دیگر نمی توان خانه ساخت

نویسنده
مهناز ملکوتی

» اعتراف وزیر مسکن به بحران اقتصادی

وزیر مسکن دولت دهم در حالی از مردم می خواهد تا به خاطر ساخت مسکن مهر به جان احمدی نژاد دعا کنند که همزمان اعتراف کرد “بعد از رفتن دولت احمدی‌نژاد با این وضعیت اقتصادی دیگر نمی‌توان به این صورت که در طرح مسکن مهر خانه می‌سازیم خانه‌ای ساخت.”

مانورهای دولت های نهم و به خصوص دهم روی طرح موسوم به “مسکن مهر” که برای کنترل قیمت های سرسام آور مسکن اجرا شد، در شرایطی شدت گرفته که قیمت این نوع خانه طی ماه های اخیر افزایش قابل ملاحظه ای داشته و بسیاری از پیمانکاران به دلیل نبود مصالح ساختمانی تصمیم به توقف روند ساخت و ساز گرفته اند.

کاهش تولید، ناکامی‌های سریالی در طرح مسکن مهر با وجود سیاست های تدوین شده از سوی دولت، نارضایتی سازندگان و انبوه‌سازان، افزایش صد در صدی قیمت مواد اولیه ساخت و ساز و برداشت های متعدد آورده متقاضیان مسکن مهر وضعیت اسفناکی برای یکی از مهم ترین طرح های دولت احمدی نژاد به وجود آورده است.

یکی از انبوه سازان فعال در حوزه مسکن مهر در این رابطه به روزآنلاین می گوید: “در سال های گذشته برای ساخت هر متر مسکن مهر مبلغ 330 هزار تومان در جلسه وزارت مسکن با انبوه سازان به تصویب رسیده بود. از ابتدای سال جاری قیمت مصالح ساختمانی مثل بتن، سیمان، گچ، ماسه و … بیش از 70 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر قیمت آهن و میله گرد هم با 100 درصد افزایش باعث شده قیمت تمام شده به حداقل 700 هزار تومان برای هر متر ساخت و ساز آن هم با مواد درجه سه برآورد می شود. در نتیجه ادامه کار با وزارت مسکن نه تنها سودی ندارد که باعث ورشستگی خیلی از پیمانکاران شده و این وزارتخانه هم از آنها شکایت کرده است.”

به گفته رییس کانون سراسر انبوه سازان “قیمت مسکن متاثر از سایر مسایل اقتصادی نیز افزایش می‌یابد. رشد 3 تا 100درصدی قیمت مصالح ساختمانی مطمئنا در آینده تاثیر بسزایی بر قیمت تمام شده مسکن خواهد داشت.”

وزیر مسکن در حالی ادعا می کند “با مشکلات اقتصادی که هست تاکنون نیز نگذاشته‌ام حتی یک ریال به آورده‌های اولیه متقاضیان مسکن اضافه شود و بیشتربه دنبال این هستیم که برای مسکن‌های مهر وام اضافه کنیم” که معاون وی پیش از این اعلام کرد ”افزایش قیمت این نوع مسکن برای شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت به تصویب رسیده اما مقدار آن هنوز مشخص نیست.”

وزیر مسکن کمتر از 7 روز پیش در تاریخ 14 آبان ماه در خصوص افزایش قیمت مسکن مهر چنین توضیح داد: ”کسانی که متقاضی مسکن مهر هستند و قسط چهارم را پرداخت کرده‌اند، به مرحله نازک کاری رسیده‌اند مشمول هیچگونه افزایش احتمالی نخواهند بود اما تغییر قیمت در ساختمان‌هایی است که به مرحله سفت کاری، اسکلت و سقف رسیده اند اعمال خواهد شد.”

به گفته نیکزاد: “با توجه به وضعیت اقتصادی کشور هزینه کنتور آب و فاضلاب 450 هزار تومان، آب 650 هزار تومان است و اگر کسانی که این مبلغ را سال قبل ریخته‌اند و قرارداد را امضا و مبلغ جدید را واریز کردند باید پولشان برگشت داده شود و کسانی که اخیراً این مبلغ را جدیداً ریخته‌اند پول آنان برگشت داده نخواهد شد.”

وی در بیان علت دعای خیر برای احمدی نژاد به امکانات مسکن مهر اشاره و خطاب به مردم گفت: “به امید خدا وقتی که وارد مسکن مهر خود که مجموعه مناسبی که شامل حیاط و آسانسور است شدید و تمامی قرض‌ها و وام‌های خود را پرداخت کردید به جان احمدی‌نژاد دعا خواهید کرد.” اظهارات نیکزاد در حالی است که براساس مصوبه شهرداری همه واحدهای مسکونی و تجاری بالاتر از سه طبقه باید دارای آسانسور باشند.

قیمت مسکن در دولت نهم یک سال پس از حضور محمود احمدی نژاد افزایش یک باره داشت؛ وی پس از آنکه در تلویزیون اعلام کرد “دولت سیاست هایی دارد که به زودی قیمت زمین از مسکن حذف می شود”، قیمت روند فزاینده ای در پیش گرفت. به گفته مجید انصاری رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ششم: “مسکن در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی رشد اندکی داشت، اما توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، به گونه‌ای بود که در پنج سال متوالی، رشد سرمایه‌گذاری صنعت دورقمی بود و یک سیر صعودی را گذراند و باعث شد از سرمایه‌گذاری‌های کاذب در بخش مسکن جلوگیری کند و تا حد زیادی منجر به شفاف شدن بازار زمین و مسکن شد و از سوی دیگر، با فرض درست دانستن این سخنان، باید از ایشان پرسید که آیا تقاضای مسکن در عرض سه سال گذشته، ۳۰۰ درصد افزایش داشته است؟”

احمدی نژاد اما پس از چند ماه مقاومت در برابر افزایش قیمت مسکن در نهایت اعلام کرد “افزایش قیمت در بازار مسکن کاذب است و به زودی اطلاعات آن را وزیر اطلاعات به شما می‌‏دهد که چه شبکه‌‏ای طراحی کرده‌است و جلوی آن را خواهد گرفت.” اتفاقی که هرگز نیفتاد و هیچ وقت مشخص نشد کدام شبکه توانسته قیمت مسکن را بدین شکل افزایش دهد.

از سوی دیگر ناظران بر این عقیده اند که رکود صنعت و بی انگیزگی سرمایه گذاران در بخش تولید باعث شده تا مردم پول های سرگردان خود را به سمت خرید کالاهای واسطه ای سودآور نظیر مسکن، سکه و دلار ببرند. کاهش نرخ سود بانکی از سال 85 تا 90 به خالی شدن حساب های مردم در بانک ها و در نتیجه افزایش نقدینگی در بازار منجر شد.

دولت برای عبور از بحران مسکن تصمیم به سرمایه گذاری گسترده در این بخش مسکن مهر گرفت اما تحریم ها در بخش پتروشیمی باعث کاهش تولید نفت کوره و در نتیجه افت بازده کارخانه های سیمان، فولاد، آهن، گچ و … شد.

به گفته یک منبع آگاه “به دلیل افزایش روزانه قیمت ها و هزینه های تولید و برای کارخانه ها، تولید مصالح به نصف رسیده و اکنون سیمان، میله گرد، تیرآهن، شیرآلات و … در بازار موجود نیست یا اینکه به قیمت بسیار بالاتر از قیمت واقعی به فروش می رسد. در نتیجه دولت برای جلوگیری از توقف پروژه های مسکن مهر با پرداخت مقداری سوپسید به کارخانه ها، از توزیع محصولات آنها در بازار جلوگیری می کند و آنها را به سمت مسکن مهر منتقل کرده است.”

این منبع آگاه پیش بینی کرد که با افزایش قیمت مسکن مهر، نرخ اجاره بها و همچنین خرید مسکن در تهران و شهرهای بزرگ به زودی روند صعودی طی خواهد کرد.