دست داشتن در بازی های کامپیوتری

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از محکومیت امیر حکمتی

ژروم اوردو

جمهوری اسلامی اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار را به اعدام محکوم کرده. اتهام او جاسوسی و توسعه بازی های ویدئویی تبلیغاتی در چارچوب نقشه های سازمان سیا بوده است.

امیر میرزایی حکمتی ۲۸ ساله از اعضای سابق نیروی دریایی آمریکا در ماه اوت درحالی که برای ملاقات خانواده اش عازم ایران شده بود بازداشت شد. پرونده او که ابتدا ازسوی سران جمهوری اسلامی مخفی نگاه داشته شد، در ماه دسامبر پس از اعترافات تلویزیونی وی علنی گردید.

امیر میرزایی در اعترافات خود توضیح داد که در سال ۲۰۰۵ نیروی دریایی را ترک کرده و به دارپا، مرکز پیشرفته تحقیقاتی و اطلاعاتی متعلق به وزارت دفاع رفته. او سپس جذب یک شرکت بازی های ویدئویی مورد حمایت سازمان سیا به نام “کوما گیمز” شده که هدف مخفی آن تولید بازی هایی بود که در آنها صرفاً تبلیغات آمریکایی گنجانده شده بود.

حکمتی در “اعترافات” خود گفت: “پس از دارپا، من به شرکت کوما گیمز رفتم. این شرکت بودجه خود را از سیا دریافت می کند تا فیلم و بازی های کامپیوتری طراحی و تولید کند. هدف آنها تغییر روحیه و افکار عمومی ساکنان خاورمیانه است. هدف کوما گیمز این بود که مردم جهان و به ویژه عراق را متقاعد سازد که آنچه ایالات متحده در عراق و دیگر کشورها انجام می دهد درست و قابل قبول است.”

با اینکه تخصص قوه قضاییه جمهوری اسلامی در این است که از این نوع اعترافات ساختگی که اغلب از تلویزیون دولتی پخش می شوند تولید کند، ولی می توان اذعان داشت که شک و تردیدهای بسیاری درخصوص فعالیت های کوما گیمز وجود دارد؛ یک شرکت خارجی که در گذشته نیز به همکاری با ارتش آمریکا متهم شده بود و نیویورک تایمز نیز در گزارشی آن را یادآوری کرده بود. 

این شرکت درحقیقت متخصص در تولید بازی هایی است که به اخبار و رویدادهای روز وفادارند و اغلب به طور سیستماتیک به مداخله های نظامی آمریکا مربوط می شوند. این شرکت از سال ۲۰۰۳ در سایت خود بازی های قابل دانلودی را قرار داده که به خوبی رویدادهای روز را پوشش می دهند.

در میان بازی های ساخته شده توسط این شرکت می توان به دیکتاتور سابق معمر قذافی و ماجرای گروگان گیری در تهران در سال ۱۹۸۰ اشاره کرد. همچنین بازی دیگری به نام “حمله به ایران” تصاویری از پیامدهای یک عملیات نظامی آمریکایی علیه ایران را به تصویر می کشد.

وبلاگ تخصصی کوتاکو در زمینه بازی های ویدئویی تأیید کرده است که امیر میرزایی حکمتی با شرکت کوما گیمز همکاری داشته. او حتی در سال ۲۰۰۹ ریاست پروژه ای را برعهده داشته که بودجه آن ۹۵ هزار و ۹۲۰ دلار تعیین شده بود. هدف این پروژه تولید بازی ای بود که امکان فراگیری زبان ها در چارچوب “یک مأموریت ویژه” را به وجود می آورد. با اینکه رابطه میان تبلیغات و صنایع تفریحی موضوع جدیدی نیست، ولی این بدین معنی نیست که شرکت کوما جاسوس سازمان سیا محسوب شود.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۲ ژانویه