دو فرزند هاشمی رفسنجانی در زندان

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مهدی در کنار فائزه

مهدی هاشمی دیروز در تهران بازجویی، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران گزارش داد که وی به عنوان “متهم” و همراه با وکیل خود در دادسرای شهید مقدس حاضر شد و پس از “انجام تحقیقات و تفهیم اتهام” با صدور قرار “بازداشت موقت” به زندان معرفی شد. دادستانی تهران اعلام کرد که رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی کماکان ادامه خواهد داشت.

وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی هم به رسانه ها گفت که ادامه بازجویی از مهدی هاشمی صبح سه شنبه در دادسرای مقدس انجام می شود.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی با انتقاد از بازداشت موکل خود گفت که اگر “بیم فرار متهم و همچنین تبانی با سایر متهمان” وجود داشته باشد قاضی می‌تواند متهم را بازداشت موقت کند.

او افزود که “مهدی خودش به کشور بازگشته و قصد فرار نداشته” و به این دلیل نباید برای او قرار بازداشت صادر کرد.

وکیل مهدی هاشمی در عین حال گفت که به دستور سرپرست دادسرای تهران، از حضور وی در جلسه بازجویی ممانعت شده و البته افزود که این تصمیم رئیس دادسرا مطابق قانون بوده است.

در خبرهای منتشر شده به اتهاماتی که به مهدی هاشمی تفهیم شده، اشاره ای نشده است.

 

واکنش هاشمی رفسنجانی

محسن هاشمی رفسنجانی، بزرگترین پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که این روزها درگیر مسائل مربوط به خانواده است، دیروز اولین واکنش پدر خود به زندانی شدن فرزندانش را علنی کرد.

او به نقل از اکبر هاشمی رفسنجانی گفت که “بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه های من با بچه مردم نیست.”

محسن هاشمی افزود: “نظر ایشان این است که نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فرزندان ایشان برخورد شود.”

او گفت که پدرش نگران بازداشت فرزندانش نیست زیرا “حاج آقا به این بحران ها عادت دارند.”

در اظهارنظری جداگانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با تعدادی از سربازان جنگ هشت ساله ایران و عراق، بدون اشاره به بازداشت و زندانی شدن فرزندان خود، به ذکر خاطره ای از حضور مهدی هاشمی در جنگ پرداخت.

هاشمی رفسنجانی گفت: “در عملیات کربلای 5 یک گروهان به همراه برادر پاسداری که در حال حاضر نیز از جانبازان شیمیایی است و مهدی نیز همراه او بود، در تاریکی شب به سمت خط مقدم می‌رفتند که مسیرشان را گم کرده و نمی‌دانستند به کدام سمت می‌روند. آن برادر پاسدار وقتی راه را درست برگشتند و به نیروهای خودی رسیدند، به من گفت شما یک جایزه بزرگ به مهدی بدهید، چون اگر او که آن زمان ۱۶ یا ۱۷ ساله بود، حضور نداشت گروهان مستقیماً در دام دشمن قرار می‌گرفت، ولی او از طریق مشاهده ستارگان یادآور شد که اشتباه می‌رویم و به زحمت فرمانده را متقاعد کرد که از راه اشتباه برگردیم.”

مادر مهدی و فائزه هاشمی و همسر هاشمی رفسنجانی هم با انتقاد از بازداشت فرزندانش گفت: “اتهامی که وجود ندارد را می‌خواهند تفهیم کنند. به مردم اتهام می‌زنند، مردم اتهامی ندارند.”

عفت مرعشی گفت: “اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند “چ”، “ر”، “د” و غیره بیان می‌کنند ولی اسم پسرم‌ مهدی را در همه جا پر کرده‌اند و فریاد می‌زنند.”

همسر هاشمی رفسنجانی که دیروز همراه با فاطمه و یاسر هاشمی در زندان اوین به ملاقات فائزه هاشمی رفته بود درباره وضعیت وی نیز گفت: “حال دخترم خوب است و بر اساس چیزی که از او شنیدیم جای نگهداری‌اش هم خوب است.”

فاطمه خواهر فائزه هاشمی نیز عنوان کرد: “فائزه گفته است برای بیرون آوردنم هیچ اقدامی نکنید و بگذاریم در همین جا بمانم.”

یاسر هاشمی هم گفت که “روحیه خواهرم بسیار خوب بود.”

سایت بازتاب امروز روز گذشته فیلمی را از خداحافظی مهدی هاشمی با پدرش قبل از رفتن به دادسرای امنیت منتشر کرد که در آن هاشمی رفسنجانی او را در آغوش گرفته و در گوشش دعا می خواند.

فاطمه هاشمی در گفتگویی جداگانه با سایت کلمه گفت: “دزدان و جاسوسان در کشور رها می گردند و مشکلی نیست و مشکل اینها شده آقای هاشمی و خانواده شان چون با مردم همراه شدند.”

دختر بزرگ هاشمی رفسنجانی افزود که پدرش یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به فرزندانش گفته بود در صورتی که به “مجیزگویی” نپردازد آنها در معرض فشار و بازداشت قرار خواهند گرفت.

 

ترجمه کتاب در زندان

فائزه هاشمی که این روزها در بند امنیتی زنان زندان اوین دوران حبس شش ماهه خود را می گذراند، پیش از این در مصاحبه با “روز” گفته بود که “ما {خانواده هاشمی رفسنجانی} هم مثل همه ملت هستیم. حال خانواده ما هم شبیه حال همه مردم ایران است. متاسفانه شرایط برای ما هم همان شرایط پلیسی و امنیتی است و فشارهایی که بر روی تمام ملت وجود دارد بر روی ما هم وجود دارد.”

همان مصاحبه توسط مقام های قضایی به عنوان اتهام فائزه هاشمی تلقی و او به جرم تبلیغ علیه نظام به زندان محکوم شد.

وی روز شنبه و پس از آنکه برادرش مهدی بر خلاف پیش بینی ها و اخبار رسانه های حکومتی به ایران نیامد، دستگیر و برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد.

او دیروز در ملاقات با خانواده خود به آنها گفت که کار ترجمه یک کتاب را در زندان آغاز کرده است.

مهدی هاشمی هم که یک روز پس از دستگیری خواهرش و بعد از سه سال اقامت در انگلستان، شامگاه یکشنبه به ایران بازگشته بود، دیروز بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

برخی از مقام های حکومتی، شخصیت های سیاسی و رسانه های جناح حاکم اصولگرا، مهدی هاشمی را فرد پشت پرده فتنه ۸۸، عامل مدیریت و هدایت ناآرامی ها و اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، معرفی می کنند که با تشکیل کمیته صیانت از آرا در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و تأسیس سایت جمهوریت، به شبهه تقلب در انتخابات دهم دامن زد.

مهدی هاشمی پس از انتخابات، آن گونه که اعلام شد برای سرکشی و بازدید از شعبه‌های خارج از کشور دانشگاه آزاد٬ ایران را ترک کرد.

خانواده هاشمی رفسنجانی می گویند او به خاطر آنکه می دانست بی گناه است و نمی خواست به خاطر وی پدرش را تحت فشار بگذارند به ایران بازگشت.

وکیل و اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی حالا می گویند که برخی مقام های ارشد جمهوری اسلامی مانند رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور در ماه های اخیر و به طور خصوصی بر خلاف موضع گیری های علنی خود، به هاشمی رفسنجانی گفته بودند که بهتر است مهدی به ایران بازنگردد.

هم اکنون دو فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق ایران، فرمانده جنگ هشت ساله با عراق، رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از قدرتمندترین شخصیت های جمهوری اسلامی در زندان اوین تهران زندانی هستند.