ایران تحریک می کند

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز در باره بحران هسته ای

دیوید سانگر و ویلیام براد

فریدون عباسی، هشت ماه پس از اینکه از یک حمله تروریستی جان سالم به در برد، در حالیکه به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انتخاب شده است، در حال راهبری برنامه ای است که توسط بسیاری از مقامات اطلاعات هسته ای  کشورهای مختلف، توسعه شتاب زده تولید مواد هسته ای در ایران لقب گرفته است.

فریدون عباسی، دانشمند هسته ای، که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است سال گذشته از یک سوء قصد در تهران جان سالم به در برد.

انتخاب او به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خود پیام روشنی به غرب بود.  او به عنوان یک دانشمند، از سوی شورای امنیت سازمان ملل از سفر به خاج از ایران منع شده بود؛ شورای امنیت وی را بیشتر مسئول تولید بمب هسته ای می داند تا برپایی نیروگاه های برق هسته ای. وی در روز های اخیر رسما اعلام کرده است که ایران تولید نوعی از سوخت هسته ای را که برای تولید شتاب زده بمب هسته ای بکار می رود، سه برابر خواهد کرد.

شناخت درجه واقعی بودن ادعاهای ایران معمولا مشکل است چون این کشور اصرار دارد که نشان دهد ویروس استاکس نت هیچ تاثیری بر سرعت برنامه های هسته ای آن نداشته است و همچنین اینکه تحریم های غرب هم نتوانسته است برنامه هسته ای ایران را دچار تاخیر کند.

دکتر عباسی در خارج از ایران کمتر حضور داشته است. ولی ناظران بین المللی هسته ای و مقامات آمریکایی اشاره کرده اند که ایران به زودی سانتریفوژ های جدیدی را در یک تاسیسات زیر زمینی در یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر قم مستقر خواهد کرد. ایران وجود این تاسیسات  هسته ای را در سال 2009 ، زمانی که پی برد آمریکا و کشور های اروپای وجود آنرا فاش خواهند کرد، اعلام کرد.

آنچه بازرسان و مقامات اروپایی و آمریکایی نگران آن هستند اعلام افزایش تولید اورانیوم با غلظت نزدیک به 20 درصد است. ایران می گوید این تولید برای مقاصد پزشکی انجام می شود. ولی ویلیام هیگ، وزیر خراجه بریتانیا هفته گذشته این ادعا را رد کرد و گفت این مطلب تنها پوششی برای تولید سلاح هسته ای است.

مارک فیتس پاتریک، متخصص مسائل ایران و مدیر موسسه منع گسترش سلاح های هسته ای گفت: “تمام شواهد حاکی از شدت گرفتن فعالیت های هسته ای است. آنها تولید اورانیوم را افزایش داده اند، تعداد سانتریفوژ را افزایش داده اند و تعداد زیادی از سانتریفوژ های نسل دوم را بکار گرفته اند.”

لیکن یکی از مقامات بلند پایه آمریکایی  گفت: “آنها قبل از آمدن عباسی هم این اهداف را داشتند و در باره آن سخن می گفتند.”

سکوت کاخ سفید در این زمینه قابل توجه است.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: “این رفتار تحریک آمیز نشان می دهد که کلیه کشور های باید بیش از پیش به تعهدات خود در تحریم ایران پایبند باشند.”

دیپلمات ها می گویند رویکرد دکتر عباسی به دیپلماسی هسته ای در نقطه مقابل رئیس قبلی سازمان انرژی اتمی ایران، علی اکبر صالحی قرار دارد. آقای صالحی که فارغ التحصیل ام آی تی در رشته مهندسی هسته ای است دیپملاتی مبادی آداب است که انگلیسی را خوب حرف می زند و با رسانه ها به خوبی ارتباط برقرار می کند.

یکی از دیپلمات ها در وین گفت دکتر عباسی “آنقدر مهارت ندارد و آنقدر راحت نیست.”

دکتر عباسی پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از فهرست ممنوعیت سفر سازمان ملل خارج شده است.

به گفته یک وب سایت خبری ایرانی دکتر عباسی که یک دکتر فیزیک است عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سال 1979 تاسیس شد. سپاه پاسداران برنامه هسته ای ایران را به پیش می راند و سال هاست که از ارائه جزئیات برنامه سلاح های هسته ای خود سرباز زده است.

شورای امنیت سازمان ملل در مارس 2007 دکتر عباسی را به دلیل ارتباط وی با برنامه هسته ای ایران مورد تحریم قرار داد.

سازمان ملل دکتر عباسی را به عنوان دانشمندی ارشد در وزارت دفاع محسوب می کند که “به نحوی نزدیک” با محسن فخری زاده - عضو سپاه پاسداران که گفته می شود در تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای است - همکاری داشته است.

آقای فخری زاده سال هاست که در انظار عمومی ظاهر نشده است.

دیپلمات ها در وین گفتند: “اظهارات دکتر عباسی در باره سه برابر کردن تولید سوخت هسته ای واقعا عجیب است؛ بیشتر تحریک کننده است.”

منبع: نیویورک تایمز- 22 ژوئیه