سایه عدم اعتماد بر فراز گفتگو ها

نویسنده

» گزارش وای نت نیوز از مذاکرات هسته ای

آتیلا سومفالوی

یک مقام بلند پایه آمریکا گفت آمریکا خیال ندارد با چیزی به عنوان حق ایران برای غنی سازی اورانیوم موافقت کند.

او افزود ایران باید برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و به نگرانی های جامعه بین المللی پایان دهد.

به گفته این مقام آمریکایی واشنگتن و متحدان آن به اعمال فشارهای خود بر ایران ادامه می دهند تا ایران به خواسته جامعه جهانی پاسخ دهد.

او گفت نمی داند که آیا ایران با طرح این مساله مایل به ادامه مذاکرات است “یا به تلف کردن وقت” مشغول است. با این وجود وی گفت در میان کشورهای غربی این توافق وجود دارد که ایران باید غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند؛ وی افزود “ولی ما نمی دانیم آیا چنین توافقی عملی است یا نه.”

او اضافه کرد که ایران باید بالاخره تصمیم بگیرد که آیا مایل است به مذاکرات ادامه دهد یا نه. او گفت مذاکرات هسته ای اکنون در هاله ای از عدم اعتماد فرو رفته است. غرب از ایران خواسته است که غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد و عملیات هسته ای را در سایت فوردو متوقف کند، در حالیکه ایران طرح پنج ماده ای ارائه داده است که بر اساس آن جامعه بین المللی باید حق ایران را برای عملیات هسته ای به رسمیت بشناسد.

به گفته مقام آمریکایی مذاکرات بغداد برای غرب راهی بود تا بداند ایران برای ادامه مذاکرات آمادگی دارد یا نه. او گفت: “مذاکره بخاطر مذاکره بی معنی است.”

در بغداد کشورهای غربی برای ایران روشن کردند که زمان اهمیت اساسی دارد. او گفت: “پنجره دیپلماتیک باز است ولی برای همیشه باز نخواهد ماند.”

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاع این کشور بدبینی خود را نسبت به مذاکرات هسته ای بیان کردند و از واشنگتن خواستند اسرائیل را بیش از پیش در جریان مذاکرات با ایران قرار دهد.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی که نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای است روز جمعه، پس از مذاکرات بغداد به اسرائیل رفت تا “تعهد آمریکا را به حمایت از امنیت اسرائیل” مجددا یادآور شود.

وی گفت: “واشنگتن و بیت المقدس در گفتگوی دائم هستند و واشنگتن به خوبی از نگرانی های اسرائیل مطلع است.”

او گفت تحریم ها علیه ایران تا زمانی که این کشور به خواسته جامعه بین المللی پاسخ بدهد ادامه خواهد داشت. او افزود که آمریکا و اسرائیل ایران را با دقت زیر نظر دارند و توافق دارند که نمی توانند به این کشور اجازه دهند که به سلاح هسته ای دستیابی پیدا کند.

لیکن واشنگتن معتقد است که باید فرصت دیگری به دیپلماسی داد.

دولت اوباما انتقادات اسرائیل در مورد تاخیر در اعمال تحریم ها رد می کند و می گوید مذاکرات هسته ای فعلی نتیجه اعمال تحریم هاست.

معذالک آمریکا هیچ دلیلی برای دادن امتیازات به ایران صرفا به دلیل اینکه این کشور به مذاکرات باز گشته است نمی بیند. اسرائیل فکر می کند فرصت ها در حال از دست رفتن است و زمان به سرعت می گذرد.

در مورد تحریم ها نیز مقامات آمریکایی گفته اند که تحریم های فعلی وسیع ترین تحریم ها در نوع خود است و این با تهران است که قاطعانه برای برداشتن گام های مثبت اقدام کند.

واشنگتن  نگرانی نتانیاهو را درک می کند و به گفته مقامات باراک اوباما نیز در این نگرانی شریک است. او تاکید کرد گزینه دیگری غیر از مذاکرات می تواند عواقب جدی داشته باشد. او گفت: “وجود یک ایران هسته ای بسیار خطرناک است ولی جنگ هم خطر دارد.”

وی افزود: “جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای برای صلح جهانی ضروری است.“  

منبع : وای نت نیوز – 26 مه