اخبار ضد و نقیض در مورد تلفات سپاه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جمهوری اسلامی خواهان محاکمه "رهبر پژاک" شد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی، کاردار آلمان در تهران را در غیاب سفیر این کشور احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی را به اقدامات پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و اقامت عبدالرحمان حاجی احمدی، رهبر این حزب در خاک آلمان اعلام کرد.

درگیری های چند روز گذشته میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پژاک-ـ حزب حیات آزاد کردستان ـ علاوه بر واکنش وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی عراق، حمایت عالیرتبه ترین مقامات جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشته است.

مقامات جمهوری اسلامی و رهبران حزب حیات آزاد کردستان در روزهای گذشته از وقوع درگیری های “شدید” در مناطق مرزی مشترک ایران با کردستان عراق خبر داده بودند؛ پژاک می گوید  بیش از صد تن از نیروهای جمهوری اسلامی  و هفت تن از نیروهای این حزب در درگیری های اخیر کشته شده اند، اما مقامات جمهوری اسلامی تنها کشته شدن یک فرمانده سپاه و پنج نفر دیگر را تائید کرده و گفته اند که با تصرف مقر اصلی پژاک، ده ها تن از اعضای این حزب “به هلاکت” رسیده اند؛ خبرهایی که انعکاس آن در رسانه های حکومتی با تناقض هایی روبرو بوده است.

جالب اینکه پای این درگیری ها به سرمقاله روزنامه کیهان هم کشیده شد. در روزهای گذشته مقامات جمهوری اسلامی در برابر ادعاهای پژاک بارها تاکید کرده بودند که این درگیری ها داخل مرزهای ایران صورت گرفته است.

کیهان اما در سرمقاله امروزش می نویسد: “سپاه در چارچوب پروتکل امنیتی با دولت اقلیم کردی از کوههای مرزی سردشت، پیرانشهر و اشنویه عبور کرد و ضدانقلاب را در 

عمق کوهستانهای شمال عراق مورد تعقیب قرار داد و دهها نفر از آنان را به هلاکت رساند.”

واکنش ها به این درگیری ها ادامه دارد.

 

احضار کاردار آلمان

” کادن باخ” کاردار آلمان در تهران در غیاب سفیر این کشور، روز شنبه به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.

خبرگزاری های دولتی دلیل احضارکاردار آلمان را “اعتراض شدید جمهوری اسلامی” به اقدامات  پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و اقامت عبدالرحمان حاجی احمدی، رهبر این حزب در خاک آلمان اعلام کرده اند.

بر اساس این گزارش ها رئیس اداره اول غرب اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در این دیدار با اشاره به اقدامات مسلحانه پژاک طی چنـد سـال اخیــر که “منجر به کشته شدن تعـداد زیـادی از شهروندان شده” حضور رهبر این حزب را در خاک آلمان “ناقض تعهدات بیـن المللـی دولت آلمان” دانست.

همزمان ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی از تماس تلفنی علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با وستروله، وزیر خارجه آلمان خبر داد؛ بر اساس گزارش ایرنا،  صالحی در این تماس از همتای آلمانی خود خواسته است که رهبر حزب حیات آزاد کردستان را که ساکن این کشور است “محاکمه” کند.

خبرگزاری های دولتی می گویند وزیر خارجه آلمان در پاسخ به این درخواست پیگیری این موضوع را منوط به “دریافت مدارک و مستندات محکمه پسند” کرده است.

حزب حیات آزاد کردستان هنوز واکنشی به اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و احضار کاردار آلمان از سوی این کشور نشان نداده است.

این اولین بار نیست که مقامات جمهوری اسلامی، دولت آلمان را درباره حضور رهبر پژاک مورد بازخواست قرار می دهند، پیشتر در اسفندماه سال 1388 زمانی که عبدالرحمان حاج‌احمدی از سوی دولت آلمان در شهر کلن بازداشت شده بود، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از دولت آلمان خواسته بود رهبر پژاک را برای “محاکمه” تحویل جمهوری اسلامی دهد.

بعد از این درخواست عبدالرحمان حاجی احمدی از سوی دولت آلمان آزاد شد. او پس از آزادی در مصاحبه با “روز” جمهوری اسلامی را فاقد قدرت دیپلماتیک در سطح بین المللی برای انجام چنین کاری دانست و اظهارات علی لاریجانی را تکرار گفته های “نخ نما و تکراری” درباره پژاک خواند.

 

آمارهای متناقض

درخواست اخیر مقامات جمهوری اسلامی از دولت آلمان بعد از اعلام تازه ترین آمار تلفات سپاه پاسداران در درگیری با حزب حیات آزاد کردستان صورت می گیرد.

روابط عمومی سپاه پاسداران ایران اعلام کرده است که سرهنگ عباس عاصمی به همراه پنج تن از پاسداران این نهاد نظامی در منطقه مرزی آلواتان در شمال شهرستان سردشت کشته شده‌اند.

سپاه پاسداران همچنین گفته است خودروی سرهنگ عاصمی و همراهانش در جریان عملیات تعقیب اعضای وابسته به پژاک روی مین رفته است.

اما سخنگوی پژاک به خبرگزاری رویترز گفته است که این افراد در جریان یک “کمین” کشته شدند.

این درحالیست که خبرگزاری های داخلی ایران ابتدا اعلام کرده بودند این چند تن در درگیری با اعضای گروه پژاک کشته شده اند.

بر اساس برخی از گزارش ها سرهنگ عباس عاصمی “مسئول اطلاعات سپاه علی ابن ابیطالب استان قم” بوده است.

روابط عمومی سپاه همچنین در بیانیه خود اسامی دیگر کشته‌شدگان در منطقه آلوتان و سردشت را علی‌اکبر جمراسی، محمود احمدی‌تبار، موسوی‌نژاد، مهدی خبیر و روح‌الله صحرایی اعلام کرده است.

پیکر این افراد روز شنبه، یکم مرداد ماه، در شهر قم تشییع شد.

در همین حال مرکز مطبوعات و اطلاع رسانی پژاک در تازه ترین اطلاعیه خود با تاکید مجدد بر اینک طی درگیری های اخیر بیش از صد نفر از اعضای سپاه پاسداران کشته شده‌اند، از “دلاور رنجبر زاده، فرمانده سپاه سردشت و پیرانشهر” و همچنین “حاج آقا معروفی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان ارومیه” به عنوان افرادی یاد کرده است که در جریان آخرین درگیری نظامی در منطقه دشت وزنی کشته شده‌اند.

همچنین پژاک اعلام کرده است  که در “چارچوب دفاع مشروع و پاسخ دهی” در اقدام جداگانه‌ای یک پاسگاه نظامی در روستای ساوان در شهر بانه را مورد هدف قرار داده‌ است.

پژاک می گوید در جریان این درگیری 4 نفر را کشته و تعدادی دیگر از نظامیان را مجروح کرده است.

شاهدان عینی در کردستان به “روز” می گویند “پنج شنبه، 30 تیر ماه، لحظاتی قبل از غروب آفتاب، میان نیروهای نظامی یک پایگاه بسیج در روستای ساوان، واقع در 15 کیلومتری شهر بانه و افراد مسلح ناشناس درگیری نظامی رخ داده است و در نتیجه آن نیز چندین نفر کشته و زخمی شده اند.”

هنوز هیچ منبع مستقلی میزان تلفات دو طرف این درگیری را اعلام نکرده است.

کیهان: پ ک ک نماینده کردهاست

حزب  پژاک که در سال 2005 تاسیس شده بر خلاف دیگر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی، مشی مسلحانه را از دستور کار خود خارج نکرده است. در عین حال شائبه هایی در مورد وابستگی این حزب به حزب کارگران کردستان در ترکیه وجود دارد، اما پژاک این وابستگی را تکذیب می کند. با این حال مهدی عیسی زاده، نماینده میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس اخیرا گفته است: “شاکله پژاک و پ.ک.ک هر دو یکی است به طوری که هیچ‌کدام از دیگری جدا نیست لذا این نام‌گذاری به این دلیل است که سازمان ملل متحد در یک دوره‌ای گروهک فوق را تروریست شناخت.”

سرمقاله شماره امروز روزنامه کیهان اما در اظهار نظری بی سابقه پیرامون ارتباط این دو حزب گفته عیسی زاده را تکذیب کرده و نوشته  ”برخلاف آنچه که تبلیغ می شود «پژاک»- که در درگیری های اخیر فعال تر از بقیه گروهک های ضدانقلاب بود- بخشی ازPKK نیست کما اینکه برخلاف آنچه آمریکایی ها ادعا می نمایند، شاخه ایرانی PKK هم نیست. پ.ک.ک واقعا نماینده سیاسی کردهای ترکیه است و از پشتیبانی بخش زیادی از کردهای ترکیه استفاده می کند و سابقه ای چند ده ساله دارد. پ.ک.ک اگرچه به دلیل ارتکاب به جنایات و توسل به شیوه های غیرانسانی یک گروه مردود به حساب می آید ولی بالاخره دارای خط مشی و چارچوب معین و استراتژی های اعلام شده است در حالیکه هیچکدام از این خصوصیات در مورد پژاک صدق نمی کند.

 

 

واکنش ها ادامه دارد

واکنش ها به درگیری بین سپاه پاسداران و پژاک، میان فعالان سیاسی و مدنی، احزاب و گروه های سیاسی و همچنین مقامات جمهوری اسلامی و حکومت اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد.

در تازه ترین مورد، روز شنبه یکم مرداد ماه، به دعوت کمپین “نه به لشکرکشی و اشغال‌گری، بله به آشتی و دمکراسی” تجمعی اعتراضی در محل “سکوی آزاد” پارک آزادی شهر سلیمانیه در کردستان عراق برگزار شد.

منابع خبری در کردستان عراق می گویند پیش از آغاز این تجمع 4 نفر از کسانی که برای تدارکات در محل حضور داشتند، توسط نیروهای پلیس سلیمانیه بازداشت شدند.

به نوشته رسانه های کردستان عراق، هر چند نیروهای پلیس شهر سلیمانیه مانع از برگزاری تجمع نشدند، اما اجازه استفاده از بلندگو و پخش موسیقی را هم ندادند.

در ادامه این واکنش ها، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق از جمهوری اسلامی ایران خواست به گلوله‌باران مناطق مرزی کردستان عراق پایان دهد.

وبسایت وزارت خارجه عراق خبر داد هوشیار زیباری روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه، طی یک تماس تلفنی از علی‌اکبر صالحی همتای ایرانی خود خواسته است حملات توپخانه‌ای به مناطق مرزی کردستان را متوقف کنند.

پیشتر نیز بیش از ۴۰۰ تن از فعالان مدنی و سیاسی ایران با انتشار نامه‌ای خواستار توقف گلوله‌باران مناطق مرزی شده بودند.

همچنین بیشتر برخی از احزاب کردستان عراق، پارلمان حکومت اقلیم کردستان عراق و برخی از احزاب کردستان ایران خواهان پایان دادن به این گلوله‌باران‌ها شده‌اند.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز در اطلاعیه ای ضمن اظهار نگرانی از روند هدف قرار دادن جان و مال افراد غیرنظامی از مسئولان نظامی جمهوری اسلامی خواست: “بر طبق مقررات و کنوانسیونهای جنگی مصوب ژنو و نیز اصول اساسی حقوق بشر دوستانه بین المللی و با عطف به ماده 75 آیین نامه مقررات نیروهای مسلح در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر رعایت حفظ جان افراد غیرنظامی کوشا باشد.”

این سازمان حقوق بشری در پایان بیانیه خود از طرفین درگیری خواسته است “با توقف درگیریها، دیالوگ و گفتگو را جایگزین آن کرده و آرامش را به منطقه بازگردانند.”