نیروگاه هسته ای بوشهر، آماده تحویل

نویسنده
حسین محمدی

» قرار بود پانزده سال قبل آماده شود

در حالی که در سال‌های گذشته بارها اعلام شده بود که کار نیروگاه بوشهر تمام شده و این نیروگاه به ظرفیت کامل تولید رسیده است٬ سخنگوی وزارت خارجه خبر از “تحویل رسمی” نیروگاه بوشهر به ایران از طرف روسیه در چند هفته آینده خبر داد.

عباس عراق‌چی همچنین اضافه کرده است که جمهوری‌اسلامی مشغول مذاکره با روسیه برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای دیگر است.

براساس قراردادی که میان جمهوری‌اسلامی و روسیه وجود دارد٬ این نیروگاه قرار بود در سال ۱۹۹۹ میلادی تکمیل و به جمهوری‌اسلامی تحویل داده شود٬ اتفاقی که که البته وقوع آن تاکنون به تعویق افتاده است. شرکت روسی نیائپ، بخشی از شرکت روس اتم، مسئولیت طراحی نیروگاه، ساخت و انجام تست‌های ایمنی را دارد.

این نیروگاه در سال ۱۳۹۰ به شبکه برق سراسری کشور متصل شد، اما هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است.

 پاییز گذشته مجید نامجو وزیر نیرو٬ گفته بود که این نیروگاه در زمستان سال ۹۱ به بهره‌برداری خواهد رسید٬ اما شرکت روسی پیمانکار این نیروگاه٬ همان زمان زمان بهره‌برداری از آن را به بهار سال جاری موکول کرده بود. در حالی که تابستان همان سال٬ روسیه خبر از آن داده بود نیروگاه بوشهر به ظرفیت کامل رسیده است.

نامجو آن زمان گفته بود: “تست‌های نهایی نیروگاه اتمی بوشهر به طور کامل انجام شده است و من فکر می‌کنم طی یکی دو ماه آینده این نیروگاه به طور کامل در مدار قرار بگیرد”.

پیش از این فاکس‌نیوز درباره علت تاخیر در افتتاح نیروگاه بوشهر و تعطیلی موقتی آن٬ نوشته بود: “با توجه به سابقه هفت ماهه نفوذ استاکس نت در ایران، به نظر می رسد مشکلاتی که پیش از این برای سانتریفیوژهای نیروگاه بوشهر نیز به وجود آمده بود، می تواند ناشی از نفوذ استاکس نت باشد”.

خبرگزاری رویترز هم٬ با اشاره به خروج میله‌های سوخت از نیروگاه بوشهر٬ نوشته بود: “این کار به دلیل نگرانی از این است که قطعات به کار رفته در ساخت این راکتور ۳۰ ساله، سوخت را آلوده کرده باشد”.

پیش از این بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره زمان احتمالی آغاز به کار نیروگاه بوشهر گفته بود: “زمانی برای این مساله اعلام نشده‌است”.

سال گذشته و در پی شکسته شدن یک پمپ، میله‌های سوخت این نیروگاه از قلب رآکتور آن بیرون آورده شد. آن زمان روسیه، مهندسان ایرانی را مقصر دانست، زیرا معتقد بود “آن‌ها بر استفاده از قطعات کهنه اصرار دارند”.

شهریورماه سال گذشته هم یک سال بعد از راه اندازی این نیروگاه با ظرفیت تولید ۶۰ درصدی برق، محمد احمدیان معاون نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرده بود که این نیروگاه برای نخستین بار به ظرفیت اسمی ۱۰۰ درصدی خود رسیده و مورد آزمایش قرار گرفته است: “روز پنجشنبه ۹ شهریور ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه برای اولین‌بار نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت نامی خود دست یافت و نیروگاه قدرت هزار مگاوات را تجربه کرد و به شبکه سراسری متصل شد”.

نیروگاه بوشهر قرار بود دو سال پیش به ظرفیت کامل برسد٬ سپس این تاریخ به بهار سال گذشته موکول شد. این نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر در سپتامبر سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد و در ماه مه سال ۲۰۱۲ به ظرفیت ۹۰ درصدی خود رسید و سپس با نیمی از ظرفیت به فعالیت خود ادامه داد.

نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به‌ شمار می‌رود و آغاز ساخت آن به پیش از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، بر پایه قراردادی که در سال ۱۹۹۵ با روسیه امضا شد قرار بود در ژوئیه ۱۹۹۹ راه‌اندازی شود، اما مشکلات مختلف فنی و ساخت‌وساز این راه‌اندازی را مرتباً به تعویق انداخته است.