گلدن گلوب برای جدایی نادر از سیمین

نویسنده
هومن یزدی

» شانس بیشتر برای اسکار

با اعلام نام برندگان جایزه سینمایی گلدن گلوب، فیلم “جدایی نادر از سیمین”، ساخته اصغر فرهادی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی در جایزه “گلدن گلوب” شد.

اصغر فرهادی برای دریافت این جایزه با کارگردانانی چون آنجلینا جولی، ژانگ ییمو، پدرو آلمودوار و برادران داردن، رقابت کرد. لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی و مریلا زارعی بازیگران این فیلم هستند.

 فرهادی در این مراسم جایزه خود را از دستان مدونا، خواننده معروف پاپ آمریکایی دریافت کرد و خطاب به حاضران گفت: “هنگامی که برای دریافت جایزه می‌آمدم، با خود فکر می‌کردم که چه بگویم؟ آیا باید چیزی درباره پدرم، مادرم، همسر مهربانم، دخترانم، دوستانم و… بگویم؟ اکنون اما ترجیح می‌دهم که درباره مردم خود صحبت کنم. مردمی که به نظر من مردمانی صلح‌جو هستند”.

از جایزه گلدن گلوب به عنوان پیش‌درآمد جایزه معتبر اسکار یاد می‌شود و فیلم‌هایی که در آن برنده جایزه می‌شوند، برای اسکار نیز از شانس زیادی برخوردار خواهند بود.

 خبر دریافت جایزه توسط فیلم فرهادی در بخش‌های مهم خبری صدا و سیما اعلام نشده است. از مسوولان فرهنگی نیز تاکنون کسی پیامی خطاب به فرهادی صادر نکرده و به وی یا جامعه سینمایی تبریک نگفته است.

این در حالی است که نهادهایی چون انجمن بازیگران ایران با صدور بیانیه و برخی از کارگردانان و بازیگزان سینما، با انتشار یادداشت‌های مختلفی، از دریافت این جایزه توسط فرهادی استقبال کرده‌اند.

رسانه‌های اصول‌گرا پیش از برگزاری مراسم رسمی و پس از پخش تصاویری از مراسم فرش قرمز ، به انتقاد از فرهادی پرداخته بودند. فرهادی که در این مراسم در کنار آنجلینا جولی، بازیگر معروف هالیوود، ایستاده بود با وی دست داد.

خبرگزاری فارس، در این‌باره نوشته بود که رفتار فرهادی “خلاف عرف دیپلماتیک” در جمهوری اسلامی است: “فرهادی با این اقدام - که البته در گذشته هم در جشنواره فیلم برلین صورت گرفته بود - نشان داد چیزی از عرف دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نمی‌داند و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این روابط را به او یاد نداده‌اند. به هر حال «جدایی نادر از سیمین» نماینده رسمی سینمای ایران در اسکار محسوب می‌شود و می‌بایست نمایندگان کشورمان حتی اگر خود پایبند به مسائل شرعی نیستند، عرف پذیرفته دیپلماتیک کشور را رعایت کنند”.

برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز در این‌باره نوشته بودند که “فیلم فرهادی نماینده سینمای ایران در اسکار محسوب می‌شود و دریافت جایزه او برای کشور به نوعی افتخار محسوب می‌شود، اما خیلی چیزها برای ما ایرانی‌ها اهمیت بیشتری از جایزه و مدال دارد”.

هفته گذشته یکی از منتقدان سینمایی اصول‌گرا هم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس آکادمی اسکار، با انتقاد از فیلم فرهادی، نوشته بود: “به نظر شما فیلم «جدایی نادر از سیمین» مستحق اسکار نیست؟ فیلمی که هرچه مطالبه شما بوده به جا آورده و اکنون به سان موجودی دست‌آموز بر درگاه شما مؤدبانه و خاضعانه دراز کشیده تا لقمه دهان‌پرکنش را نصیب بردارد. آقای شراک! قدر دانستن پاس گل حاصل از غرض‌ورزی معاندین انقلاب و اهمال‌کاری برخی موافقین سادلوح شرط عقل است. اگر جایزه اسکار را تقدیم دستان حریص فیلم «جدایی نادر از سیمین» نمایید، پای طلاق روشنفکری و روشنفکران سینمای ایران از ایران را امضا زده‌اید، شاید فیلم به همین خاطر پایانی مبهم دارد که رفع ابهام آن به دستان با کفایت ارباب صورت پذیرد”.

جدایی نادر از سیمین به عنوان نماینده ایران به اسکار نیز معرفی شده است. پس از دریافت جایزه گلدن گلوب، برخی کارشناسان سینمایی، شانس دریافت این جایزه برای فرهادی را بالا ارزیابی می‌کنند.

 از سال 78 و پس از راه یافتن فیلم “بچه‌های آسمان”، ساخته مجید مجیدی، هیچ فیلم دیگر ایرانی موفق به ورود در میان 5 فیلم منتخب داوران اسکار نشده است.

جدایی نادر از سیمین پیش از این نیز جوایز معتبر دیگری دریافت کرده بود. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم برلین جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و ۲ جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده بود. هم‌چنان که هیات داوران «جایزه سینمای جهان» شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی ۴ جایزه بهترین فیلم را به اصغر فرهادی داده بودند. انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه را به این فیلم سینمایی داده بود.

فرهادی سال گذشته در مراسم جشن خانه سینما آرزو کرده بود شرایطی پیش بیاید که گلشیفته فراهانی به ایران برگردد، و بهرام بیضایی، امیر نادری و جعفر پناهی بتوانند در ایران فیلم بسازند.

 این سخنان اعتراضات زیادی را از سوی مسئولان وزارت ارشاد به همراه داشت تا جایی که مجوز فیلمبرداری فیلم جدایی نادر از سیمین را در میانه فیلمبرداری لغو کردند و اصغر فرهادی ناگزیر شد توضیحاتی بدهد.