خامنه ای واقعا تنهاست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تلاش برای دور نگاه داشتن رهبر از انتقادهای مردم

هم‌زمان با اوج‌گیری مشکلات اقتصادی در ایران، اصول‌گرایان ضمن متهم کردن دولت محمود احمی‌نژاد، تلاش می‌کنند که رهبر جمهوری‌اسلامی را در بروز چنین مسایلی بی‌تقصیر معرفی کنند. در همین حال یک سایت اصول‌گرا خبر از آن داده است که جزوه‌ای درباره‌ی معصومیت رهبر جمهوری‌اسلامی در تهران و قم توزیع شده است.

در همین حال برخی چهره‌های اصول‌گرا نیز بر این مساله تاکید کرده‌اند که رهبر جمهوری‌اسلامی به دلیل مشغله‌های زیاد و همچنین عدم فرمان‌برداری چهره‌های دولتی، “تنها” و “غریب” است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه، گفته است: “ایران و رهبر انقلاب واقعا تنهاست. یک فکر رهبر انقلاب در سوریه است. یک فکر دیگر ایشان در خلیج فارس و دیگری در تحریم های اقتصادی است و آیا اینکه مسئولان درست عمل می کنند”. وی همچنین ضمن تمجید از رهبر جمهوری‌اسلامی بابت طرح مساله “اقتصاد مقاومتی” این‌گونه سخن گفته: “اقتصاد مقاومتی یک مبارزه تمدن ساز است. اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که مردم به اندازه نیاز خود نخورند. اسراف در کشور زیاد است و از وسایل منابع الهی که خداوند به ما داده است میلیاردها دلار در حال اسراف است. اقتصاد مقاومتی نمی گوید که مردم باید در ریاضت باشند”.

حسن طیبی، نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان نیز، با اشاره به “برکت هدایت‌های مقام معظم رهبری” گفته است که اکنون “اقتصاد ایران از اقتصاد کرواتی بیرون آمده به این معنا که حیات اقتصادی کشور با ایجاد فشارهای خارجی دچار خفگی و نابودی نمی‌شود”.

پیش از این علی‌رضا پناهیان، از روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری‌اسلامی، با اشاره به این‌که “یکی از فضلای حوزه علمیه قم که به مباحث تاریخی نیز تسلط دارد از تحلیل‌های تاریخی مقام معظم رهبری انتقاد کرده و گفته که نظام اسلامی با فقه هدایت می‌شود نه تاریخ”، چنین سخن گفته بود: “متأسفانه هیچ فردی در قبال این باور اشتباه موضع گیری نکرد و این نشان از غربت رهبری در نزد ما است”. پناهیان همچنین گفته بود که “در صورتی که سخنان مقام معظم رهبری برای دیگران تبیین شود مردم عاشق ولایت فقیه شده و غربت رهبری نیز در بین مردم از بین می‌رود”.

این سخنان در حالی بیان شده است که برخی دیگر از اصول‌گرایان در پی اثبات این نکته هستند که سیدعلی خامنه‌ای، همچنان در جامعه ایران محبوب است. محمدعلی آسودی٬ رئیس اداره تبلیغات سپاه پاسداران، درباره نظر مردم پیرامون رهبر جمهوری‌اسلامی، گفته بود: “مردم ما عاشورایی هستند و حاضرند هزاران بار قطعه قطعه، کشته و خاکستر شوند اما باز هم با جان و دل نوای لبیک یا رسول الله(ص)، لبیک یا امام و لبیک یا ولی زمان سر می دهند”.

این سخنان هم‌زمان با آن بیان شده است که ابراهیم رییسی، معاون رییس قوه‌قضاییه، در یک سخنرانی گفته بود: “ جایگاه تمرکز جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه است از این‌رو دشمنان در تلاش هستند تا مسؤول و عامل ایجاد مشکلات موجود در کشور را ولی فقیه معرفی کنند… یکی از اقدامات دشمنان در جهت کم رنگ کردن نقش ولایت فقیه در کشور آغاز جنگ روانی در جهت ایجاد نا‌امیدی از آینده نظام و مسؤولین در بین مردم از سوی رسانه‌ها است”. وی همچنین گفته بود که “عدم فروش نفت کشور، واریز نشدن پول به حساب کشور و عدم توان لازم در جهت تهیه کالاهای اساسی” باعث “بیکاری و نارضایتی مردم و نخبگان” خواهد شد.

در تحولی دیگر، سایت اصول‌گرای مشرق خبر از آن داده که جزوه‌ای با عنوان “عصمت استراتژیک ولی فقیه” در تهران و قم توزیع شده که در آن نویسندگان “برای ولی فقیه جایگاه عصمت و مصون از خطا” در نظر گرفته‌اند. این سایت اضافه کرده: “مطرح کنندگان این مباحث اگرچه دارای سوابق انقلابی و چهره های متدینی هستند اما طرح این مباحث در رسانه ها و مجالس عمومی بر خلاف مصالح کشور است”.

اصول‌گرایان پیش از این نیز تلاش کرده بودند تا رهبر جمهوری‌اسلامی را در بروز مشکلات کشور بری از تقصیر معرفی کنند. زمانی محسن رضایی درباره نقش رهبر جمهوری‌اسلامی در مسایل کشور گفته بود: “کسانی که می‌گویند سیاست‌های رهبری و سیاست گروهی خاص در ایران موجب پدید آمدن تحریم‌ها شده است، سخت در اشتباه هستند. دشمن از مدت‌ها قبل این برنامه را در مقابله با ایران پیاده کرده است و روشنگری‌های رهبر انقلاب راهبردی اساسی در موفقیت در برابر تحریم‌ها است”.

محمدی گلپایگانی، رییس دفتر علی خامنه‌ای نیز وی را “دانشمندی” دانسته بود که “در تمام رشته‌های علمی اطلاعات دارد”. غلام‌علی حدادعادل هم تنها راه حل مقاومت در برابر تحریم‌ها را “اقتصاد مقاومتی” دانسته بود: “اگر دشمنان ‌برای فروپاشی نظام اسلامی توطئه می‌کنند، ما نیز با درایت رهبر معظم انقلاب در برابر تحریم‌های آنها اقتصاد مقاومتی را ساماندهی می‌کنیم”.

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز، ولایت فقیه را مساله‌ای معرفی کرده بود که تنها خدا از آن بالاتر است: “انسان وقتی به سعادت دنیایی می رسد که زیر پرچم کسی قرار گیرد که بالاتر از او فقط خداست که آن یک نفر ولایت فقیه است. ولایت مداری و در جبهه رهبر بودن شاخصه ای است که هیچ شاخصه ای به آن نمی رسد و این ملاکی است که ما را به اوج می رساند”. وی اضافه کرده بود: “شیطان ۶۰۰۰ سال عبادت کرد و در این سال ها در کارنامه او حتی یک گناه هم وجود نداشت؛ اما عاملی که باعث شد که شیطان از اوج سقوط کند ضدیت با ولایت فقیه بود؛ بنابراین اگر می خواهیم به سعادت نهایی دست یابیم باید زیر پرچم ولایت فقیه قرار بگیریم”.

در همین حال و هم‌زمان با تلاش برای تبرئه سیدعلی خامنه‌ای، انتقادها از دولت محمئود احمدی‌نژاد اوج گرفته است. سایت اصول‌گرای الف – متعلق به احمد توکلی – در یادداشتی، ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت دهم، آن‌ها را “لحظه‌ای، احساسی و نادرست” توصیف کرده و  نوشته است: “نه اقتصاد ایران و نه کارآفرینان ایرانی دیگر تاب تحمل ندانم کاری های تیم اقتصادی این دولت بی کفایت را ندارد و تا دیر نشده و باید برای مهار خطاهای دولت و محاکمه تیم اقتصادی آن باید تصمیمی جدی گرفت”. این رسانه در مطلبی دیگر، نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت را “پرتاب ایران به عصر پیش از مشروطه” دانسته بود.

سعید ابوطالب، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس هفتم نیز، احمدی‌نژاد را فردی “خودشیفته، خودکامه و متوهم” نامیده که خود و اطرافیانش “دچار توهم توطئه‌اند”، و نتیجه برنامه‌های اقتصالدی اجحمدی‌نژاد را این‌گونه معرفی کرد: “این دستورالعمل ها و اقدامات نه تنها درست نبوده اندبلکه اثرات معکوس داشته اند. چرا که نه تنها آن عدالت اقتصادی که در شعارها عنوان می شد گسترش نیافت بلکه به وضوح شکاف طبقاتی بیشتر هم شد، ثروتمندان ثروتمندتر شدند و فقیران فقیرتر، و آن بخش آسیب پذیر جامعه که شامل کارمندان و کارگران بود هر روز از قدرت خریدشان کاسته شد و تورم به حدی بالا رفت که حتی افزایش دستمزدها نیز جوابگو نیست”.