ادعا: تحریم بنزین اثری ندارد

نویسنده

» مقاله فایننشیال تایمز درباره واکنش مقامات نفتی ایران

نجمه بزرگمهر

 

ایران اعلام کرد چنانچه تحریم های بین المللی بر سر برنامه هسته ای آن کشور باعث کاهش واردات بنزین شود، تهران قادر به جایگزینی حدود 75 درصد از این محصول خواهد بود.

مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران گفت این کشور روزانه 44.5  میلیون لیتر محصولات پالایشگاهی تولید می کند و 20 میلیون لیتر دیگر را وارد می کند. اما به گفته وی، تأسیسات پالایشگاهی ایران می توانند در صورت لزوم، 14.5 میلیون لیتر اکتان با درجه خلوص بالا تولید کنند.

ایران تولید کننده و صادر کننده عظیم نفت خام است، اما توان لازم برای پالایش تمامی محصولات پالایشگاهی مورد نیاز مصرف کنندگان خود را ندارد.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده قانون تحریم های سنگین یکجانبه آمریکا علیه ایران را به امضا رسانده است. این تحریم ها هر شرکتی را که محصولات پالایشگاهی از قبیل بنزین و سوخت جت برای ایران تأمین کند، هدف تمهیدات تنبیهی قرار می دهد.

شرکت های بین المللی از قبیل ویتول، بزرگترین شرکت تجاری نفتی دنیا، ترافیگورا و گلنکور تخمین زده اند که تحریم ها و فروش بنزین به ایران تا بهار اجرا شود. آقای میرکاظمی روشن نکرده کدام شرکت ها، درصورتیکه اساسا شرکتی وجود داشته باشد، قرار است جایگزین شرکت های بزرگ یاد شده شوند. وی با کم اثر جلوه دادن تأثیر تحریم ها گفت مازاد تولید بازارهای بین المللی در نتیجه رکود اقتصادی، درها را برای تأمین نیازهای ایران باز می گذارد.

رسانه های ایران گزارش داده اند که آلمان، انگلستان و امارات متحده عربی در چند روز گذشته از تأمین سوخت برای هواپیماهای ایرانی خودداری کرده اند. این امر می تواند در پروازهای خطوط هواپیمایی ایران به اروپا اختلال ایجاد کند و هزینه آن را دوبرابر کند.

وی تأکید کرد ایران از هم اکنون طرح هایی را برای جایگزین کردن سوخت واداتی، درصورتیکه تهدیدات صورت عملی به خود بگیرند، تنظیم کرده است. میرکاظمی گفت: «ظرف ماه های اخیر، برخی طرح های اضطراری پتروشیمی به اجرا گذاشته شده اند که بوسیله آنها، 14.5 میلیون لیتر بنزین با ترکیب اکتان 95 تا 100 درصد تولید شده است.»

آقای میرکاظمی گفت: «ما می توانیم تولید محصولات پتروشیمیایی را در هر لحظه از زمان متوقف کنیم و به جای آن بنزین تولید کنیم.»

اما ایران فعلاً در این نقطه قرار نگرفته و نمی خواهد در کار صنعت پتروشیمی خود وقفه ایجاد کند.

وزیر نفت ایران گفت مصرف داخلی بنزین پس از اجرای طرح سهمیه بندی، رو به کاهش گذاشته است. برخی از پالایشگاه ها توسعه یافته و بروز شده اند. طرح های جدیدی در دستور کار هستند که تولید محصولات پالایشگاهی را تا سال 2014 به رقم 74.4 میلیون لیتر افزایش خواهند داد.

وی گفت: «ما در آینده به طور حتم به صادر کننده بنزین تبدیل خواهیم شد… امیدواریم به خودکفایی برسیم تا افرادی نظیر آقای اوباما از آن به عنوان حربه ای علیه ما استفاده نکنند.»

دیپلمات های غربی در تهران معتقدند تحریم های بین المللی که به دلیل جاه طلبی های هسته ای ایران وضع شده اند، به حوزه های نفت و گاز این کشور صدمه زده اند و جلوی توسعه میادین نفتی و ترمیم چاه های فرسوده نفتی را گرفته اند.

آقای میرکاظمی گفت دو میدان گازی جدید کشف شده است که در صورت راه اندازی و توسعه، روزانه 75 میلیون مترمکعب گاز تولید خواهند کرد.

 

منبع: فایننشیال تایمز- 5 ژوئیه