حمایت سپاه از ریاست حداد عادل بر مجلس

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتشار یک فایل صوتی از سردار سراج

در حالی که امروز قرار است رییس مجلس نهم انتخاب شود٬ اختلافات میان دو طیف اصول‌گرایان و رقابت برای ریاست حدادعادل یا علی لاریجانی٬ افزایش یافته است. انتشار یک فایل صوتی از سخنرانی یکی از سرداران سپاه نیز حکایت از حمایت صریح سپاه پاسداران از ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم دارد.

روز گذشته رسانه‌های مختلف نوشته بودند که در جلسه درون گروهی اصول‌گرایان٬ علی لاریجانی رای بیشتری از حدادعادل برای تصدی پست ریاست مجلس به دست‌ آورده است٬از همین رو برخی از حامیان حدادعادل در مجلس٬ که بسیاری از آن‌ها عضو جبهه پایداری هستند٬ تلاش کردند جلسه جدیدی با تعداد بیشتری از نمایندگان تشکیل دهند.

غلامعلی حداد عادل که در مجلس هفتم رئیس مجلس بود، در مجلس هشتم جای خود را به علی لاریجانی داد. اما پس از انتخاب وی به عنوان نفر اول شهر تهران برای مجلس نهم٬ و با حمایت جبهه پایداری٬ اعلام کرد که بار دیگر برای پست ریاست مجلس نهم نامزد خواهد شد.

اما در جلسه‌ای که تنها یک روز پیش از آغاز به کار رسمی مجلس نهم برگزار شد٬ اعضای فراکسیون اصول‌گرایان - که از ریاست لاریجانی حمایت می‌کنند - تعداد بیشتری نماینده را در جلسه خود حاضر دیدند. مساله‌ای که باعث شد ناظران اعلام کنند شانس پیروزی علی لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس٬ بیش از حدادعادل خواهد بود.

در جلسه فراکسیون اصول‌گرایان٬ علی لاریجانی گفت که “ما باید بدانیم که در مجلس نهم چه استراتژی را باید دنبال کنیم و توجه به این مسئله حتی از انتخاب هیئت رئیسه هم مهمتر است.” وی اضافه کرد: “یکی از ارکان کشور مجلس است و ما باید ببینیم که چطور مجلس کارآمد خواهد شد؛ اولین مسئله این است که مجلس نباید منفعل باشد.”

مخالفان حدادعادل در مجلس معتقدند که وی دردوره ریاست خود بر مجلس هفتم٬ این نهاد را در مقابل دولت بی‌اثر و منفعل کرده بود. از آن جمله می‌توان به علی مطهری٬ نماینده اصول‌گرای مجلس اشاره کرد که گفته بود حدادعادل در صورت ریاست، مجلس را ذلیل خواهد کرد.

غلام‌علی حدادعادل اما در توجیه نامزدی خود برای ریاست مجلس گفته است: “به سبب ارتباطی که با مقام معظم رهبری از ابتدای انقلاب داشته ام ایشان را با زهد، تقوا، حکمت، شجاعت می شناسم و از هر جهت افتخار می‌کنم که در مسیری که ایشان می فرمایند، حرکت کرده و عمل کنم. ادامه مجلس نیز باید در مسیر رهبری باشد و بدون هزینه‌ای برای نظام کارها انجام گیرد و کاری کنیم که رهبری ناگزیر به ورود به مسائل برای حل مشکلات نباشند.”

این در حالی است که به تازگی یک فایل صوتی منتسب به سردار سراج٬ از اعضای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران منتشر شده است که در جمع برخی از سپاهیان٬ خواستار ریاست حدادعادل شده است.

دختر حداد عادل٬ همسر مجتبی خامنه‌ای٬ فرزند رهبر جمهوری‌اسلامی است؛ برخی از مخالفان بارها گفته‌اند که مجتبی خامنه‌ای در عرصه سیاست دخالت می‌کند و نقش موثری در سرکوب‌های سال ۸۸ ایفا کرده است.

جبهه پایداری از حامیان اصلی ریاست حداد عادل بر مجلس نهم است که از سوی محمدتقی مصباح یزدی حمایت می شود و در انتخابات با جبهه متحد اصولگرایان به رهبری محمدرضا مهدوی کنی به رقابت پرداخته است.

این اختلافات بر سر انتخاب رییس مجلس نهم در حالی رخ داده که نخستین روز آغاز به کار این مجلس٬ با حاشیه‌های مختلفی همراه بود. از آن جمله می‌توان به غیبت فرمانده سپاه پاسداران و ترک جلسه در هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد توسط ناطق‌نوری اشاره کرد.

سایت رجانیوز -ـ نزدیک به جبهه پایداری ـ- در این زمینه نوشته بود که علت غیبت سردار جعفری در این جلسه٬ سخنان هفته گذشته علی مطهری مبنی بر دخالت سپاه در انتخابات بوده است.

گرچه سخنان مطهری با واکنش تند بسیاری از اصول‌گرایان مواجه شد٬ اما انتشار فایل سخنرانی توجیهی برای کارکنان قرارگاه خاتم که توسط سایت ملی - مذهبی انجام شده٬ سندی بر تایید دخالت‌های سپاه در انتخابات به شمار می آید.

سردار سراج در این سخنرانی از اکبر هاشمی رفسنجانی (جریان فتنه)٬ محمود احمدی‌نژاد (جریان انحرافی) و علی لاریجانی (جریان ایکس یا نفوذی) به عنوان سه راس مثلت علیه علی خامنه‌ای یاد کرده است.

این مقام سپاه هشدار داده چنانچه لاریجانی رئیس مجلس نهم شود مثلث مذکور تکمیل شده و جام زهر مذاکره با آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی نوشانده خواهد شد.

در این سخنرانی به صراحت از حمایت سپاه پاسداران از ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم سخن به میان آمده است.