آمریکا در پی جلب روسیه، علیه ایران

نویسنده

» تحلیل گاردین از سفر هیلاری کلینتون به مسکو

به دنبال افزایش نگرانی ها از احتمال حمله نظامی اسراییل به ایران، ایالات متحده به منظور پرهیز و جلوگیری از هر گونه اقدام نظامی در پی جلب موافقت روسیه بر سر اعمال تحریم های شدیدتر علیه تهران است.

 وزیر خارجه آمریکا هیلاری کلینتون به همین منظور و باتوجه به نگرانی ها بر سر جاه طلبی های هسته ای ایران روز سه شنبه با همتای روسی خویش سرگئی لاوروف و نخست وزیر روسیه دمیتری مدودیف دیدار و گفتگو خواهد کرد.

 انتظار می رود خانم کلینتون در ادامه سفر 5 روزه به اروپا در دیدار روز سه شنبه خود و در پی افشای نیروگاه مخفی غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم، مقامات روسی را برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران تحت فشار قرار دهد. در صورت عدم توقف فعالیت های غنی سازی از سوی ایران، واشنگتن خواهان پشتیبانی روسیه بر سر اعمال تحریم هاست.

 مقامات ایالات متحده بر این باورند اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران چنانچه با پشتیبانی کشورهای دوست این کشور یعنی چین و روسیه صورت گیرد، در فرو نشاندن اظهارات و تمایلات جنگ طلبانه و ستیزه جویانه اسراییل بر سر جاه طلبی های هسته ای ایران نقش مهمی خواهد داشت.

 در عین حال هیچ تضمینی وجود ندارد که تلاش دیپلماتیک هیلاری کلینتون موجب تعلیق غنی سازی از سوی ایران تا پایان سال جاری شود. تا به حال روسیه با ظرافت تمام مانع اعمال تحریم ها علیه ایران شده است و مقامات در مورد حمایت قاطع و همه جانبه موسکو از اقدامات اخیر چندان خوش بین نیستند. موافقت ایران با ورود بازرسان آژانس بین المللی اتمی به تاسیسات هسته ای قم و از سرگیری مذاکرات بین مذاکره کننده ارشد اتمی ایران و مقامات گروه 5+1 ، به این نگرانی دامن زده که روسیه با اعمال تحریم های جدید علیه ایران مخالفت کند.

   اقدام ایران مبنی بر ساخت مخفیانه تاسیسات هسته ای بدون اطلاع آژانس، تغییر لحن روسیه را در پی داشته است- هرچند این کشور هنوز آشکارا از دور جدید تحریم ها حمایت نکرده است. هفته گذشته، دمیتری مدودیف طی یک گفتگوی تلوزیونی اعلام کرد که روسیه نمی خواهد شاهد ساخت سلاح های اتمی از سوی کشورها باشد.

 وی همچنین افزود “توسعه و افزایش کشورهایی که دارای سلاح های هسته ای هستند به نفع ما نیست.” با این حال وی اشاره ای به موضوع تحریم ها نکرد.

 مساله ای که می تواند به کلینتون در جلب موافقت روسیه کمک کند، واکنش این کشور به تصمیم باراک اوباما مبنی بر توقف ساخت سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی است. ساخت سپر دفاع موشکی در زمان جورج بوش آغاز و با مخالفت شدید موسکو روبرو شد. با وجودیکه برچیدن سپر دفاعی ، اعتراض برخی از کشورهای اروپایی و محافظه کاران آمریکا را بدنبال داشت، این اقدام آمریکا از سوی موسکو مورد استقبال قرار گرفت که می تواند نشانه گرم شدن روابط بین دو کشور و همکاری بر سر مسائلی مانند ایران باشد. از دیگر مسائلی که در دیدار روز سه شنبه وزیران خارجه روسیه و ایالات متحده مطرح می شود ، بحث و گفتگو پیرامون اوضاع افغانستان و کره شمالی و نیز مساله کنترل تسلیحات خواهد بود.

 هفته گذشته و در پی اعلام معاون وزیر دفاع اسراییل “افرایم سنه” مبنی بر حمله نظامی این کشور به ایران در آغاز سال میلادی پیش رو – در صورت عدم اعمال تحریم های جدید – نگرانی ها و تنش ها بر سر موضوع ایران افزایش یافت. “افرایم سنه” در اواسط ماه گذشته به مجله خبری اینترنتی “دو جونز” گفته بود “چنانچه دیگر کشورها با نادانی و ضعف خود باعث شوند ایران به بمب اتم دست یابد ، ما گزینه ای به جز حمله نظامی در اختیار نخواهیم داشت و این مساله فوری است.”

 این اظهارات معاون وزیر دفاع اسراییل ، شکایت ایران به دبیر کل سازمان ملل را به دنبال داشت. محمد خزایی سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای خطاب به بان کی مون گفت که چنین سخنانی در دیپلماسی جهانی “غیرمسئولانه” و “نامعتبر” است و “هیچ دلیل و توضیح روشنی برای ادامه تهدیدات اسراییل علیه تهران وجود ندارد.”

 هر چند برخی از مقامات ایران نسبت به تهدیدات اسراییل از خود واکنش نشان دادند. اواخر هفته گذشته مجتبی ذوالنور یکی از فرماندهان ارشد و نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه پاسداران انقلاب ، اعلام کرد در صورت حمله نظامی اسراییل و آمریکا ، ایران به اسراییل حمله خواهد کرد.  وی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت “ چنانچه حتی یک موشک از سوی اسراییل و یا آمریکا در خاک ایران فرود آید ، قبل از اینکه گرد و خاک این موشک ها به زمین بنشیند موشک های ایران قلب اسراییل را منفجر خواهند کرد.”

 

منبع : گاردین ، 11 اکتبر