احضار و تهدید دختران دانشجو با شیوه‌های غیراخلاقی

نویسنده
نادر کرمی

» در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات چه می گذرد؟

پس از بازداشت 17 تن از اعضای شورای مرکزی و عمومی دفتر تحکیم وحدت در تهران و نگهداری 24 ساعته 15 تن از آنان و انتقال دو تن دیگر به زندان اوین، احضار این دانشجویان به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات همچنان ادامه دارد.

 

“دفتر پی‌گیری” یکی از ساختمان‌های معروف وزارت اطلاعات است که در چهار راه ولی‌عصر تهران واقع شده و بازجویان و نیروهای امنیتی هرگاه که قصد تهدید فعالان سیاسی اجتماعی بدون بازداشت آنان را دارند، از این ساختمان که شامل یک سالن و چند اتاق بازجویی است استفاده می‌کنند.

 

به گفته منابع دانشجویی به خبرنگار روز تمامی این احضارها غیر قانونی و بدون ارائه احضاریه و یا حکمی قانونی صورت می‌گیرد و بازجویان با تماس های مکرر تلفنی با دانشجویان و خانواده شان از آنان می‌خواهند با حضور در این ساختمان با وزارت اطلاعات همکاری کنند.

 

با این حال در مورد اخیر بازداشت دانشجویان و احضار آنان به گفته برخی فعالان دانشجویی نکته‌ای به چشم می‌خورد که قابل توجه است. این دانشجویان می‌گویند در این احضارها فشار بازجویان بیشتر بر روی  دختران دانشجوست و به دلایل مختلف تلاش می‌کنند تا جلسات بازجویی را تکرار کنند.

 

این دانشجویان می‌گویند یکی از توجیهات بازجویی‌ها در دور جدید ضبط وسایل شخصی این دختران دانشجو و احضارهای مکرر برای دریافت مرحله‌ای این وسایل است،‌ به طوریکه حتی در چند مورد علاوه بر نگه داشتن تلفن همراه دانشجویان کیف‌های شخصی آنان نیز به عنوان وسیله‌ای برای احضار مجدد این دختران استفاده شده است.

 

یکی از فعالان دانشجویی در این مورد می‌گوید: “ چنین اقدام شنیع و ‌سابقه‌ای از حدود تهدیدات عادی و معمولی که نسبت به فعالان سیاسی اجتماعی روا داشته‌ می‌شود خارج شده و شاید بتوان گفت حکایت از مشکلات روانی و شخصیتی بازجویان دارد”.

 

وی می‌افزاید: “این احضارها که کاملا غیرقانونی است اما حتی در حق مجرمان خطرناک نیز مطابق قوانین و موازین شرعی و اخلاقی جستجو در احوال شخصی و وسایل شخصی افراد اقدامی غیراخلاقی و جرم و گناه بزرگی است”.