اتهام: پولشوئی برای جمهوری اسلامی در داخل آمریکا

نویسنده

» گزارش ای بی سی نیوز از محاکمه چند ایرانی

نایجل دووارا

 

دکتر حسین لاهیجی اورولوژیست، و نجمه وحید لاهیجی، وکیل و همسر او، در دادگاه عالی فدرال شهر پورتلند ایالت اورگون آمریکا در خصوص اتهام پول ‌شویی و توطئه برای فریب دادن مقام‌ های آمریکا در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، محکوم شناخته شدند.

دادستان گفت که این زوج ساکن مک آلن، تگزاس، پیشتر به نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران از طریق ارسال۱.۸ میلیون دلار از طریق اهدای آن به یک موسسه خیریه کمک به کودکان ایرانی، متهم شده بودند.

دادستان می گوید که انتقال این پول نقض تحریم ها علیه ایران است. آنها این پول را برای سرمایه‌گذاری، ساخت و ساز و خدمات در ایران هزینه کرده‌اند.

در کیفرخواست آمده است که این زوج ایرانی به دلیل اهدای این پول به یک موسسه خیره که مرکز آن در پورتلند است، از پردخت مالیات معاف شده اند. نام این موسسه و کارکنان آن در کیفرخواست ذکر نشده است.

مهرداد یثربی، مدیر بنیاد کودک می گوید که این پول ها را که به منظور خرید غذا و کمک های دیگر در اختیار او قرار گرفته است به حساب بانکی یکی از بستگانش ارسال کرده که آن بانک تحت کنترل دولت ایران است، یثربی به عنوان توطئه چینی تفهیم اتهام شد اما محکوم نشده است.

خانم و آقای لاهیجی از طریق موسسات مالی و بانک های ایرانی در سوئیس و دوبی، پول ها را به حساب یکی از بستگان آقای یثربی در ایران منتقل می کردند.

این پول به بانک ملی واریز شده است که متعلق به دولت ایران است و از جهت خزانه داری آمریکا از موسسات مالی تحریم شده است.

طبق کیفرخواست، یثربی و بنیاد کودک متهم هستند چرا که یثربی در فاصله آوریل ۲۰۰۱ تا آوریل ۲۰۰۵، مبلغ ۵.۴ میلیون دلار به حساب موسسه رفاه کودک، در سوئیس واریز کرده است. بخشی از این پول متعلق به لاهیجی بوده است.

آمریکا از سال ۱۹۹۵ ایران را تحریم تجاری کرده است.

ای بی سی نیوز، 29 ژوئن