر آمریکایی در چه تاریخی به خلیج فارس باز خواهد گشت.

 

ازسرگیری مذاکرات هسته ای؟

درحالی که آیت الله خامنه ای وعده داده که مسؤولان ترور دانشمند ایرانی [در اشاره غیرمستقیم به اسراییل] به سزای اعمال خود خواهند رسید، کشورهای همسایه  ایران که نگران کاهش فشارها هستند خواستار یک راه حل دیپلماتیک شده اند.

کشورهای غربی مظنون اند که جمهوری اسلامی در تلاش است تا به بهانه برنامه هسته ای خود که ادعا می کند صلح آمیز است، به بمب اتمی دست یابد.

کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه ای به نمایندگی از کشورهای ۵+۱ درِ مذاکره را برای تهران باز نگاه داشته است. او در این مورد گفت: “گروه ۵+۱ همواره استراتژی مشخصی را دنبال کرده […] ما منتظر عکس العمل تهران هستیم.”

دولت چین نیز به نوبه خود به هیأت ایرانی که به پکن سفر کرده بود گفته ازسرگیری مذاکرات هسته ای در “اولویت اول” است.

وزیر خارجه آمریکا نیز در یک نشست مطبوعاتی در واشنگتن اطمینان داد که “ایالات متحده به دنبال رویارویی نیست”. او در ادامه گفت: “ما معتقدیم که مردم ایران سزاوار آینده بهتری هستند. آنها می توانند آینده بهتری داشته باشند و این کشور می تواند مجدداً به جمع جامعه بین المللی وارد شود.”

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۱ ژانویه