موسوی رأی نداد

نویسنده
حسین محمدی

» سومین ماه محرومیّت کروبی از ملاقات

Normal 0 false false false FR JA AR-SA

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، در دیداری با فرزندان خود گفته‌اند که در انتخابات مجلس نهم رأی نداده‌اند، در همین حال فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، گفته است که در سه ماه گذشته با همسر خود دیداری نداشته و نگران وضعیت جسمی اوست.

آن‌گونه که سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، گزارش داده موسوی و رهنورد در منزل یکی از فرزندان خود، با آن‌ها ملاقات کرده‌اند و این دومین دیدار آنها با فرزندان خود، در یک سال گذشته بوده است؛ بنا بر این گزارش، این دیدار البته با “تدابیر شدید امنیتی” و “حضور ماموران اطلاعاتی” انجام شده است.

کلمه که پیش از این از وضعیت سلامتی زهرا رهنورد ابراز نگرانی کرده بود این‌بار نوشته است که این دو “روحیه بسیار عالی” داشتند و “برخلاف شایعات و اخبار محافل امنیتی” از سلامت کامل نیز برخوردار بوده‌اند.

پیش‌تر، کلمه خبر داده بود که زهرا رهنورد دچار “کاهش وزن مشهود٬ لرزش دست و حالت رنجور” بوده که همین مساله “خانواده را دچار بهت و نگرانی جدی در مورد سلامت غذایی و خطرات دارویی آنها یا تهیه سناریویی بدخواهانه درمورد آنان” کرده است. این سایت اما توضیح بیشتری درباره “سناریویی بدخواهانه” درباره موسوی و رهنورد نداده بود.

فرزند مهدی کروبی نیز چندی پیش از نگرانی‌ها پیرامون وضعیت دو رهبر جنبش سبز سخن گفته و از جمله به واردات قرص‌های مخصوصی از روسیه اشاره کرده بود که می‌تواند برای سلامتی این دو مضر باشد.

 طی ماه‌های گذشته رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد و رحیم‌مشایی بارها از وخامت اوضاع جسمی و بیماری‌های سخت میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده بودند. حتی یکی از این سایت‌ها چندی پیش اعلام کرده بود که موسوی از دو سال پیش مبتلا به سرطان خون شده و پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.

 

رأی نداده‌ایم

موسوی و رهنورد در این دیدار افزوده اند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نکرده‌اند. موسوی همچنین  از خبری شدن آخرین تماس خود با فرزندانش که در آن بر “ایستادگی بر مواضع خود تاکید کرده بود” ابراز خرسندی کرده است.

ماه گذشته و در نخستین سالگرد حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، سایت کلمه از تماس تلفنی فرزندان موسوی با پدر و مادرشان خبر داده بود. در این گفت‌وگو موسوی به فرزندان خود اطمینان داده بود که “هیچ چیز عوض نشده… دخترانم شما بدانید که من بر سر مواضع پیشین خود همچنان ایستاده‌ام”.

به گزارش این سایت در این گفت‌وگوی تلفنی٬ و “پیش از احوالپرسی مرسوم که به‌طور طبیعی پس از چندین ماه بی‌خبری باید انجام می‌شد”، موسوی بر ایستادگی خود بر مواضع سابق تاکید کرده و افزوده بود که “ممکن است به دلایلی همین تنها امکان حداقلی چند ماه یکبار برای کسب خبر از وضعیت ما با شما را هم قطع کنند”. کلمه بدون توضیح بیشتری در این زمینه٬ نوشته بود که “هنوز از دلایل احتمالی این تاکید، اطلاع دقیقی در دست نیست”.

به دنبال اظهار نظر میرحسین موسوی درباره انتخابات مجلس در دیدار شهریور ماه گذشته با فرزندانش، ماموران امنیتی محدودیت های شدیدتری را علیه وی و زهرا رهنورد اعمال کردند. موسوی در این دیدار، در مورد انتخابات مجلس نهم گفته بود: “با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.”

ساعاتی پیش از انتشار تازه ترین دیدار موسوی و رهنورد با فرزندان شان در سایت کلمه، برخی رسانه‌ها در فضای مجازی، ضمن انتشار این خبر اعلام کردند که این دو، به انتقاد از سیدمحمد خاتمی  و ملامت وی به دلیل رای دادن در انتخابات پرداخته‌اند.

گرچه اخبار بیشتری در این باره منتشر نشده است، اما برخی از روزنامه‌نگاران نزدیک به اصلاح‌طلبان این خبر را تکذیب‌ و برخی دیگر تایید کرده ‌اند.

این دیدار در شرایطی صورت گرفته که حضور سیدمحمد خاتمی، در انتخابات مجلس نهم، با واکنش بسیاری از هواداران جنبش سبز مواجه شده و وی نیز توضیحی درباره دلایل حضور خود در انتخابات منتشر کرده است.

 

نگرانی فاطمه کروبی

فاطمه کروبی در دیدار با خانواده برخی از زندانیان سیاسی، اعلام کرده است که در سه ماه گذشته اجازه ملاقات با همسر خود را نیافته و دلیل این امر نقل‌قول وی از مهدی کروبی درباره انتخابات مجلس نهم است که آن را “فرمایشی” خوانده و اعلام کرده بود که در آن حاضر نخواهد شد.

فاطمه کروبی اکنون اعلام کرده است که بی‌خبری از وضعیت همسرش باعث نگرانی وی شده و خواستار آن است که “پزشک مستقل و معتمد خانواده” مهدی کروبی را معاینه کند.

تاکنون سایت‌های وابسته به اصول‌گرایان بارها اخبار مختلفی را درباره وضعیت جسمی کروبی و موسوی منتشر کرده‌اند. آن‌ها زمانی نوشته بودند که میرحسین موسوی، مبتلا به بیماری لاعلاجی شده و پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.

فاطمه کروبی همچنین گفته است که “به شهادت و گواه خانواده ها و برخی زندانیان سیاسی اوین و رجایی شهر که این روزها با آنان دیدار داشته ام، در خصوص آقای کروبی که حتی از حقوق اولیه یک زندانی مانند هواخوری، کتاب و ملاقات و غیره محروم است، آنچه بر همسرم می گذرد، سخت تر از شرایط زندان است”.

وی اما اضافه کرد: “آقای کروبی با روحیه قوی که هم اکنون نیز از آن روحیه برخوردارند، بارها تاکید کرده اند که خود و خانواده ام آماده پرداخت هرگونه هزینه ای برای دفاع از حقوق مردم هستیم و خواهیم بود”.

وی پیش از این نیز در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، نوشته بود که نوع برخورد با کروبی، حتی بدتر از زمانی است که وی در زندان ساواک بوده است.

وی اکنون نیز بار دیگر با یادآوری زندانی بودن مهدی کروبی در حکومت شاه، گفته است: “حس می کنم که ایشان در کمیته مشترک زندانی هستند و باید مانند آن دوران منتظر بمانیم تا شاید زنگ بزنند و ملاقاتی را تنظیم کنند، لیکن دریغ که سه ماه گذشته و همچنان از ایشان بی خبریم”.

فاطمه کروبی تاکنون بارها نسبت به وضعیت سلامتی همسر خود ابراز نگرانی کرده است. وی پس از رهایی از حصر، در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، به تشریح وضعیت مهدی کروبی پرداخته و با اشاره با این مساله که “ساواک نیز با مهدی کروبی چنین رفتاری نکرده بود”٬ شرایط حبس کروبی را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته بود.

وی در نامه خود آورده بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”

فاطمه کروبی وضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کرده و خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده” شده بود.

پیش از این محمدتقی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی٬ نیز نوشته بود که “در طی یکسال گذشته ظلم های بسیار بر رهبران جنبش تحمیل شد. دایره این ظلم و تعدی نه تنها آنان بلکه اعضای خانواده را در بر گرفت. متاسفم که بگویم دایره ظلم و تعدی از فرزندان فراتر رفت و بدون توجه به مسئولیت حکومت و شان حکومت داری نوه های خردسال کروبی را هم در بر گرفت”.

اشاره وی به بازداشت علی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی و همچنین فشارهایی است که بر نوه‌های کروبی وارد و از ادامه تحصیل آن‌ها در مدرسه جلوگیری شده است.

مهدی کروبی به همراه فاطمه کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از بهمن ماه سال گذشته و به دنبال فراخوانی برای راه‌پیمایی در حمایت از مبارزات مردم تونس و مصر، در حصر به سر می‌برند. چند ماه پیش به فاطمه کروبی اجازه داده شد که برای معالجه از حصر خارج شود، اما وی پس از انتقال مهدی کروبی به مکانی جدید، امکان حضور در کنار همسر خود را از دست داده است.