صباآذرپیک هنوز در اتاق بازجویی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وضعیت نگران کننده روزنامه نگاری در تنهایی مطلق

با گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت صبا آذرپیک، تاکنون هیچ یک از مسئولان قضایی و امنیتی توضیحی درباره محل نگهداری، وضعیت و ارگان بازداشت کننده این روزنامه نگار ارائه نداده اند. وضعیت جسمی و روحی صبا آذرپیک که بیش از ۵۵ روز است در ایزوله کامل قرار دارد، نگران کننده گزارش شده. هنوز کیفرخواست پرونده او صادر نشده و وی همچنان زیر بازجویی است.

دوشنبه و سه شنبه این هفته صبا آذرپیک از بازداشتگاه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل و دادگاه او در این شعبه به ریاست قاضی مقیسه برگزار شده اما وکیل اش می گوید که دادگاه در ارتباط با بازداشت قبلی او بوده است.

علیزاده طباطبایی در مصاحبه با “روز” می گوید: قضیه دادگاه مربوط به پرونده و بازداشت سال ۹۱ ایشان است و من در آن پرونده وکالت نداشته ام.من در پرونده جدید وکالت دارم که در پرونده جدید هنوز کیفرخواست صادر نشده و می گویند در حال تحقیقات هستند.

اومی افزاید که هیچ اطلاعی از برگزاری دادگاه نداشته و به او اطلاعی نداده بودند و بعدا خبردار شده است.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، اگر کیفرخواست پرونده جدید صبا آذرپیک صادر شده بود، براساس قانون باید با پرونده قبلی و اتهام قبلی اش تجمیع می شد اما به دلیل عدم صدور کیفرخواست، پرونده ها جدا رسیدگی می شود.

صبا آذرپیک، ۷ خرداد ماه در محل نشریه تجارت فردا بازداشت شد. او، روزنامه نگار روزنامه اعتماد و هفته نامه تجارت فردا است و از زمان بازداشت تاکنون تنها یکبار با مادرش تماس تلفنی داشته است. از محل نگهداری صبا و وضعیت او خبری در دست نیست اما گفته می شود در بازداشتگاهی در شرق تهران و خارج از زندان اوین نگهداری می شود. از علیزاده طباطبایی در این زمینه سئوال می کنم؛ او هم به عنوان وکیل صبا آذرپیک از این موضوع بی خبر است.می گوید: من تا حالا نتوانسته ام با ایشان ملاقات بکنم و تماس تلفنی هم با من نداشته. نمی دانم کجا نگهداری می شود. من هنوز دسترسی به پرونده پیدا نکرده ام، در واقع اطلاعی از وضعیت ایشان هم ندارم. حتی در مورد اینکه از سوی چه ارگانی بازداشت شده هم پاسخی به من نداده اند. پرونده که به دادگاه ارسال شود واجازه بدهند مطالعه کنم آن موقع می توانم در جریان قرار بگیرم.

خانواده صبا آذرپیک به دلیل فشارهای امنیتی حاضر به اطلاع رسانی و مصاحبه درباره وضعیت فرزند زندانی شان نیستند اما گزارش ها حاکی از این است که این روزنامه نگار از وضعیت روحی و جسمی مساعدی برخوردار نیست. او در ایزوله شدیدی قرار دارد و براساس گزارش ها، بازجویان با دادن اخبار و اطلاعات نادرست او را تحت فشار مضاعف قرار داده اند. توقیف روزنامه اعتماد و بازداشت دیگر همکاران صبا آذرپیک از جمله همین اخبار نادرست است.

او که دو روز پی در پی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفته، به گفته شاهدان عینی به شدت لاغر شده و وضعیت مناسبی نداشته. پیش از این گزارش هایی مبنی بر وضعیت نامساعد جسمی و انتقال صبا به درمانگاه به دلیل کمر درد شدید منتشر شده بود.

پیش از این علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با وب سایت ایران وایر مسئولیت را متوجه قوه قضائیه دانسته و گفته بود: “وقتی از قضیه دستگیری صبا آذرپیک مطلع شدم، پیگیری کردم. وزارت اطلاعات گفت: این کار توسط ما انجام نشده، حتی توسط اطلاعات سپاه هم انجام نشده، ظاهرا توسط دادسرای رسانه و فرهنگ دادستانی این بازداشت انجام شده و طبیعتا آنها باید پاسخگو باشند”.

مسئولان دستگاه قضایی اما نه تنها توضیحی درباره وضعیت این روزنامه نگار ارائه نداده اند بلکه با تهدید خانواده، آنها را وادار کرده اند که حتی در سطح صفحات شخصی فیسبوکی شان هم چیزی درباره فرزند زندانی شان ننویسند. مادر صبا آذرپیک پیش از این در پستی خبر داده بود که “خیلی متاسفم که در یک کشور اسلامی و با مسئولینی که خود را پیرو دین اسلام و بازداشتهایی که بازجو هایش و بازپرسهایش خودشان را مسلمان می نامند، ولی هنوز ایین ابتدایی یک مسلمان را رعایت نمی کنند، منو تهدید کردن که مصاحبه نکنم، منو تهدید کردن در فیس بوک چیزی ننویسم، چون جگر گوشه ام موقعیتش بخطر می افتد، راستی خوب می دانید چگونه یک مادر را با فرزندش تهدید کنید، باور کنید من تا به این سن چنین مرامی را در زندگیم بیاد ندارم، که فرزندی گروگان گرفته شود و مادری تهدید به جان فرزندش”.

بیست خرداد ماه بیش از ۱۴۷ روزنامه نگار ایرانی در بیانیه ای با انتقاد از بازداشت صبا آذرپیک، خواستار آزادی و آگاهی از وضعیت سلامتی این روزنامه نگاربازداشتی شده و نوشته بودند که به طور ویژه از وزیر اطلاعات و معاونت مطبوعاتی دولت انتظار دارند پی گیر آزادی صبا آذرپیک و کمک به خانواده او برای برخورداری از تمام حقوق قانونی و بشری باشند.

امضا کندگان بیانیه، بی‌خبری خانواده صبا آذرپیک و افکار عمومی از وضعیت این روزنامه‌نگار را غیر قانونی و خطرناک خوانده و افزوده بودند: طبق اظهارات مادرش، وی از تماس تلفنی معمول یک متهم با خانواده‌اش محروم است و هیچ نهاد امنیتی مسئولیت بازداشت وی را به عهده نگرفته است. بنا بر اظهارات علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، خانم آذرپیک توسط قوه قضاییه بازداشت شده است. مایه تاسف است که اصلی‌ترین نهاد حقوقی و قضایی کشور در مراعات حق آزادی بیان و نیز حقوق قانونی یک متهم، به هر علتی، اهمال می‌کند