سعید مرتضوی، متهم به معاونت در قتل

نویسنده
آرش معتمد

» اختلافات درون نظام عریان تر می شود

یک هفته بیشتر از آخرین موضع گیری منتقدانه آیت الله خامنه ای نسبت به اختلافات محمود احمدی نژاد و برادران لاریجانی نمی گذرد، اما قوه قضائیه که زیر نظر آیت الله صادق لاریجانی اداره می شود تصمیم گرفته است که پس فردا سعید مرتضوی یار غار رئیس دولت دهم را به دادگاه بکشاند، آن هم بنا به نوشته یک سایت غیر دولتی به اتهام تازه معاونت در قتل.

خبرنگار قضایی فارس از رئیس دادگاه کیفری استان تهران پیرامون دادگاه مذکور پرسید، و محسن افتخاری پاسخ داد: “قرار بر این است که دادگاه مرتضوی به صورت علنی برگزار شود مگر اینکه قضات دادگاه تشخیص دیگری داشته باشند.”

پیش بینی می شود برگزاری این دادگاه با جنجال های بسیاری همراه باشد، به ویژه آنکه افتخاری خاطرنشان کرده است “در صورتی که علنی بودن آن قطعی شود مانعی برای حضور هیچ کس وجود ندارد.” پیش بینی می شود صدها خبرنگار داخلی و خارجی برای پوشش این ماجرا راهی دادگاه دادستان پیشین تهران شوند.

به ویژه موضوع زمانی داغ تر شد که خبری تایید نشده حاکی است که سعید مرتضوی اواخر ماه گذشته به “معاونت در قتل” عمد هم متهم شده است. به گزارش سایت الف – نزدیک به احمد توکلی- در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال جاری شعبه ۷۶ کیفری استان تهران سعید مرتضوی را به اتهام معاونت در قتل متهم شناخته است.

۲۵ بهمن درست ده روز پس از جلسه پر تنش استیضاح وزیرکار دولت محمود احمدی‌نژاد بود. ۱۵ بهمن محمود احمدی نژاد برای نشان دادن اعتراضش به استیضاح وزیر کار، در صحن علنی مجلس فیلمی را منتشر کرد که در آن فاضل لاریجانی – یکی از برداران لاریجانی – در ملاقات با سعید مرتضوی – مدیرعامل کنونی سازمان تامین اجتماعی - پیشنهاد یک بده بستان غیر قانونی را مطرح می کند. رسانه ها این فیلم را افشاگری محمود احمدی نژاد و سعید مرتضوی علیه رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس نهم قلمداد کردند.

نمایندگان مجلس هشتم از آغاز سال جاری تهدید کرده بودند در صورتی که احمدی نژاد ، سعید مرتضوی را از سمت خود عزل نکند، آن ها وزیرکار را استیضاح خواهند کرد. کاری که احمدی نژاد هرگز به آن تن نداد.

گفتنی است سه هفته پیش ، تنها ۲۴ ساعت پس از تنش شدید میان علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد در پارلمان، آیت الله صادق لاریجانی نیز که پایش در این افشاگری گیر بود ، دستور بازداشت سعید مرتضوی را به زیر دستانش داد.

گرچه قاضی پیشین کهریزک که حالا به “معاونت در قتل” متهم است خیلی زود آزاد شد و مستقیما به سر کارش بازگشت. روز گذشته محسن افتخاری از توضیح اتهام سوم مرتضوی سرباز زد و تنها گفت: “عناوین اتهامی باید در جلسه دادگاه و از سوی نماینده دادستان اعلام شود و ما در حال حاضر و پیش از رسیدگی به پرونده و اثبات جرم، اجازه اعلام نداریم.”

دو اتهام دیگری که در پرونده سعید مرتضوی وجود دارد “بازداشت غیر قانونی” و “ایراد گزارشات خلاف واقع در پرونده” است. به نظر می آید این دو اتهام مربوط به دست داشتن وی در سرکوب ناآرامی های پس از انتخابات سال ۸۸ است. مرتضوی که یکی از مته‌مان اصلی بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک، متهم است مستقیما دستور انتقال صد‌ها تن از بازداشت شدگان ناآرامی‌های خرداد و تیر ۸۸ را به سوله کهریزک صادر کرده است. کهریزک دو روز بعد به قتلگاه دست کم چهار تن از جوانان معترض به نتایج انتخابات بدل شد؛ جوانانی که بر اثر شکنجه شدید و طاقت فرسا به قتل رسیده بودند.

به نظر می‌آید اتهام “معاونت در قتل عمد” به پرونده رمزآلود قتلی فجیع در سال ۸۲ باز گردد. سعید مرتضوی از متهمان ردیف اول قتل زهرا کاظمی است، خبرنگاری ایرانی - کانادایی که تیرماه آن سال حین عکاسی مقابل زندان اوین بازداشت شد و اندکی بعد بر اثر ضربه مغزی در بازداشتگاه از پای در آمد. در آن زمان مجلس ششم که در اختیار اصلاح طلبان بود کمیته ای به منظور بررسی و تحقیق در مورد قتل زهرا کاظمی تشکیل داد. این کمیته در گزارش خود مرتضوی را به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی و تاکید کرد وی با کفش خود ضربات متعددی بر سر زهرا کاظمی وارد آورده است. در آن دوره هم برخی از نمایندگان خواستار برکناری او شدند.

این عکاس هجده روز در زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفته بود و روز بیستم تیر به طرز فجیعی در حین پاسخ به سوالات بازجویان خود به قتل رسید. شهرام اعظم پزشکی که پیکر بی جان زهرا کاظمی را بعد از کشته شدن معاینه کرده بود یک سال بعد در یک کنفرانس مطبوعاتی پرده از بلاهایی برداشت که در زندان اوین بر سر این تبعه کانادا آمده بود: “علایم ضرب و شتم شدید، شکنجه و تجاوز جنسی شامل: شکستگی جمجمه و بینی، له‌شدگی انگشتان پا، شکستگی انگشتهای میانی و کوچک دست راست و انگشت میانی دست چپ، کنده‌شدن ناخنهای انگشتهای شصت و اشاره دست، صدمات در ناحیه ریه و دنده، کبودی شدید ناحیه شکم، اندام تناسلی و پاها که حاکی از تجاوزات وحشیانه جنسی و شلاق خوردن در زمانهای مکرر دارد”.