تهدید حامیان فتنه و انحراف

نویسنده
حسین محمدی

» اسامی شیفتگان احمدی‌نژاد در شورای نگهبان منتشر شد

هم‌زمان با سخنان یک عضو شورای نگهبان درباره ردصلاحیت کاندیداهای منتسب به “فتنه” و “انحراف” در انتخابات٬ یک وب‌سایت نزدیک به اصول‌گرایان اقدام به انتشار اسامی ۶ تن از اعضای شورای نگهبان کرده که به گفته یک عضو حقوق‌دان این شورا “شیفتگان احمدی‌نژاد” در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ بودند.

سیامک ره‌پیک٬ معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان٬ در جمع هیات‌های نظارت استان سیستان و بلوچستان٬ گفت که این شورا در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات٬ وارد “بحث‌های جناحی” نمی‌شود و تنها “به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد”.

به گفته ره‌پیک: “در دوره‌ای اشخاص منتسب به فتنه، کاندیدا شدند که صلاحیت برخی از آنها رد شد یا افراد منتسب به جریان‌های انحرافی وارد صحنه شدند که صلاحیت آنها احراز نگردید. اکنون نیز اگر جریان دیگری فعال شود و افراد فاقد صلاحیت را به صحنه انتخابات بفرستد، به همان شکل عمل خواهیم کرد و بر اساس قانون با آنها رفتار خواهد شد”.

جمهوری‌اسلامی سال آینده باید دو انتخابات مجلس و خبرگان را برگزار کند و شورای نگهبان - که براساس قانون اساسی وظیفه نظارت بر اجرای انتخابات و تاییدصلاحیت کاندیداها را بر عهده دارد - از هم‌اکنون دفترهای نظارتی خود را در استان‌های مختلف٬ فعال کرده است. مساله‌ای که از زمان دولت سیدمحمد خاتمی آغاز شد٬ اما همان زمان با اعتراض مواجه شد. حامیان دولت خاتمی تشکیل این دفترها و نحوه عمل‌کرد آن‌ها را مخالف قانون اساسی توصیف کرده بودند.

پیش از این علی مطهری٬ نماینده مجلس٬ پاییز گذشته درباره عمل‌کرد شورای نگهبان در انتخابات مجلس دهم گفتهبود: “اگر شورای نگهبان افراد خوش فکر و مستقل و آزاده را رد صلاحیت کند، مشارکت پایین می آید و اتفاق جدیدی نمی افتد.البته فشار افکار عمومی بر نوع رفتار شورای نگهبان موثر است. فضای دوم خرداد بود که سبب شد شورای نگهبان بسیاری از افراد را برای مجلس ششم تایید صلاحیت کند. شاید آن وقت هم مجبور شوند که افراد معتدل را تایید صلاحیت کنند. البته قطعا شورای نگهبان اجازه نمی دهد که اکثریت مجلس بعد در اختیار غیر اصولگرایان باشد، مگر این که فشار افکار عمومی و انعکاس جهانی آن شدید باشد”.

اعلام ردصلاحیت افراد منتسب به “فتنه” - نامی که اصول‌گرایان برای توصیف وقایع بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از آن استفاده می‌کنند - و “انحراف” - اشاره به جریان انحرافی٬ گروهی که اصول‌گرایان معتقد بودند به محمود احمدی‌نژاد نزدیک است و اسفندیار رحیم‌مشایی نیز چهره شاخص آن است -٬ را می‌توان به نوعی زمینه‌سازی برای ردصلاحیت جریان‌های مخالف توصیف کرد.

برخی از اصول‌گرایان - مانند احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان - جمع زیادی از نیروهای اصلاح‌طلب را با عنوان “فتنه‌گر” توصیف می‌کنند. علاوه بر موسوی و کروبی٬ از نظر آنان افرادی نظیر سیدمحمد خاتمی٬ هاشمی رفسنجانی و … نیز از جمله کسانی بودند که در اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ دست داشته‌اند.

شورای نگهبان در انتخابات سال ۹۲ صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی را برای حضور در انتخابات رد کرد. پیش از این عباس‌علی کدخدایی٬ سخن‌گوی سابق شورای نگهبان٬ هم گفته بود که حسن روحانی برای تایید صلاحیت٬ یک رای کم داشت و تنها پس از رایزنی برخی اعضای این شورا٬ صلاحیت وی تایید شد.

زمستان گذشته نیز حسین فدایی٬ دبیرکل جمعیت ایثارگران٬ در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس٬ با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تلاش احمدی‌نژاد و حامیانش برای حضور در انتخابات مجلس - برای کسب پست ریاست - و یا حتی حضور در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری٬ گفته بود: “نه احمدی‌نژاد و نه فتنه و یا هر جریانی که از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله گرفت نمی توانند در معرض رای مردم قرار گیرند”.

به نظر می‌رسد اشاره فدایی به تصمیمی غیرعلنی در سطح مقام‌های جمهوری‌اسلامی باشد که احمدی‌نژاد به دلیل “فاصله گرفتن از گفتمان انقلاب اسلامی” در انتخابات ردصلاحیت خواهد شد. پیش از این و در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری٬ اسفندیار رحیم‌مشایی٬ از نزدیکان احمدی‌نژاد٬ نیز توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده و امکان حضور در انتخابات را پیدا نکرده بود.

این مسایل در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته محسن اسماعیلی٬ عضو حقوق‌دان شورای نگهبان٬ با حضور در یک برنامه تلویزیونی خبر از حمایت برخی اعای این شورا از احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۸ داده بود “برخی معتقدند اظهار نظرهای بعضی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات سال ۸۸ باعث خراب شدن جو انتخابات شد اما من این صحبت را قبول ندارم اما ای کاش این اظهار نظرها انجام نمی‌شد. این اظهار نظرها به معنای دخالت در نتیجه انتخابات نبود. بدون رودربایستی عرض می کنم که بعضی از اعضای شورای نگهبان که البته من جزو آن ها نبودم شیفته آقای احمدی‌نژاد بودند و به ایشان حسن ظن داشتند”.

چند روز پس از سخنان اسماعیلی٬ وب‌سایت نامه‌نیوز٬ نزدیک به اصول‌گرایان٬ اقدام به انتشار اسامی شش تن از اعضای شورای نگهبان کرد که “شیفته” احمدی‌نژاد بودند. به نوشته این وب‌سایت٬ منظور اسماعیلی از اعضای حامی احمدی‌نژاد٬ اعضای این شورا در دوره پنجم بوده.

نامه‌نیوز از احمد جنتی٬ محمد یزدی و محمد مومن از میان فقهای شورای نگهبان و غلام‌حسین الهام و ابراهیم عزیزی از میان حقوق‌دانان این شورا به عنوان٬ حامی احمدی‌نژاد در آن انتخابات نام برد. نامه‌نیوز چنین حمایتی را باعث “بروز مشکلات فراوانی در جریان انتخابات سال ۸۸” توصیف کرده بود. 

شورای نگهبان ۱۲ عضو دارد که شش فقیه آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی منصوب می‌شوند و شش حقوق‌دان نیز با معرفی رییس قوه‌قضاییه به مجلس و رای نمایندگان٬ انتخاب می‌شوند. این شورا وظیفه بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات و همچنین تطبیق قوانین تصویب شده توسط مجلس با شرع و قانون اساسی را بر عهده دارد.