واکنش مشاوران خامنه‌ای به نامه اوباما

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "حرف تازه ای در کار نیست"

دو تن از عالی ترین مشاوران رهبر جمهوری اسلامی درباره نامه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به آیت الله خامنه ای واکنش نشان داده اند. سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی در امور نظامی و علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل آیت الله خامنه ای، در سخنان جداگانه ای، وجود این نامه را تایید کرده اند.

روزنامه نیویورک تایمز ـ– چاپ آمریکا ـ– روز جمعه گذشته از نامه محرمانه و هشدارآمیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بود؛نامه ای که

تهران دو روز پیش دریافت آن را تایید کرد.

سرلشگر رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشاور نظامی کنونی رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز گذشته در واکنش به این نامه گفت که “اگر خطراتی متوجه ایران شود”، جمهوری اسلامی از “ابزارهای مختلف سیاسی و غیره” برای دفاع از منافع خود استفاده خواهد کرد.

او تنگه هرمز را یک “گذرگاه استراتژیک هم برای تجارت جهانی و هم برای انرژی جهان” توصیف کرد و گفت جمهوری اسلامی، امنیت این تنگه را “امنیت دسته جمعی” می داند.

ساعاتی پس از انتشار اظهارات مشاور عالی نظامی آیت الله خامنه ای، سخنان مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی نیز در رسانه ها منتشر شد که گفت در پاسخ به این نامه، “مسئولان امر اظهارنظر و تصمیم‌گیری می‌کنند.”

او مشخص نکرد که این “مسئولان امر” چه کسانی هستند.

علی اکبر ولایتی در عین حال افزود در نامه محرمانه پرزیدنت اوباما به آیت الله خامنه ای، “حرف تازه ای وجود ندارد.”

در اظهارات منتشر شده به نقل از رحیم صفوی و ولایتی، هیچ اشاره یا تهدید مستقیمی درباره بستن تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی در صورت تحریم خرید نفت از سوی ایران وجود ندارد هرچند مشاور امور بین الملل آیت الله خامنه ای گفته “نفت کالایی نیست که کسی بخواهد آن را تحریم کند ضمن آنکه ایران براحتی می‌تواند نفت خود را بفروشد.”

ولایتی افزود: “همواره در خواست خرید نفت از ایران بیش از میزان نفت تولیدی کشور است.”

 

جنجال بر سر تنگه هرمز

بحث تحریم خرید نفت یکی از راهکارهای غرب برای متوقف ساختن برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی است. برخی مقامات عالی رتبه دولتی و نظامی جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که در صورت تحریم نفتی ایران از سوی کشورهای دیگر، با بستن تنگه هرمز اجازه نمی دهند که نفت هیچ کشوری از این گذرگاه عبور کند.

منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه نیز با ابراز بی اطلاعی از جزئیات این نامه گفته است: “آمریکایی ها سعی کرده‌اند با بحث تحریم بیشتر، فضایی را به وجود بیاورند و نگران این بودند که وارد فضای نامتقارن شوند که طی آن با تدابیر جمهوری اسلامی در نهایت مات شدند. لذا سعی کردند از برخی موارد پیش‌گیری کنند.”

 حدود 20 درصد کل صادرات روزانه نفت جهان، از تنگه هرمز، گذرگاه مابین خلیج فارس و دریای عمان عبور می کند و این مسئله، آبراه فوق را به یکی از مهم ترین گذرگاه های آبی جهان تبدیل کرده است. فرماندهان نظامی و سیاست مداران ارشد آمریکایی اعلام کرده اند که به جمهوری اسلامی اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهند داد.

نخست وزیر بریتانیا نیز تاکید کرده که به ایران اجازه داده نمی شود امنیت این گذرگاه آبی مهم را مخدوش کند.

روزنامه نیویورک تایمز از پرتیراژترین روزنامه های آمریکایی، روز جمعه به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا از ارسال نامه محرمانه باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر داد و نوشت این نامه لحنی تند و “هشدارگونه” داشته است.

مقامات آمریکایی که این خبر را به نیویورک تایمز داده اند، افزوده اند که پرزیدنت اوباما در این نامه، تنگه هرمز را “خط قرمز” ایالات متحده دانسته که اگر ایران از آن عبور کند، با “واکنش آمریکا” مواجه خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در جلسه مطبوعاتی دو روز پیش خود، دریافت این نامه را تایید کرد.

رامین مهمانپرست گفت این نامه هم توسط سفیر آمریکا در سازمان ملل به سفیر جمهوری اسلامی داده شده، هم از طریق سفیر سوئیس در ایران و هم توسط جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق در اختیار رهبران جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه “پاسخ دادن ایران به این نامه در حال بررسی است»گفت اگر لازم بود پاسخی داده شود«به شکل مناسب داده خواهد شد.”

 

عربستان: جای خالی نفت ایران را پر می‌کنیم

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چند قطعنامه درباره لزوم توقف غنی سازی اورانیوم در ایران به تصویب رسانده و از جمهوری اسلامی خواسته جنبه های نگران کننده و مشکوک برنامه اتمی خود را پایان بدهد.

تهران این قطعنامه ها را غیرقانونی دانسته و تاکید کرده که به آنها عمل نمی کند و برنامه هسته ای خود را که مدعی ست جنبه های صلح آمیز علمی و پزشکی دارد ادامه خواهد داد.

آمریکا و اتحادیه اروپا اخیرا تصمیم گرفته اند برای افزایش فشار بر ایران، بانک مرکزی این کشور و نیز خرید نفت از جمهوری اسلامی را تحریم کنند.

فروش نفت در تقریبا یکصد سال گذشته، عمده ترین منبع درآمد تمام دولت های ایران بوده است.هم اکنون نیز بیش از 70 درصد درآمد جمهوری اسلامی از فروش نفت تامین می شود.جمهوری اسلامی می گوید جهان به نفت ایران نیازمند است و در صورت نبود آن در بازار، امکان جبران این کمبود وجود ندارد.

این در حالی است که وزیر نفت عربستان سعودی گفته کشورش آماده است در صورت تحریم نفتی ایران، “ظرف چند روز” جای خالی آن را در بازار پر کند.

علی النعیمی در گفت و گو با تلویزیون CNN گفته ما برای این کار “تنها کافی است شیر فلکه ها را بیشتر باز کنیم.”

عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است.

وزیر نفت این کشور همچنین در واکنش به تهدید جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز اظهار کرد: “من شخصا باور ندارم که این تنگه در صورت بسته شدن، برای مدتی طولانی بسته بماند.”

ایران روزانه 2.5 میلیون بشکه و عربستان روزانه در حدود 9.5 میلیون بشکه نفت تولید می کنند.

اعلام آمادگی عربستان برای جبران کمبود نفت در بازار در صورت تحریم نفتی ایران در شرایطی است که مقامات جمهوری اسلامی پیش از این کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هشدار داده بودند در صورت تحریم نفت ایران، کاری انجام ندهند زیرا اگر این کشورها برای جایگزینی نفت ایران “چراغ سبز نشان دهند، هر اتفاقی که بیفتد این کشورها عاملان اصلی اقداماتی هستند که برای تحریم نفتی ایران انجام می‌شود.”

وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است دوشنبه هفته آینده درباره وضع تحریم نفتی علیه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند. آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه گفته است که ۲۷ عضو این بلوک سیاسی و اقتصادی درباره این تحریم به توافق اصولی رسیده اند.

اتحادیه اروپا روزانه خریدار حدود 20 درصد از کل صادرات نفت ایران است.