شعار جانم فدای رهبر حذف شده است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» دفتر آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد:

سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی از حذف شعار “الله اکبر جانم فدای رهبر” در مراسم رسمی نظامی و تغییر آن به شعار “الله اکبر پاینده رهبر” خبر داد. این سایت نوشته که به دنبال انتقاد و ابراز نارضایتی آیت الله خامنه ای از شعار “جانم فدای رهبر” در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش، این شعار از مراسم رسمی نیروهای مسلح حذف شده است.

رهبر جمهوری اسلامی سوم اردیبهشت سال جاری در دیدار با فرماندهان نیروی زمینی ارتش از شعار “جانم فدای رهبر” انتقاد کرده بود.

آیت الله خامنه ای در آن جلسه گفته بود: “ارتشی که نه در خدمت قدرت‌طلبی‌های شخصی است، نه برای شخص می‌میرد. این را من باید تأکید کنم، نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه می‌دهد که ما بگوییم ارتش ما یا نیروهای مسلح ما یا عناصر ما، برای خاطر فلان آدم بمیرند، نه.”

او افزوده بود: “بله، برای خاطر اسلام همه بمیرند. فلان آدم هم برای خاطر اسلام بمیرد. برای برافراشته نگهداشتن پرچم استقلال کشور که کشور اسلامی است. همه آماده باشند برای مردن در این راه؛ که این مردن اسمش شهادت است.”

حالا سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی نوشته که “پس از این بیانات و در دیگر مراسم‌ رسمی نظامی بعدی، شعار «الله اکبر جانم فدای رهبر» نیروهای نظامی به «الله اکبر پاینده رهبر» تغییر یافت.”

در آن هنگام سایت های حامی آیت الله خامنه ای، با اشاره به این سخنان خامنه ای نوشتند که وی این اظهارات را در انتقاد از شعار “جانم فدای رهبر” بیان کرده است.

به نوشته این سایت ها، شعار جانم فدای رهبر از “شعارهای مرسوم نیروهای نظامی ارتش و سپاه و نیروی مقاومت بسیج است که جزء همیشگی تبلیغات مناسبتی واحد فرهنگی این نیروها و هم‌چنین شعار ثابت صبح‌گاه‌‌‌های نظامی است.”

بر اساس این گزارش، “در مراسم فارغ‌التحصیلی نظامیان با حضور رهبری نیز، فارغ‌التحصیلان به هنگام دریافت سردوشی از دست ایشان به همراه ادای احترام نظامی شعار «الله اکبر، خامنه‌ای رهبر، جانم فدای رهبر» سر می‌دهند.”

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز در سخنرانی های عمومی خود از طرفدارانش یا مسئولان حکومتی خواسته بود که برخی کارها را انجام ندهند. به عنوان مثال خامنه ای تاکنون چندین بار و به مناسبت های مختلف از طرفداران خود خواسته به مخالفان وی فحاشی نکنند.با وجود این به نظر می آید حامیان رهبر جمهوری اسلامی و مسئولان حکومتی به دلایلی که مشخص نیست، از عملی کردن این درخواست ها خودداری می کنند.

به جز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که سایت دفتر آیت الله خامنه ای گزارش داده شعار “جانم فدای رهبر” را از برنامه های رسمی خود حذف کرده اند، هم اکنون این شعار در بسیاری از پایگاه های بسیج در سراسر کشور، نهادهای مختلف دیگر و بخصوص در فضای مجازی توسط حامیان وی به اشکال گوناگون استفاده می شود.

 

“اینجا ماجرا برعکس است”

سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در یادداشت تازه ای که منتشر کرده، افزوده که او در دو دیدار نظامی نسبت به “کاربرد تعابیر غلوآمیز صریحاً اعتراض” کرده است.

این نوشته همچنین به صورت بی سابقه ای آیت الله خامنه ای را فردی مبرا از “تکبر و خودبرتر بینی” معرفی کرده است: “خاصیت و اثر مراسم‌ نظامی، سان، رژه و از این قبیل در یک فرد عادی که در رأس امور کشوری قرار گرفته، تقویت احساس خودبرتربینی و تکبر است و معمولاً هوای نفس فردی را که مُهذّب نشده و نفس خود را تزکیه نکرده، ناخودآگاه به سمت بیان اظهاراتی با رگه‌های عُجب و غرور وا می‌دارد، اما ماجرا در مورد نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن، کاملاً متفاوت و برعکس است.”

به نوشته این سایت، “ولیّ فقیهی که عدالت، تقوا، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر و شجاعت جزو شرایط و صفات او است، در این زاویه نیز الگویی کاملاً دینی، عابدانه و متواضعانه ارائه می‌دهد.”

سایت رهبر جمهوری اسلامی در توضیح این مسئله نوشته که “یعنی [ولی فقیه] نه‌تنها هنگامی که در جمع قوای مسلح تحت امر خود قرار می‌گیرد، گرفتار نفس و صفت شیطانی کبر و غرور نمی‌شود و سخنانی از این جنس نمی‌گوید، بلکه حتی تعابیری را که دیگران، آن‌هم با انگیزه‌های عاطفی و احساسی و برخاسته از شور امت به امام، درباره‌ او به زبان جاری می‌کنند، چنانچه شبهه‌ تعارض با مبانی و اصول داشته باشد، برنمی‌تابد و از همان تریبون عمومی برای تذکر و اصلاح اقدام می‌کند.”

این سایت همچنین بخشی از سخنان آیت الله خامنه ای در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران در ۲۴ شهریور ۱۳۷۷ را منتشر کرده که وی در آن نسبت به شعار “سرور ما خامنه ای” واکنش منفی نشان داده است:“من خواهش می‌کنم که الفاظ این اشعار و سرودها را از کلمات مبالغه‌آمیز خالی کنید. هم شأن شما این است که در این راه‌ها پیشقدم باشید و هم حقیقت قضیه این است. بنده افتخارم به این است که بتوانم خدمتگزار شما و مردم باشم. سَروَر فقط خدای متعال است و به امر او و در پیروی و عبودیّت او بندگان صالحِ برجسته و معصومین علیهم‌السّلام‌اند. ما بندگانی ناقص، نارسا و ضعیف هستیم. بزرگ‌ترین هنر ما این است که بتوانیم در لابه‌لای همه‌ ضعف‌هایی که داریم، کاری انجام دهیم که ان‌شاءاللَّه طبق وظیفه باشد. این کلمات مبالغه‌آمیز را حذف کنید. بنده، وقتی این کلمات را می‌شنوم، حقیقتاً متأذّی می‌شوم.”

آیت الله خامنه ای همچنین روز دوازدهم آبان ۱۳۸۰ نیز پس از آنکه در دیداری عمومی او را “علی زمان” خطاب کردند، اینگونه واکنش نشان داد: “وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمؤمنین یا اسم مبارک ولیّ ‌عصر روحی‌فداه را می‌آورند، بعد اسم ما را هم دنبالش می‌آورند، بنده تنم می‌لرزد. آن حقایق نور مطلق، با ما که غرق در ظلمتیم، بسیار فاصله دارند. ما گیاه همین فضای آلوده‌ی دنیای امروزیم. ما کجا، کمترین و کوچک‌ترین شاگردان آنها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آنها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشیِ فداشده در کربلای امام حسین علیه‌السّلام کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمی‌شویم.”

سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در آخرین نمونه به دیدار سال گذشته نمایندگان مجلس با او اشاره کرد و نوشت هنگامی که یکی از نمایندگان “اظهارات توأم با تعریف و تمجیدی” از وی بیان کرد، آیت الله خامنه ای واکنش نشان داده است.

او در واکنش به این “تعریف و تمجید” گفته بود: “می‌دانم از روی محبت و اخلاص و صفاست - در این تردیدی نیست - لیکن این‌جور بیانات، هم به ضرر من است، هم به ضرر خود گوینده است. نبایستی این بیانات به این شکل بیان شود. یک مجموعه‌ زمانی تصادفاً کنار هم قرار گرفته‌ایم و داریم با هم کار می‌کنیم. من یک کار می‌کنم. شما یک کار می‌کنید. این‌جور تعبیرات، تعبیراتی نیست که انسان را خوش بیاید یا کمکی به کار پیشرفت انسان بکند. ما همگی بندگان خدا هستیم و ان‌شاءالله خدمتگزاران مردم هم باشیم.”

 

“انسان‌های ناقصی مثل این حقیر”

سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی بخشی از این سخنان و همچنین اظهارات مشابه روح الله خمینی در مخالفت با تعریف و تمجید از خود را در قالب یک فایل صوتی و یادداشت منتشر کرده است.

این سایت بهانه این مسئله را دیدار هفته گذشته آیت الله خامنه ای با نیروهای مسلح شمال کشور و خانواده آنها عنوان کرده که در آغاز آن، جمعیت حاضر این شعر را خطاب به وی خوانده بودند: کشتی ولایت را ناخدای دورانی / ماه آسمان عشق نور چشم ایرانی / بیم موج و طوفان نیست تا تو نوح ما هستی / زنده‌ایم و وقتی تو جان و روح ما هستی

بر اساس این گزارش، برخی تعابیر موجود در این شعر همچون “کشتی ولایت” و “نوح ما” که همخوانی جمعی شد، مورد اعتراض آیت الله خامنه ای قرار گرفت.

او در این خصوص گفت: “مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی‌عصر ارواحنافداه هست، این‌ها را تنزل بدهیم در سطح انسان‌های کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر.”

با وجود این مخالفت های رهبر جمهوری اسلامی، تعریف و تمجیدهای غلوآمیز از او کماکان در سخنان بسیاری از مسئولان رسمی جمهوری اسلامی، امامان جمعه و جماعات و نیروهای سیاسی حامی او وجود دارد که اخبار مربوط به آن به طور مرتب در رسانه های رسمی منتشر می شود.

به عنوان مثال، سرلشگر رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه و دستیار عالی نظامی کنونی آیت الله خامنه ای، مدتی پیش رهبری او را “یکی از تفضلات خداوند متعال و یکی از عنایات خاص حضرت مهدی برای ملت ما و برای ملت‌های اسلامی جهان” توصیف کرده و گفته بود او “رهبر مقتدر مسلمانان جهان” است که با “تدبیر، خردمندی، دوراندیشی، قاطعیت و مدیریت” به رهبری انقلاب اسلامی پرداخته‌ است.

همچنین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای در مراسم روز نیروی هوایی گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی اهل مبالغه نیست٬ هوش و توانایی متحیر کننده‌ای دارد و نلسون ماندلا وی را با عنوان رهبر من خطاب کرده است.

او گفته بود: “هرگاه فرد یا افرادی با ایشان {خامنه ای} دیدار می‌کنند، از هوش و توانایی‌های ایشان متحیر می‌شوند.”

در جریان سفر اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران هم، علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل آیت الله خامنه ای به نقل از بان کی مون گفت که او آیت الله خامنه ای را “رهبر جهان اسلام” خطاب کرده است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل این اظهارات را تکذیب کرد اما دفتر رهبر جمهوری اسلامی متن منتسب به بان کی مون را منتشر کرد که در آن آیت الله خامنه ای “رهبر مذهبی نه تنها ایران بلکه منطقه” توصیف شده و با سخنان تمجیدآمیز اولیه ولایتی متفاوت بود.