پیامی به قالیباف برای
حفظ کرسی شهرداری

نویسنده
نازنین کامدار

» محسن هاشمی در یک قدمی مدیریت تهران

درحالی که تمامی نگاه ها به مجلس و سرنوشت رای اعتماد دوخته شده، رسانه های داخلی از آخرین رایزنی ها بین اعضای جدید شورای شهر خبر داده اند که بر اساس آن رفتن قالیباف از شهرداری تهران قطعی شده و از هم اکنون باید محسن هاشمی را شهردار تهران دانست.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری پانا به نقل از یک منبع آگاه خبرداده است که “محمد‌باقر قالیباف شهردار فعلی تهران ظاهرا قرار است پس از پایان دوران شهرداری خود در کلانشهر تهران به بنیاد مستضعفان برود”.

 این خبرگزاری همچنین ادامه داد: “شهردار فعلی تهران در نظر دارد به پیشنهاد برخی مقامات درباره قبول مسئولیت مدیریت بنیاد مستضعفان پاسخ مثبت دهد”.

سایت اقتصاد آنلاین هم در گزارشی نوشته است: “بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصولگرایان، اگر در انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند به اجماع برسند، حداقل در انتخاب شهردار تهران اجماع دارند و دوست ندارند این کرسی و جایگاه مهم سیاسی و اجتماعی را از کف بدهند. از این رو دیده می‌شود که برعکس ۲۴ خرداد، اکنون اجماعی روی قالیباف وجود دارد. به عبارت دیگر، اگر در میان اصلاح‌طلبان شورای چهارم اسامی متعددی برای شهرداری تهران مطرح است، اما در طیف مقابل یا اسمی مطرح نمی‌شود یا اگر هم مطرح می‌شود، همان قالیباف است. پیشتر نیز برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که مسئولان نظام از قالیباف خواسته‌‌اند حتی سفر حج خود بعد از انتخابات را به بعد از تعیین انتخاب شهردار تهران موکول کند.

به نظر این سایت “پیام روشن این است که اصولگرایان همچنان انتظار دارند که قالیباف شهردار تهران باقی بماند. همچنان که وقتی همین نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری فردای انتخابات از پروژه‌های شهر بازدید می‌کند، یعنی این‌که تمایل دارد همچنان در این سمت باقی بماند”.

در کنار این گزارش ها درباره قطعی شدن کنار رفتن قالیباف از شهرداری، روزنامه شرق از نشست اصلاح طلبان و مستقل ها در شورای شهر خبر داده و گزینه آنها را نیز محسن هاشمی، مدیرعامل سابق متروی تهران و فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی معرفی کرده است.

شرق می نویسد: “نیمه‌نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخاب شهردار تهران برگزار شد. محل جلسه دفتر محسن رهامی، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. جبهه‌ای که فعالیت خود را از پیش از انتخابات زیر نظر هاشمی رفسنجانی و خاتمی آغاز کرد و با وجود ردصلاحیت‌های گسترده و حذف سرلیست‌هایی از جمله معصومه ابتکار و محسن هاشمی تلاش‌ها را برای ارایه فهرست ۳۱نفره اصلاح‌طلبان ادامه داد. در این میان، امیدها، گاه فزونی می‌یافت و گاه کمرنگ می‌شد؛ یک‌بار پس از نامزدی و دیگر بار پس از رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی. اما بالاخره تلاش‌ها به‌ثمر رسید و فهرست اصلاح‌طلبان با وجود ردصلاحیت‌های گسترده حدود نیمی از کرسی‌های پارلمان شهری تهران را از آن خود کرد. حالا ماموریت اصلی اصلاح‌طلبان شورای شهر و جبهه هماهنگی اصلاحات آغاز شده است”.

شرق افزوده است: “تحلیل‌ها نشان می‌دهد محسن هاشمی گزینه نهایی اصلاح‌طلبان برای تصاحب مسند شهرداری شانس زیادی دارد چراکه نگاهی اجمالی به ترکیب اعضای شورا با در نظرگرفتن صحبت‌های هادی ساعی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان ۱۴ رای دارند، اصولگرایان ۱۱رای، ائتلاف ورزشکاران چهاررای و قالیباف در صورت ناتوانی در جلب نظر اصولگرایان تنها رای معصومه آباد و مرتضی طلایی را دارد. حال باید دید پس از سال‌ها دوری محسن هاشمی از شهرداری و مترو در دولت نهم و دهم، اصلاح‌طلبان شورای چهارم او را بر مسند شهرداری می‌نشانند یا نه؟ نتیجه نهایی هرچه باشد محسن هاشمی به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه برای شهرداری تهران مطرح شده است”.

هادی ساعی، عضو شورای شهر تهران هم که از نیروهای مستقل محسوب می شود، درباره رای مستقل ها چنین گفته است: “من، جدیدی، رضازاده و دبیر ائتلاف ورزشکاران را تشکیل داده‌ایم و این ائتلاف مستقل و تعیین‌کننده است. دبیر با ائتلاف ورزشکاران است و سرنوشت شهردار آتی با ماست”.

این در حالیست که ابولفضل قناعتی به ایسنا گفته است: “شانس اصلی برای شهرداری تهران قالیباف است و برای همین اصولگرایان نامی از اشخاص دیگر نمی برند، نام های دیگری که برده می شود احتمال موفقیتشان به اندازه قالیباف نیست. شهردار تهران در جلسات نخست شورای چهارم برگزیده می شود. شاخص های شهردار تهران در جلسه اینده مشخص و بر اساس آن افراد توامند می توانند برنامه های خود را به شورا ارائه کنند و احتمالا در جلسه اول و یا دوم شورای چهارم شهردار تهران انتخاب می شود”.