مدعیان دور زدن تحریم ها ملت را دور زدند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» مخاطب حسن روحانی کیست؟

درحالیکه پیش از این برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی همچون آیت الله خامنه ای، محمود احمدی نژاد رییس دولت پیشین و معاون اول وی و برخی از وابستگان آنها بارها گفته بودند که “تحریم ها را به راحتی دور می زنیم”، حسن روحانی اعلام کرد که مدعیان “در عمل ملت و منافع ملی را دور زدند.”

حسن روحانی در جریان دیدار با مجمع نمایندگان استان یزد گفت: “مردم ایران برای حفظ آرمان‌هایشان در برابر فشارها ایستادگی کرده‌اند و می‌کنند ما وظیفه داریم با برنامه‌ریزی و تدبیر، زمینه‌های لازم برای کاهش مشکلات داخلی و خارجی و توسعه کشور را فراهم آوریم. امروز وظیفه همه ماست که فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم‌های ناروا علیه ملت را مرتفع کنیم تا شاهد آینده‌ای بهتر برای کشور باشیم.”

رییس دولت جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد: “عده‌ای مدعی بودند که می‌توانند تحریم‌ها را دور زده و آثار تحریم را از بین ببرند، اما آنها در عمل ملت و منافع ملی را دور زدند بطوریکه امروز پس گرفتن حقوق مردم از این افراد به یک معضل تبدیل شده است.”

این نخستین بار نیست که  روحانی  این موضوع را مطرح می کند، وی ۸ اسفندماه در جریان سفر  به استان هرمزگان نیز در جمع نمایندگان این استان گفته بود: “گروهی به عنوان دور زدن تحریم‌ها، منافع ملی را دور زدند و پول بیت‌المال را برداشتند، اما امیدواریم که با همکاری تمام دستگاه‌های کشور این پول به بیت‌المال بازگردانده شود.”

وی تصریح کرده بود که “دیدیم که چطور یک گروه با عنوان دور زدن تحریم‌ها چگونه منافع ملی را دور زدند و پول ملت را برداشتند و ما امیدواریم که با همکاری تمام دستگاه‌ها این پول به بیت‌المال برگردانده شود. “

او تاکید کرده بود که “دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری که گفته می‌شود همه‌اش پول نقد نیست، بخش بزرگی از آن پول نقدی است که به او داده بودند که بدهی‌های ما را پرداخت کند. عده‌ای در کشور سختی می‌کشند و دچار مشکل هستند و عده‌ای با حیله پول بیت‌المال را برداشتند؛ آن هم نه به مقدار کم. زمانی که بحث فساد سه هزار میلیارد تومانی مطرح بود، دهان‌ها از این میزان باز بود و اکنون ۹ هزار میلیارد تومان است. تازه ما مطمئن نیستیم که این ۹ هزار میلیارد تومان همه‌اش باشد و ممکن است چیزهای دیگری هم باشد که بعداً کشف شود.”

البته حسن روحانی در اظهارات پیشین خود نامی از کسی نبرده بود با اینحال اشارات وی به پرونده اتهامی علیه بابک زنجانی، یکی از نزدیکان مسئولان دولت گذشته بود که به اتهام فساد اقتصادی و بدهی ۹ هزار میلیارد تومانی به دولت هم اکنون در بازداشت بسر می برد.

هرچند گفته های پیشین حسن روحانی به طور شفاف تری شخصی (بابک زنجانی) را مورد خطاب قرار می داد اما به نظر می رسد اظهارات اخیر وی فراتر و درباره همه کسانی است که “مدعی دور زدن تحریم ها” در گذشته بوده اند .

در ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ آیت الله علی خامنه ای در دیدار با جمعی که “کارآفرینان” خوانده شده بودند گفته بود: “دشمنان ملت تلاش می کنند مردم را با فشارهای اقتصادی به ستوه بیاورند تا مردم این فشارها را ناشی از عملکرد دولت بدانند و رابطه دولت و ملت قطع شود اما آنها، همچون ۳۰ سال گذشته این ملت را نشناخته اند و در محاسباتشان، کاملاً اشتباه کرده اند.ملت و مسئولان، بدون تردید «این تحریم ها را نیز دور می زنند» و همچون سه دهه گذشته تحریم ها را ناکام می گذارند و به کار و پیشرفت و بالندگی ادامه می دهند.”

این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی مدت کوتاهی پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (۱۹۲۹) علیه جمهوری اسلامی مطرح و منتشر شده بود.

علاوه بر رهبر جمهوری اسلامی محمود احمدی نژاد نیز بارها مدعی دور زدن تحریم های بین المللی  شده و آنها را بی اثر خوانده بود.

از جمله آذرماه ۱۳۹۱  او گفته بود: “ملت ایران نه تنها تحریم ها را دور می زند بلکه بر تحریم ها سوار می شود. ملت ایران نشان داده است که با ایمان و اراده، دشمنان را به گونه ای به عقب می راند که این عقب نشینی تا درون مرزهای آنها ادامه می یابد. دشمنان از درک و دریافت شرایط امروز عرصه بین الملل و نیز نگاه و توانمندی های ملت ایران عاجز هستند.”

معاون اول محمود احمدی نژاد هم که در ماه جاری قرار مجرمیت وی در پرونده اختلاس بیمه ایران از سوی قوه قضاییه صادر شده است،در آبانماه ۱۳۹۱  گفته بود: “ما به لطف خدا، دعای مقام رهبری و حمایت‌های رییس‌جمهور تحریم‌ را دور می‌زنیم.

او که در نمایشگاه دستاوردهای علمی  دانشگاه تهران سخن می گفت همچنین اظهار کرده بود: “اگر مشکلات درون کشور از پیش‌روی ما برداشته شود، تحریم را به زیباترین شکل خود دور می‌زنیم. ما دستان دراز آقای اوباما به سوی ایران را خواهیم شکست و موفق خواهیم شد. شرط آن حذف سنگ‌هایی است که بر سر راه دولت انداخته‌اند.”

البته بیشتر به نظر می رسد مخاطب اظهارات روحانی درباره کسانی که “مدعی دور زدن تحریم ها “بوده اند بیشتر متوجه مقامات دولت گذشته و البته بخشی از نظامیان که در پروژه های عظیم اقتصادی در دولت احمدی نژاد حضور داشته اند، است.

در همین ارتباط چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود: “تراز مالی درآمدها و هزینه‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم (دولت احمدی نژاد) انجام گرفته نشان می‌دهد رقمی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار بلاتکلیف وجود دارد.”

عوض حیدرپور ۲ آذرماه گفته بود: “وزیر اقتصاد قبلی می‌گفت ۵۰ میلیارد دلار ما در صندوق توسعه ملی سپرده‌ایم، ۵۰ میلیارد دلار هم در بانک‌هایی مثل بانک چین و… داریم ولی پولی که در جمهوری اسلامی به دست آمده است با پولی که هزینه شده اختلاف آن ۱۵۰ میلیارد دلار (معادل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان با دلار ۳ هزار تومانی) است.”

او تاکید کرده بود که” ظاهرا می‌گویند بخشی از پول‌ها دست امثال بابک زنجانی و یا اشخاص حقیقی دیگری  است که وارد بازار نفت و  بازار معاملات پولی شده‌اند و ما واقعا از آن‌ها خبر نداریم. من به عنوان نماینده مردم اطلاع ندارم این تراز مالی به چه صورتی است و آیا چیزی از پول‌های ملت وجود دارد که بلامحل در یک جایی وجود داشته است، این نکته مهمی است و باید پیگیری شود.”