مرگ مشکوک دادستان پرونده ایران

لوپوئن
لوپوئن

» گزارش لوپوئن از پرونده انفجار آمیا

دادستانی که کریستینا کیرشنر، رییس جمهور آرژانتین را به ایجاد تأخیر و لاپوشانی در پرونده سوءقصد علیه مرکز همیاری یهودیان [آمیا] به نفع ایران متهم کرده بود، چند ساعت قبل از حضور در کنگره این کشور به طرز مشکوکی در منزل خود از دنیا رفت.

یکشنبه شب، آلبرتو نیسمان، دادستان مسؤول تحقیق پرونده آمیا  از سال ۲۰۰۴، در آپارتمان خود در محله‌ای مرفه‌نشین در بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، دار فانی را وداع گفت.

خانم ویویانا فین، دادستان، با دعوت به “احتیاط” دراین خصوص گفت: “ما درحال تحقیق پیرامون دلایل مرگ وی هستیم. تأیید می کنم که یک اسلحه کالیبر ۲۲ در کنار جسد او یافت شده. مرگ وی به دلیل شلیک گلوله‌ای از این اسلحه بوده است.”

هفته گذشته، آلبرتو نیسمان خواستار انجام تحقیقی درخصوص لاپوشانی‌های خانم کیرشنر شده بود. او به این موضوع مظنون بود که خانم کیرشنر در روند انجام تحقیقات در این پرونده جنایی، که مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی در آن از سوی دادگستری آرژٰانتین تحت تعقیب  شناخته شده بودند  به نفع ایران، مانع‌تراشی می‌کند.

 وزیر خارجه این کشور، هکتور تیمرمان، به شدت اتهامات دادستان نیسمان را رد کرده و آن را تلاشی برای ایجاد بی ثباتی در  انتخابات ریاست جمهوری دانسته  که در ۹ ماه آینده برگزار خواهد شد.

در سال ۱۹۹۴، دو سال پس از سوءقصد علیه سفارت اسراییل در بوئنوس آیرس، انفجار مهیبی باعث تخریب ساختمان مرکز همیاری یهودیان در مرکز پایتخت شد که ۸۵ کشته و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت.

این دو سوءقصد که علیه جامعه یهودیان آرژانتین انجام شده، گفته می شود  مورد تحقیق و تفحص دقیق قرار نگرفت تا جزئیات امر روشن شود.

رییس جمهور وقت، کارلوس منم، نیز متهم به مانع تراشی در روند انجام تحقیقات در این زمینه بود.

ایران ازسوی دستگاه قضایی آرژانتین مظنون است  و قضات، خواستار دستگیری هشت تن از مسؤولان جمهوری اسلامی، ازجمله وزیر دفاع احمد وحیدی، و رییس جمهور پیشین  اکبر هاشمی رفسنجانی، شده تا آنها را محاکمه کند.

 

شنود تلفنی

دادستان درگذشته آرژانتین ادعا کرده بود که شنودهای تلفنی ضبط شده متعلق به خانم کیرشنر رییس جمهور را دراختیار دارد و اینکه سران آرژانتینی طی سال های اخیر با ایران وارد زد و بند، ازجمله در قالب قراردادهای پرسود بازرگانی، شده اند.

قرار بود او روز دوشنبه مدارکی را دال بر اتهامات وارده علیه خانم کیرشنر و آقای تیمرمان به مجلس این کشور تسلیم کند. به گفته او، توطئه ای نیز در قالب یک “طرح عدم مجازات” برای “حمایت از فراریان ایرانی” ازسوی مقامات  چیده شده بود.

آقای نیسمان همچنین خواستار توقیف برخی دارایی ها به ارزش نزدیک به ۲۰ میلیون یورو شده بود.

ایران و آرژانتین در سال ۲۰۱۳ یادداشتی را به امضاء رساندند که براساس آن قرار بود یک کمیته تحقیق درخصوص سوءقصد علیه آمیا ایجاد شود و از هشت مسؤول ایرانی یک استماع دادرسی بعمل آید. ولی هیچ یک از بندهای این یادداشت به مرحله اجرا نرسید.

آلبرتو نیسمان، ۵۱ ساله، در سال ۲۰۰۴ ازسوی رییس جمهور نستور کیرشنر، همسر خانم کیرشنر، به این سمت انتخاب شد.

آرژانتین در ژانویه ۲۰۱۴ اسراییل را هم به پنهان سازی اطلاعات درخصوص سوءقصدهای ضدیهودی بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ متهم کرد، پس از آن  یکی از سفرای سابق دولت یهود در آرژانتین اظهار داشت که عوامل این سوءقصدها ازسوی دستگاه‌های امنیتی اسراییلی کشته شده اند.

منبع: لوپوئن، ۱۹ ژانویه