سایه کردان بر مجلس و دولت سنگینی می‌کند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مدارک و سوابق است که در دست ها می چرخد

با انتشار اسنادی، جزییات تازه‌ای از تخلفات گسترده در سوابق و مدارک تحصیلی مهرداد بذرپاش افشا شده است. او نماینده مجلسی است که به موضوع صلاحیت سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تکمیل کابینه‌اش می‌پردازد. در این میان الیاس نادران، یکی از نمایندگان مجلس، سید رضا صالحی امیری، گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان را با علی کردان مقایسه کرده است. کردان به دلیل جعلی بودن مدرک دکترایش از وزارت خلع شد اما آیا صالحی امیری هم چنین نقصی در رزومه‌اش دارد و یا این که شباهتش با کردان از دید اصولگرایان دلایل دیگری دارد؟

رانت‌جویی یکی از اتهاماتی است که به بسیاری از مدیران نظام در سطوح مختلف وارد شده و استفاده از رانت‌های مختلف در کسب مدرک هم یکی از مواردی است که در سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در صورت صحت اتهام استفاده از رانت برای کسب مدرک و یا نفع اقتصادی از سوی صالحی امیری، مجلس می‌تواند وارد عمل شود اما در مورد مهرداد بذرپاش و در صورت اثبات ادعاها، عزم و اراده‌ای از سوی مجلس برای برخورد وجود خواهد داشت؟ اینها سوالاتی است که احتمالا در روزهای آینده به اوراق قطور پرونده جنجالی رانت‌خواهی و مدارک تحصیلی مدیران جمهوری اسلامی اضافه خواهد کرد.

 

بذرپاش؛ از بسیج دانشجویی تا هیات علمی دانشگاه

وبسایت انتخاب، با انتشار اسنادی در مورد سوابق و مدارک تحصیلی مهرداد بذرپاش، او را یکی از عوامل بحران‌سازی برای دولت معرفی کرده که به دلیل به خطر افتادن رانت‌هایی که پیش از این استفاده می‌کردند، “شعار به خطر افتادن اسلام و ارزشها را سر می‌دهند.”

پیش از این هم و در جریان افشای تخلفات گسترده صدرالدین شریعتی، رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی، نام مهرداد بذرپاش و رانت‌های تحصیلی‌اش به رسانه‌ها راه پیدا کرده بود. رییس معمم دانشگاه علامه که خود را “سرباز آقا[آیت‌الله خامنه‌ای]” معرفی می‌کرد، یکی از محکم‌ترین صندلی‌های مدیریتی دولت‌های احمدی‌نژاد را به مدت ۸ سال در اختیار داشت. او در آخرین روزهای دولت دهم، دستور به جذب ۱۰۰ عضو هیات علمی به صورتی غیرمتعارف داد که در بین آنها نام بذرپاش هم به چشم می‌خورد.

شاخص‌ترین وجهه دانشگاهی بذرپاش، برعهده گرفتن مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در دوره کارشناسی و برخورد با تجمعات دانشجویی بوده است. پس از آن و بنا بر گزارش‌های بسیار، تمامی مراحل ادامه تحصیل او با اعمال نظر و توصیه مقامات غیرعلمی بوده است. آن گونه که روزنامه شرق گزارش داده، وزارت علوم مدرک کارشناسی ارشد مهرداد پذرباش را با معدل کل ۱۳ تایید کرده و امتیازی برای این معدل پایین کم نکرده است. یک منبع آگاه به این روزنامه گفته که “بذرپاش ۶‌ سال پیش با دستور کامران دانشجو سهمیه تحصیل در دوره دکترای این دانشگاه را کسب کرد و مشخص نیست نمره‌های کنونی او در مدارک دوره دکترا چقدر با واقعیت همسو است.”

۵ سال پیش، وبسایت “بازتاب” از انتشار جزئیات قبولی بدون کنکور مهرداد بذرپاش در مقطع دکترا در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد که بازتاب‌های بسیاری به دنبال داشت و محمود احمدی نژاد، رییس دولت نهم نیز در واکنش به آن، دستور بررسی موضوع را صادر کرد. پس از آن، مهرداد بذرپاش، مشاور جوان احمدی‌نژاد در شهرداری تهران که بعدا مدیر عامل پارس خودرو و سایپا و رییس سازمان ملی جوانان در دولت نهم شده بود، اعلام کرد که از تحصیل در مقطع دکترا انصراف داده است. اما “بازتاب” بار دیگر افشا کرد که انصراف صحت ندارد و مهرداد بذرپاش، داماد وزیر آموزش و پرورش دولت نهم همچنان به تحصیل در دوره دکترای دانشگاه علامه طباطبایی مشغول است. بنا بر این گزارش، او از تسهیلات ویژه‌ای برای تحصیل و کسب مدرک برخوردار شده است.

بذرپاش اما در تکذیبیه‌ای که در اختیار خبرگزاری‌ها گذاشت، از اساس استاد شدن خود را تکذیب کرد هر چند به طور مبسوط به سایر ابهامات در مورد سوابق تحصیلی خود پرداخت. او پرسیده که چطور ممکن است برای او نمره‌ای منظور کرده باشند که واقعا کسب نکرده است و این یا توهین به استادان است و یا به کارمندان دانشگاه.

او تاکید کرده بود: “ما به حکومتی بودن خود در درس خواندن-بورس-مدرک-هیات علمی و… افتخار می کنیم ولی بسیاری از دوستان شما به بورس BBC و VOA خودشان را باختند و الان در رسانه‌های دشمن علیه ملت ترکتازی می کنند.”

حالا وبسایت انتخاب با جزییات بیشتری به بررسی ادعاهای بذرپاش پرداخته است. این وبسایت می‌نویسد که او در ۲۰ اسفند سال ۱۳۸۵ از پایان نامه خود دفاع کرده است و سال ۱۳۸۶ یعنی دو سال پس از به قدرت رسیدن احمدی نژاد فارغ التحصیل شده است؛ بنابراین ادعایش مبنی بر این که در دوره اصلاحات تحصیل کرده، صحت ندارد.

همچنین بذرپاش مدعی شده است که عضویتش در هیات علمی با درخواست رییس دانشگاه انجام شده اما او مخالفت کرده است. “انتخاب” تصویر مدرکی را منتشر کرده که نشان می‌دهد بذرپاش شخصا برای این موضوع درخواست داده است.

در مورد بورسیه نماینده فعلی مجلس و مشاور سابق احمدی‌نژاد هم آمده است که “ تقاضای بورسیه بذرپاش در آخرین روزهای دولت احمدی نژاد، یعنی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۲ ارسال شده و ظرف ۲ روز یعنی ۲مرداد پس از بررسی توسط مدیران خوشنام! وزارت علوم با آن موافقت شده و جالب است این فاصله دو روزه که بین ارسال نامه و ارسال موافقت با آن وجود دارد و معمولا در سایر نامه های وزارت علوم حداقل دو ماه است، در ماه رمضان بوده است.” (تصویر مدارک منتشر شده: 1 ، 2 ، 3 )

“انتخاب” با اشاره به این که علی لاریجانی، در مقام ریاست مجالس هشتم و نهم، در دفاع از حیثیت مجلس در برابر قانون‌شکنی‌های دولت احمدی نژاد، هزینه زیادی پرداخته است درخواست کرده که او از شرافت مجلس دفاع کند.

 

صالحی امیری مشابه کردان؟

الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور خواسته است تا در معرفی صالحی امیری به عنوان کاندیدای وزارت ورزش و جوانان تجدیدنظر کند. او گفته است: “فارغ از عدم تناسب حداقلی سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی با وزارتخانه ورزش و جوانان، حواشی و پرونده‌هایی درباره آقای صالحی امیری وجود دارد که به دلیل جنس خاص این مسائل، بیان آن در شرایط فعلی به مصلحت کشور و دولت نیست و رئیس جمهور نباید نمایندگان را در چنین موقعیتی قرار دهند.”

نادران به ماجرای رأی اعتماد و استیضاح علی کردان در مجلس هشتم هم اشاره کرده است: “در آن زمان نیز رئیس جمهور وقت به توصیه نمایندگان دلسوز مجلس توجه نکرد و با معرفی آقای کردان باعث شد که نمایندگان برای عمل به وظیفه نمایندگی خود و جلوگیری از انتصاب یک فرد فاقد صلاحیت برای پست وزارت کشور مسائلی را در صحن مجلس مطرح کنند که در نهایت به ضرر مرحوم کردان، شخص رئیس جمهور، دولت و در نهایت کشور تمام شود.”

او با عنوان این که “عمده این مسائل محرمانه بوده و طرح علنی این پرونده ها در صحن علنی مجلس به مصلحت کشور و دولت آقای روحانی نیست” بخشی از ایرادات نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را مربوط به پرونده های وی در دوره حضور در وزارت اطلاعات دانسته است. اما مشخص نیست که تشبیه معرفی او به معرفی کردان از سوی احمدی‌نژاد دقیقا به چه دلیل بوده است.

کریم قدوسی، دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس صراحت بیشتری به کار می‌برد و می‌گوید: “وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان یکی از متهمان تحت تعقیب مفاسد اقتصادی در موضوع پرونده بیمه ایران است که نسبت به عملکرد سیاسی وی نیز ابهاماتی مطرح است.”

وبسایت اصولگرای نیمروز، مدعی است نام صالحی امیری در خلال پرونده بیمه ایران در ارتباط با دو چک به چشم می‌خورد که مبلغ یکی از این چک ها رقمی معادل ۹۰۰ میلیون تومان است. همچنین گفته می شود وی به واسطه آقایان “ه – ز” و “س” با دیگر عوامل این پرونده ارتباط داشته است.

همچنین در مورد معاون فرهنگی و اجتماعی ستاد انتخاباتی روحانی آمده است که “عمده ترین مشکلات وی” در “حوزه امنیتی” است و این حوزه “عمده سوابق” صالحی امیری را در برمی‌گیرد: “تخلفات متعدد وی در ایام حضور در اداره اطلاعات خوزستان در دوره دولت سازندگی تا جایی ادامه یافت که وی با دستور برخی از مقامات عالی نظام از سمت خود برکنار و بازنشست شد. اما با همه این اتهامات باید دید با وعده رئیس جمهور مبنی بر جدایی ورزش از سیاست و جضور مدیران پاکدست و صالح در این حوزه، چرا چنین فردی را برای این وزارت خانه معرفی شده است.”