شعارقانونگرایی فقط برای سرکوب معترضان است

نویسنده

» سعید رضوی فقیه در مصاحبه با روز:

سعید رضوی فقیه فعال سیاسی در مصاحبه با روز گفت:« برخوردعدم صدور مجوز برای تجمعات مسالمت آمیز و نیز برخورد با مردم در مناسبت های مذهبی، عملا جمهوری اسلامی را در برابر تناقضات عمده ای قرار داده است که اگر به این ترتیب پیش برود مشروعیت نظام را با مشکل جدی مواجه می کند.

 

وی با اشاره به پیامدهای عدم صدور مجوز برای تجمعات قانونی وتناقض های موجود گفت: “ شواهد نشان می دهد که وزارت کشوراساسا بنا ندارد با رفتار قانونی و مسالمت آمیز ومدنی کنار بیاید، چراکه هر درخواست کاندیداها به صورت سیستماتیک رد می شود. این نشان می دهد که شعار قانون گرایی فقط برای ساکت کردن متعرضان است. با این برخورد آنها با تناقض بزرگی مواجه خواهند شد. نمونه اش نماز جمعه دوهفته پیش به امامت آقای رفسنجانی بود. با اینکه نماز جمعه یک مراسم سیاسی عبادی کاملا پذیرفته شده در ساختار نظام جمهوری اسلامی است، ما شاهد بودیم که نیروی انتظامی با جمعیتی از مردم که می خواستند به صفوف نمازگزاران بپیوندند برخورد خشن واز گاز آشک آور برای متفرق کردن آنها استفاده می کند. حتی لباس شخصی ها ونیروهای یگان ویژه در میان جمعیت می روند تا آنها را از هم جدا کنند؛ به این بهانه که آنها نماد سبز را با خود داشتند. این یک تناقض بزرگی است که جمهوری اسلامی به جای اینکه  امنیت نمازگزاران جمعه را تامین کند آنها را مورد ضرب وشتم قرار می دهد ووادار می کند که محل برگزاری نمازجمعه را ترک کنند.”

رضوی همچنین برخوردبا مردم در مناسبت های مذهبی را ناشی از تناقضات حاکمیت برشمرد وتصریح کرد:” اگر درمراسم مذهبی دیگر جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت مذهبی بخواهد با مردم برخورد کند با تناقض های جدی مواجه خواهد شد. جمهوری اسلامی نمی تواند با مردمی که می خواهند در مساجد وتکایا میلاد امام زمان را جشن بگیرند برخورد خشن داشته باشد.؛ مگر اینکه سوال هایی جدی دربرابر هواداران خودش ایجاد کند. مگر اینکه مشروعیت خودش را در این زمینه ها زیر سوال ببرد. ما درشرایطی به سر می بریم که جمهوری اسلامی در برابر یک آزمون جدی قرار دارد وآن اینکه آیا به شعارهایی که می دانند ویا اصول دینی که مطرح می کردند پایبند هستند یا نه؟ اگر آری پس چرا به نماز گزاران حمله می کنند و خانواده های عزادار را از مراسم برگزاری عزیزانشان برحذر می دارند؟”

این فعال سیاسی  با انتقاد از تصمیم وزارت کشور در زمینه عدم صدور مجوزهای قانونی افزود: “ از یک طرف معترضان، یعنی آقای کروبی وآقای موسوی و هواداران وحامیانشان مقید هستند که درچارچوب های قانونی ومدنی ومسالمت آمیز به اعتراضات خود ادامه بدهند. از آن سو دستگاه های اجرایی از ایجاد فضای لازم برای معترضین خودداری می کنند. به عنوان مثال معترضین به تجمع وراه پیمایی قانونی ومسالمت امیز که طبق قانون اساسی حقشان است توجه دارند اما وزارت کشور مجوز لازم را صادر نمی کند. نیروی انتظامی هم باتجمع وتجمع کنندگان به صورت خشن برخورد می کند. یا معترضان می خواهند برای قربانیان حوادث اخیر مراسم بزرگداشت برگزار کنند که باز هم نیروی انتظامی مخالفت می کند. بعد وقتی آنها می خواهند به دستگاه های قضایی شکایت کنند، به تبع نه تنها دستگاه های قضایی به شکایت آنها رسیدگی نمی کند، حتی خود آنها را به اتهامات جعلی وواهی جلب می کند و به بازداشتگاه های غیراستاندارد می فرستد وآنها را به شیوه های غیرقانونی مورد بازجویی قرار می دهد و تحت فشار قرار می دهد تا به کارهایی که نکرده اند اعتراف کنند. اما از آنجایی که یک فشار اجتماعی جدی در جامعه ایران در برابر حاکمیت وجود دارد، معترضان یعنی آقای موسوی، کروبی وخاتمی وهودارانشان با فشار آوردن روی دستگاه حاکمه سعی می کنند از آنها امتیاز بگیرند. به عنوان مثال وقتی ک آقای موسوی وآقای کروبی اعلام راهپیمایی کردند، علیرغم اینکه مجوز نگرفته بودند، جمعیت زیادی به خیابان انقلاب و میدان آزادی آمدند ونشان دادند که حتی بدون اخذ مجوز ازوزارت کشور هم می توانند تجمع برگزار کنند. امروز هم وقتی آقایان کروبی وموسوی اعلام می کنند که برای شهدای حوادث اخیر ودفاع از جمهوریت آزاد می خواهند مجلسی برگزار کنند، وزارت کشور ونیروی انتظامی با این موضوع مخالفت می کنند. اما درعین حال یک موج اجتماعی در شهر تهران به وجود می آید ومعترضین می توانند از همین موج اجتماعی برای تحت فشارقرار دادن دولت وحکومت استفاده کنند ونشان دهند که اگر چه مقید به رعایت قانون وچارچوب های قانونی هستند ،اما از بهره مندی لازم ومسالمت آمیز فشارهای اجتماعی مردم هم غفلت نمی کنند. به نظرم باید این کار را ادامه دهند. هر چقدر هم وزارت کشور برای تجمع مسالمت آمیزخودداری کنند آقایان موسوی وکروبی باید در مناسبت های مختلف این درخواست ها را مطرح کنند .”

رضوی با اشاره به موقعیت هایی که برای تجمع هواداران آقایان موسوی وکروبی وجود دارد گفت: “به گمان من حتی در مناسبت های مذهبی شعبانیه هم می توانند استفاده کنند. طبیعتا آقای کروبی به عنوان یک روحانی وآقای موسوی به عنوان یک روشنفکر دینی هر دو می توانند بانی مجالس مذهبی باشند. درماه مبارک رمضان به تبع توجه مردم به مسائل دینی بیشتر می شود. مراسم مذهبی در مساجد می تواند بهانه خوبی باشد برای اینکه این دو با هواداران خود ارتباط بگیرند وپیام خودرا به مردم برسانند. مراسم عزا داری برای حضرت امیرالمومنین وشبهای احیا هم می تواند محمل مناسبی برای برگزاری چنین مراسمی باشد که احتیاجی به مجوز وزارت کشور ونیروی انتظامی ندارد. ما درپایان این ماه روز قدس را داریم که راه پیمایی در دفاع از حقوق مردم فلسطین است که باید روی حضور این دو وهوادارانشان فکر شود. به نظرم این دوکاندیدا باید برای هر کدام از این مناسبت ها فراخوان بدهند. در مراسم سیاسی و مذهبی ، در جشن ها وعذاداری ها شرکت کنند وقدرت اجتماعی خود را به رخ حکومت بکشند واز این طریق بتوانند حکومت را وادار به عقب نشینی کنند تا مطالبات قانونی مردم را مطرح کنند.”