جایزه صلح برای بهاره هدایت

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

بیش از 3500 تن از نویسندگان و نخبگان جهان، خواستار آزادی روزنامه نگاران و نویسندگان زندانی در ایران شدند.  بهاره هدایت کاندیدای جایزه دانشجویی صلح شد.  همزمان بیت آیت الله منتظری از ادامه بازداشت افرادی خبر داد که در مراسم چهلم این روحانی بازداشت شده بودند. مرتضی الویری نیز به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد و اخبار رسیده از زندانیان گمنام از وخامت حال جسمی و صدور احکام سنگین برای آنان حکایت دارد.

بیش از 3500 تن از نویسندگان و نخبگان جهان، با امضای طوماری خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، خواهان آزادی روزنامه نگاران و نویسندگان ایرانی شدند.

براساس اعلام سازمان کانادایی مدافع آزادی بیان، این طومار تحویل دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل شده است.

انی گیم، مدیر اجرایی سازمان کانادایی مدافع آزادی بیان گفته که هدف از این اقدام، ارسال این پیام برای روزنامه نگاران و نویسندگان ایرانی است که ما آنها را فراموش نکرده ایم.

 

قرار بدرالسادات مفیدی تبدیل نشد

همزمان وکیل مدافع عبدالرضا تاجیک و بدرالسادات مفیدی با اعلام اینکه کیفرخواست پرونده‌های موکلانش تاکنون صادر نشده است، اظهار داشت: تلاش به عمل آمده جهت تبدیل قرار بازداشت بدرالسادات مفیدی به وثیقه نتیجه‌ای در بر نداشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون پرونده بدرالسادات مفیدی منتهی به صدور کیفرخواست نشده است، افزود: تلاش به عمل آمده جهت تبدیل قراربازداشت به وثیقه نتیجه‌ای در بر نداشته و کیفرخواست پرونده عبدالرضا تاجیک نیز صادر نشده است.

شریف درباره احمد زیدآبادی و مسعود باستانی هم که همچنان در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برند، گفت: حکم قطعی مسعود باستانی تا به حال صادر و ابلاغ نشده است.

وی که وکالت عبدالله مومنی را نیز بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: پرونده موکلم در دادگاه تجدیدنظر است و منتظر صدور حکم قطعی هستیم.

شریف اعلام کرد: دادگاه دکتر ملکی که با قرار کفالت آزاد شده بود، ۲۴ فروردین در شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.

محمد شریف همچنین خبر از برگزاری دادکاه دیگر موکلانش داد و به  ایسنا، گفت: جلسه‌ رسیدگی به پرونده‌ حسین مجاهد دبیر حزب جامعه مدنی همدان و پیمان زیرکی، جواد وفایی و معصومه چراغی سایر اعضای شورای مرکزی این حزب، یکشنبه در شعبه‌ ۱۰۶ دادگاه کیفری شهرستان همدان برگزار شد.

وی اتهام موکلانش را نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی عنوان کرد و افزود: آخرین دفاع از موکلانم اخذ شد و ما منتظر صدور رای دادگاه بدوی در مدت زمان قانونی هستیم.

شریف اعلام کرد: دادگاه دکتر ملکی که با قرار کفالت آزاد شده بود، ۲۴ فروردین در شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.

بهاره هدایت کاندیدای جایزه صلح

بهاره هدایت، از سوی 45 اتحادیه دانشجویی از 37 کشور جهان،  کاندیدای جایزه دانشجویی “صلح” اتحادیه سراسری دانشجویان اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ شد.

اتحادیه سراسری دانشجویان اروپا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که وضعیت دانشجویان ایران را مدنظر دارد و بارها برخوردهای دولت جمهوری اسلامی با فعالیت‌های دانشجویی را محکوم کرده است.

در بیانیه این اتحادیه آمده که خانم هدایت با وجود فشارهای وارده در زندان و تحمل سلول انفرادی، تاکنون از مبارزه دست برنداشته است.

بهاره هدایت، فعال دانشجویی که ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد، با ۱۶ مورد اتهامی روبرو است.

 

یک سال حبس برای مرتضی الویری

مرتضی الویری با حکم دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.

عباس شیری، وکیل مرتضی الویری دیروز اعلام کرد که موکلش پس از اعتراض به حکم دادگاه بدوی، در دادگاه تجدید نظر از اتهام اقدام علیه امنیت کشور تبرئه اما به خاطر شرکت در راهپیمایی روز ۲۵ خرداد ۸۸ به یکسال حبس محکوم شده است.

به گفته وی، دادگاه حکم یک سال حبس آقای الویری را به خاطر سوابق او به مدت چهار سال تعلیق کرده است.
مرتضی الویری نماینده مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات و از سران مخالفان دولت ایران در “کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب دیدگان” و پیش از انتخابات رئیس “کمیته صیانت از آرا” ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود.

 

دستگیر شدگان مراسم چهلم آیت الله منتظری

بیت آیت الله منتظری با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تعدادی از بازداشت شدگان چهلمین روز در گذشت آیت الله منتظری اکنون بیش از دوماه است که در بازداشت به سر می برند.

در این بیانیه ضمن ابراز تاسف از “بازداشت بدون دلیل” افراد در مراسم تشییع پیکر همسر آیت الله منتظری آمده است: هنوز تعدادی از آن عزیزان نیز در بازداشت به سر می برند و بعضاَ مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

 

دو آزادی

رحمت‌الله باستانی، استاد بازداشت شده دانشگاه سیستان و بلوچستان و دکتر جوانرودی، استاد دانشگاه علم و صنعت آزاد شده اند.

رحمت الله باستانی هشت فروردین و در جریان مراسم تشییع همسر آیت الله منتظری بازداشت شده بود. این استاد ۵۱ ساله دانشگاه سیستان و بلوچستان بیش از بیست سال است که به تدریس علوم قرآنی مشغول بوده و با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شده است.

دکتر جوانرودی نیز در آبان ماه سال گذشته بازداشت شده و براساس برخی اخبار به اتهام جاسوسی در بند 209 زندان اوین بازداشت بوده است.

سایت “تا آزادی زندانیان سبز” خبر داده که محمد دادخواه، وکیل دکتر جوانرودی، خبر از آزادی موکلش با تودیع وثیقه 50 میلیونی داده است.

گزارش‌های رسیده از ایران حکایت از وخیم‌شدن حال عمومی یکی از اعضای کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی می‌دهد.

 

وخامت حال علی بی کس

علی بی‌کس، عضو کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی‌، به علت فشارهای زندان و فضای غیر بهداشتی با بیماری حادی روبرو شده است و به گفته‌ پزشکان زندان نیاز فوری به درمان در خارج از زندان اوین را دارد.

آقای بی‌کس از ۲۴ خرداد ماه سال گذشته و تنها دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به تحمل هفت سال حبس محکوم شده است.

این مدافع حقوق بشر هم‌اکنون در انتظار نتیجه رای دادگاه تجدید نظر است و تاکنون اجازه استفاده از مرخصی را نیز نداشته است.

 

یک قرن زندان و 4 اعدام

دادگاه های انقلاب در تهران برای ۱۷ زندانی سیاسی کرد قریب به یک قرن زندان صادر و برای چهار تن از ایشان حکم اعدام صادر کردند.

هرانا، 17 زندانی سیاسی کرد را در زندان امنیتی اوین مورد شناسایی قرار داده که مجموعا قریب به یک قرن زندان محکوم شده اند که چهار تن از این افراد دارای محکومیت های سنگینی چون اعدام نیز می باشند.

مسئولین قوه قضائیه در اظهار نظرهایی از عدم تخفیف مجازات این زندانیان در زندان اوین خبر داده اند و همچنین از اعطای مرخصی برای این قبیل زندانیان سرباز می زنند.

همچنین تعدادی از زندانیان سیاسی کرد محبوس در بند ۲۰۹ زندان اوین نیز به صورت بلاتکلیف در سلول های انفرادی این بند نگهداری می شوند.