میلیاردرها و سردارها در صف خرید باشگاه پرسپولیس

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» یک مالک شبکه ماهواره‌ای هم خریدار شد

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس همچنان در زندان است اما برای فروش این باشگاه از سوی دولت قیمت تعیین شده است. حالا مدیرعامل قبلی که به دلیل تخلفات متعدد پایش به دادسرا هم باز شده بود، دوباره در جمع خریداران دیده می‌شود. اما داغ‌ترین خبر، حضور یک سرمایه‌دار ایرانی ساکن ترکیه است که برخلاف سایر خریداران و کارشناسان، فکر می‌کند، ۲۹۰ میلیارد تومان برای خرید این باشگاه، قیمت پایینی است.

 

سرمایه‌دارِ وفادار به جمهوری اسلامی؟

اسماعیل ایزددوست، جدیدترین گزینه خرید باشگاه پرطرفدار پایتخت است. او روز یکشنبه، ۲۱ دی ماه در مجموعه ورزشی درفشی‌فر حاضر شد تا از امکانات باشگاه فرهنگی–ورزشی پرسپولیس بازدید کند. این سرمایه‌دار ایرانی ساکن ترکیه،از سوی خبرگزاری‌های رسمی به عنوان “مدیر یکی از شبکه‌های معروف ماهواره‌ای” معرفی شده است. همچنین گفته شده که او در انتخاباتی که منجر به پیروزی سیدمحمد خاتمی شد، ریاست ستاد انتخاباتی او را در شهر میانه(شهری در آذربایجان شرقی) بر عهده داشته است. اما اطلاعات ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی حاوی جزئیات بیشتری است. این اخبار تایید نشده، ایزددوست را مدیر شبکه ماهواره‌ای PEN می‌دانند.پن که با عنوان “شبکه سرگرمی ایرانیان” فعالیت می‌کرد در زمره شبکه‌های به اصطلاح لس‌آنجلسی قرار می‌گرفت؛ شبکه‌هایی عموما نیمه حرفه‌ای با کادری کم تعداد که بر پخش موسیقی و آگهی متمرکز هستند و در برگزاری کنسرت و یا ارائه خدمات مهاجرت و مسافرت خارجی به ایرانیان مشارکت جدی دارند. این شبکه با حمید شب‌خیز، مالک شبکه ITN و یکی از موفق‌ترین‌های شبکه‌های لس‌آنجلسی رابطه بسیار نزدیکی داشت و در نهایت هم با آن شبکه ادغام شد.

این شبکه‌ها اگرچه به اصطلاح لس‌آنجلسی نامیده می‌شوند اما شعبات مختلفی دارند، از جمله ITN و PEN که به دلیل حضور دفاترشان در کشورهای همسایه ایران از سوی رقبا متهم به همکاری با جمهوری اسلامی می‌شوند و ادعا می‌شود که صاحبانشان به ایران رفت و آمد دارند.

در مورد اسماعیل ایزددوست روایت‌های متعدد دیگری هم وجود دارد؛ از جمله اینکه او با زنی اهل کشور ترکیه ازدواج کرده و به همراه پدر همسرش در دور زدن تحریم‌ها فعال بوده و به پول‌شویی متهم شده‌اند. همچنین گفته می‌شود که او ترتیب‌دهنده بسیاری از کنسرت‌های موسیقی خوانندگان مهاجر در ترکیه بوده و در مورد مسایل مالی با تعداد قابل توجهی از آنها به مشکل برخورده است.

حالا ایزددوست به ایران آمده و به یک‌باره نام و تصویرش در میان اهالی فوتبال، زبانزد شده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا هدفش را کمک به پرسپولیس اعلام و از “سرمایه‌داران وفادار به جمهوری اسلامی ایران که حامی فرهنگ این کشور هستند” دعوت به مشارکت و همکاری کرده است.

خریدار باشگاه پرسپولیس گفته است: “به هیچ وجه نمی‌خواهم از طریق باشگاه پرسپولیس بزرگ شوم. من همیشه به دنبال جذب جوانان و مبارزه با اعتیاد بوده‌ام و آرزویم سلامتی جوانان کشورم است. از طرفی دیگر کمک به باشگاه پرسپولیس فقط از یک راه انجام نمی‌شود، پرسپولیس در قلب من است و اعتقاد دارم که هیچ کسی نمی‌تواند صاحب آن باشد، چرا که این باشگاه تاریخ بزرگی دارد و نسل‌های زیادی از ایرانیان با آن زندگی کرده‌اند. به این ترتیب کمک به پرسپولیس می‌تواند از جارو کردن درب باشگاه شروع شود تا در نهایت به مسائل مالی منجر شود. هدف من کمک به پرسپولیس است و تابع دستورات بزرگان در این زمینه هستم.”

او همچنین از امکانات این باشگاه انتقاد و آن را “زیر صفر” و گریه‌آور توصیف کرده است: “این امکانات در حد تیمی که در تمام دنیا طرفدار دارد نیست. بسیاری از تیم‌های دسته دو و دسته سه اروپا امکاناتشان بهتر از پرسپولیس است. از دیدن این وضعیت واقعا ناراحتم.”

ایزددوست، “ترس از هیاهو” را عامل انصراف سرمایه‌داران از خرید این باشگاه می داند و معتقد است که “این رقم ۲۹۰ میلیاردی برای پرسپولیس واقعا کم است، چون در تمام دنیا طرفدار دارد.”

 

بازگشت سردار در کنار پروین، عابدینی و هدایتی

پیش از این گمان می‌شد، جدی‌ترین و تنها خریدار باشگاه پرسپولیس، مربع هدایتی، پروین، رویانیان و عابدینی باشد. در این جمع نامتناسب، علی پروین یکی از اسطوره‌های باشگاه و به نوعی سمبل پیشکسوتان و بازیکنانی است که در مقاطع مختلف پیراهن سرخ این تیم را بر تن کرده‌اند. حسین هدایتی که در ادبیات ورزشی‌ها به عابر بانک فوتبال مشهور شده، سرمایه‌داری است که در فوتبال ایران بسیار خرج کرده اما کارنامه‌ای بسیار ضعیف و مملو از ناکامی دارد. او پیش از این مالک باشگاه استیل آذین بود که با هزینه‌ای گزاف در فوتبال ایران حضور پیدا کرد و خیلی زود محو شد. او که اخیرا اعلام کرده بود می‌خواهد یک باشگاه اسپانیایی را بخرد و از سرمایه‌گذاری در فوتبال ایران دلزده شده، این روزها بار دیگر دست به جیب شده و برای تیم ملی و پرسپولیس خرج می‌کند.

تاکنون بارها خبرهایی از احتمال دستگیری او به دلیل تخلفات متعدد منتشر شده اما هیچ یک مانع از ادامه حضور و فعالیت او نشده است.

امیر عابدینی هم یکی از قدیمی‌های عرصه مدیریت فوتبال و یکی از مدیرعامل‌های ادوار باشگاه پرسپولیس پس از انقلاب ۵۷ است. او هم بارها به تخلفات مالی متهم شده و آخرین کارنامه‌اش در زمینه باشگاه‌داری، فرستادن تیم داماش، تنها نماینده رشت در لیگ برتر به یک دسته پایین‌تر است.

اما حضور سردار محمد رویانیان، مدیرعامل اسبق باشگاه در این جمع، از همه عجیب‌تر است. نخستین بار در اسفند ماه سال گذشته خبر بازداشت سردار رویانیان به گوش ‌رسید، آن هم چند روز پس از آنکه سعید شیرینی با حکم عجیب و خارج از روال معاون وزیر ورزش، از سرپرستی تیم پرسپولیس برکنار شد. رسانه‌های پرتعداد ورزشی در روزهای اول، حتی خبر مربوط به بازداشت شیرینی را پوشش ندادند. روزنامه فرهیختگان اما در گزارشی ضمن اعلام بازداشت شیرینی، خبر داد که امکان دسترسی به رویانیان هم برای “تکذیب شایعه بازداشت” وجود ندارد.

در نیمه اردیبهشت ماه بود که ایران، روزنامه رسمی دولت خبر داد در جریان رسیدگی به پرونده تخلفات مالی ستاد حمل ونقل و سوخت، محمد رویانیان برای دومین بار احضار شده است. اما اعلام این خبر در روزنامه قانون باعث توقیف آن شد تا معلوم شود که سردار سپاه و ناجا، فرمانده سابق پلیس راه و رییس سابق ستاد سوخت، بابک زنجانی نیست که بشود راحت از تخلفات مالی‌اش در رسانه‌ها نوشت. در نهایت در تیر ماه هم اعلام شد که منزل شخصی سردار رویانیان به دلیل عدم پرداخت اقساط وام توقیف شده است. اما رویانیان که پس از ترک باشگاه پرسپولیس، مسئول بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح شده بود از چنان مصونیتی برخوردار بود که نشریه‌ای جرئت نکند بیشتر از این در پرونده‌اش دقیق و متمرکز شود.

او ابتدا پای بابک زنجانی را به باشگاه پرسپولیس باز کرد و سپس با امیرحسین جهانشاهی، دیگر سرمایه‌دار ایرانی مقیم اروپا همکاری کرد تا تیم فوتبال رئال مادرید را به ایران بیاورد. میلیاردر اولی روانه زندان شد و دیدار با دومی هم برای مدیران پرسپولیس و جانشین رویانیان دردسرساز شد. هدایتی، سومین سرمایه‌داری است که رویانیان با او همکاری می‌کند. اما این بار آنها یک رقیب جدی در برابر خود می‌بینند. باید دید جنگ میلیاردها در روزهای آینده چگونه پیش خواهد رفت؛ میلیاردری که یک سردار در کنار خود دارد پیروز می شود یا میلیاردر صاحب شبکه ماهواره‌ای.