خرید رای برای وکیل الدوله ها

نویسنده
شیرین کریمی

» "پازل" انتخاباتی احمدی نژاد

با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی جمهوری اسلامی، مخالفان اصولگرای دولت اعلام کرده اند اجازه نخواهند داد “وکیل الدوله ها” وارد پارلمان شوند. همزمان و در حالی که برخی رسانه ها فعالیت های جبهه پایداری علیه دولت را بخشی از “پازل” جریان انتخاباتی حامی محمود احمدی نژاد معرفی کرده اند، وب سایت های مخالف دولت نوشته اند احمدی نژاد قصد دارد تا از افزایش یارانه ها به عنوان”حربه خرید رای” بهره گیرد.

“ما اجازه نخواهیم داد که وکیل‌الدوله‌ها به مجلس راه پیدا کنند.” این هشداری است که روز گذشته از جانب اعضای جبهه “ایستادگی” مطرح شد. امیر علی امیری که روز دوشنبه به همراه برخی دیگر از چهره های سرشناس جبهه ایستادگی در یک کنفرانس خبری مواضع انتخاباتی این طیف راست گرا را مطرح می کرد، گفت: “اگر این احساس به وجود آید که حضور ما باعث پیروزی وکیل‌الدوله‌ها خواهد شد، کنار می​کشیم.”

وی این را در جواب پرسشی بیان کرد که از اعضای جبهه ایستادگی می پرسید: “اگر حضور شما در حوزه‌ای موجب پیروزی جبهه پایداری شود، چه راهکاری را در پیش می‌گیرید؟”

“وکیل الدوله” در ادبیات جناح راست حاکمیت، اصطلاحی است که مخالفان اصولگرای دولت به کنایه برای توصیف حامیان محمود احمدی نژاد در پارلمان جمهوری اسلامی به کار می برند. علی مطهری تابستان امسال از افزایش قابل توجه “وکیل الدوله ها” در مجلس بعدی خبر داده بود؛ امری که به نظر می رسد حالا دیگر طیف های اصولگرایان را نیز نگران کرده است.

جبهه ایستادگی یکی از تشکل های تازه تاسیس اصولگرایان است که گفته می شود در اتحاد با جبهه پایداری برای رقابت با کاندیداهای طرفدار دولت اعلام موجودیت کرده است؛ افرادی همچون محمود علوی عضو مجلس خبرگان رهبری، علی رضایی فرزند محسن رضایی، داوود دانش جعفری (وزیر اقتصاد برکنار شده)، حسن بیادی، عبدالحسین روح الامینی، حسین کنعانی مقدم، و شهرام گیل آبادی از جمله اعضای سرشناس این جبهه هستند.

سایت تابناک که به نظر می رسد به عنوان رسانه این جبهه در حال فعالیت است، محور اصلی این تشکل جدید را “اصولگرایی” عنوان کرده است. سایت رجانیوز هم که در ماه های اخیر خود را با جبهه پایداری همراه نشان داده، این دو تشکل را منسوب به آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خوشوقت عنوان کرده است.

 

جبهه پایداری مراقبت کند

با این حال شواهد حاکی از آن است که جبهه ایستادگی، به طور تمام قد در کنار جبهه پایداری نایستاده است. برای نمونه در جریان کنفرانس خبری مذکور، حسن بیادی ( عضو شورای شهر تهران) به اعضای جبهه پایداری هشدار داد تا “مراقبت” کنند چرا که” اگر جبهه پایداری مراقبت نکند، بسیار خطرناک خواهد شد. زیرا این افراد از ابتدا با آقای احمدی‌نژاد مخالف بودند اما در موقع تقسیم پست از ایشان دفاع کردند و بعد که برکنار شدند، دوباره منتقد شدند.”

پیشتر فرزند آیت الله مرتضی مطهری ـ– از نظریه پردازان جمهوری اسلامی ـ– جبهه پایداری را به “تنگ نظری” متهم کرده بود. ماه گذشته بود که علی مطهری گفته بود اگر “تیپ فکری” آن ها بر کشور مسلط شود، “نظام و انقلاب ظرف مدت کوتاهی نابود می‌شود.”

از آیت الله مصباح یزدی به عنوان رهبر پشت پرده جبهه پایداری یاد می شود؛ جبهه ای که ششم مرداد امسال با سخنرانی وی اعلام موجودیت کرد.افرادی چون آیت الله خوشوقت، آیت الله یزدی، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، پناهیان، غلامحسین الهام، صادق محصولی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، سردار کوثری از جمله شاخص ترین اعضای این جبهه هستند که خود را برای انتخابات مجلس نهم آماده می کنند و همگی آنان از حامیان یا اعضای گروه احمدی نژاد بوده اند. رابطه با “ولی خدا” بر اساس تبعیت، مرزبندی با فتنه 88، مرزبندی با گروه “انحرافی” و در عین حال مرزبندی با “خواص مردود”، جزء شاخصه‌های اصلی مؤسسین جبهه پایداری معرفی شده است.

 

جبهه پایداری بخشی از پازل
ناظران می گویند به سختی می توان تشخیص داد تعریف وکیل الدوله در خصوص کدام طیف های جناح راست مصداق دارد. برای نمونه بسیاری از اعضای جبهه پایداری که خود را از منتقدان حلقه حامی دولت ـ جریان انحرافی ـ می دانند، به این دسته تعلق دارند. حمیدرضا رسائی، روح الله حسینیان، مهدی کوچک زاده از جمله اعضای اصلی جبهه پایداری به شمار می آیند که نماینده مجلس هستند و از سوی برخی رسانه های راست گرا “وکیل الدوله” خطاب می شوند.

بیستم دی ماه سایت فردا، در یک تحلیل سیاسی نوشته بود: “هر چه به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 12 اسفند ماه نزدیک می شویم، تحلیل ها و گمانه هایی که ایجاد جبهه پایداری را یکی از پازل های انتخاباتی جریان حامی دولت می دانستند، قوی تر می شود و شواهد و قرائن تایید آن آشکار تر.”

اول آذر ماه وزیر اطلاعات نیز بر اساس “اطلاعات موجود” پیش بینی کرده بود که برای نخستین بار برخی نامزد های گروه‌های انحرافی و اشخاصی منتسب به برخی “چهره‌های شاخص” با “تابلوی” گروه‌های دیگر به صحنه بیایند.

 

عهد اخوت نبسته ایم

با این حال اعضای جبهه پایداری که به طور پی در پی همایش های استانی خود را بر پا می کند،اخیرا در کرمان گفته اند در “کوتاه آمدن در جریان انحرافی و انحراف از تبعیت از رهبری با دولت مشکل دارند. آن ها می گویند: “اگر این مشکلات باشد هیچ عهد اخوتی بین ما و احمدی نژاد نبوده نیست و نخواهد بود.”

با این حال رئیس دولت مستقر بی اعتنا به چنین خط و نشان هایی، دیروز در مراسم تودیع رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، حمیدبقایی معاون اجرایی اش را در کنار خود نشاند و همزمان به تعریف و تمجید از کارهای بقایی و اسفندیار رحیم مشایی در زمان ریاست بر این سازمان پرداخت.

در همین حال و در شرایطی که در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای اصولگرایان بسیاری از مخالفان دولت در مجلس هشتم توسط هیات های اجرایی وزارت کشور مورد انتقاد مخالفان محمود احمدی نژاد قرار گرفته است، روز نامه تهران امروز – نزدیک به شهردار تهران- هفته گذشته در یادداشتی نوشت: “جریان انحرافی تلاش دارد که ضمن ایجاد تنش در فضای سیاسی کشور، هزینه تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای مختلف را برای شورای نگهبان بالا برده و از این طریق بتواند روزنه‌ای برای عبور کاندیداهای مورد نظر خود باز کند.”

اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و محمدرضا رحیمی را “لیدرهای” اصلی جریان انحرافی می نامند و می گویند این جریان قصد دارد با رد صلاحیت اصولگرایان منتقد دولت و همچنین هزینه های میلیاردی نمایندگان حامی دولت را به پارلمان بفرستد.

 

یارانه ها: حربه خرید رای

اوایل این ماه علیرضا زاکانی در نخستین همایش جبهه متحد اصولگرایان یزد، مجموع بودجه این جریان برای خرج کردن در انتخابات را 900 میلیارد تومان برآورد کرده بود؛ رقمی که به گفته وی قرار است 150 نماینده متبوع این جریان را به پارلمان بعدی جمهوری اسلامی بفرستد.
زاکانی البته به همراه علی مطهری و بسیاری دیگر از نمایندگان کنونی مجلس توسط وزارت کشور دولت مستقر رد صلاحیت شده است. آن ها البته اعتراض خود را به شورای نگهبان خواهند برد تا شاید شورای دوازده نفری که زیر نظر احمد جنتی اداره می شود به آن ها مجوز حضور در رقابت های انتخاباتی دهد؛انتخاباتی که در غیبت کامل جریان های سیاسی نزدیک به جنبش سبز و اصلاح طلبان برگزار خواهد شد.

در همین راستا سایت شفاف نیوز  دیروز با انتشار گزارشی افزایش یارانه ها را حربه تازه محمود احمدی نژاد و جریان انحرافی برای “خرید رای” در انتخابات پیش رو عنوان کرد. در یادداشت این سایت با اشاره به تکراری بودن این دست شعار های دولت برای به دست آوردن آرای جامعه آمده است: “به همین دلیل وقتی محمود احمدی نژاد اعلام کرد یارانه نقدی 3 برابر خواهد شد، با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس هشتم، بسیاری از سیاسیون آن را شعار تبلیغاتی جدید دولتی ها برای پیروزی در انتخابات دانستند.”

پیشتر در ماه آبان و در جریان اولین همایش جبهه پایداری در شهر قم، اعضای سرشناس این جبهه صراحتا از دولت خواسته بودند تا رای نخرد و ندزدد و در انتخابات پیش رو تقلب نکند.

در همان زمان داوود احمدی نژاد نیز گفته بود جریان انحرافی می‌خواهد با “گنج قارون”، عوامل “واپس‌گرا” و دور از ولایت و انقلاب خود را به مجلس بفرستد.