آیا احمدی نژاد قصد
جنجال دارد؟

نویسنده
فیروزه متین

» لغو مجدد گفت و گوی زنده و قطع خدمات سایت روزنامه دولت

همزمان با افزایش گمانه زنی ها درباره احتمال درشت گوئی و مساله سازی محمود احمدی نژاد در روزهای پایانی دولت که با تهدید او و یارانش به برخوردهای قضایی همراه شده، آخرین گفت و گوی زنده تلویزیونی وی در مقام رئیس دولت، برای بار دوم طی پنج روز به تعویق افتاد و قرار شد روز چهارشنبه آینده برگزار شود.

بر اساس این گزارش، نخستین زمان تعیین شده برای این گفت و گو چهارشنبه هفته گذشته بود که این برنامه به دلایل همزمانی با بازپخش سخنرانی آیت الله خامنه ای لغو شد و زمان جدید تعیین شده، آن را به دیروز موکول کرد. با این حال دیروز نیز در حالی که تنها چند ساعت تا زمان اعلام شده باقی مانده بود، خبرگزاری ها از تعویق مجدد گفت و گوی زنده احمدی نژاد خبر دادند.

خبرگزاری ایسنا در اینباره نوشت: “برنامه تلویزیونی گفتگوی زنده احمدی‌نژاد به روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه جاری موکول شد. این برنامه به علت همزمانی با پخش مستقیم مسابقات والیبال جام جهانی که یکشنبه شب از سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، به روز چهارشنبه موکول شد. براساس آخرین هماهنگی‌های انجام شده، احمدی‌نژاد روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه جاری بعد از خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما به صورت زنده و مستقیم با مردم پیرامون خدمات و فعالیت‌های دولت صحبت خواهد کرد.همچنین این گفت‌وگو به صورت زنده از شبکه سراسری رادیو نیز پخش خواهد شد.

در پایان این گزارش هم خبر داده شده که احمدی نژاد روز دوشنبه به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در رأس هیأتی به روسیه سفر می کند که عملا آخرین سفر خارجی وی خواهد بود.

علاوه بر این، سایت روزنامه ایران که به نام شبکه ایران فعالیت می کند هم برای چندساعت پس از اعلام به تعویق افتادن برنامه احمدی نژاد از دسترس خارج شد. روزنامه ای که هم اکنون با بحران های داخلی همراه است و هواداران دولت در تلاش هستند که خود را در این روزنامه حفظ کنند. آخرین خبر این است که چند ده نفر به دستور مستقیم احمدی نژاد در موسسه ایران ظرف همین روزها استخدام شده اند.

خبر ایسنا حکایت از آن داشت که احمدی نژاد قرار بود بلافاصله پس از این حضور در برنامه زنده تلویزیون تهران را به مقصد مسکو ترک کند. او فردای اعلام نتیجه انتخابات پرماجرای خرداد ۸۸ هم عازم مسکو شد و همین امر خشم معترضان به نتیجه انتخابات را برانگیخت و شعار “مرگ بر روسیه” را به مجموعه شعارهای آنان افزود.

احمدی نژاد روز چهارشنبه و قبل از آنکه برنامه اش لغو شود در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری “فارس” که پرسیده بود” در روزهای پایانی دوره ریاست جمهوری شما قرار داریم، چه صحبتی با ملت ایران دارید”، گفت:“در این رابطه برنامه‌هایی دارم که ان‌شاء‌الله خواهم گفت”.

ظاهرا دولتیان قصد داشتند با این گونه سخنان دوپهلو یک بار مانند گذشته این تصور را در ذهن ها بکارند که ممکن است به افشاگری دست بزنند. کاری که به نظر نمی رسد احمدی نژاد و یارانش که اکنون مانند کشتی در هم شکسته ای از هم دور شده اند بدان راغب باشند. به گفته یکی از وزیران سابق کابینه احمدی نژاد و گروه اندکش ترجیح خواهند داد با “مظلوم نمائی” برای خود تصویری در ذهن ها ایجاد کنند و در عین حال با تملق گوئی از آیت الله خامنه ای ضربات احتمالی را کاهش دهند. پیش از این ها بهمن شریف زاده، تنها روحانی مانده در اردوی مشائی و مشاور وی در مصاحبه ای با روزنامه “بهار” چنان گفته بود که در ذهن ها متبادر می شد که دولت برنامه هائی برای افشاگری دارد.

شریف زاده رئیس ستاد تبلیغاتی مشائی یک روز قبل از آخرین برنامه زنده احمدی نژاد گفته بود:“حس انتقام در مرام مردان بهاری وجود ندارد. هرکسی که درباره آن‌ها چنین گمان کند، مبتلا به توهم و پندار شده است.آیا بگم‌بگم‌ها افراطی‌گری است یا عین اعتدال؟ احمدی‌نژاد عاشق مردم است. کینه افراد را به دل ندارد. برای همین تا آخرین لحظه حضورش در مقام ریاست‌جمهوری برای احقاق ‌حقوق مردم پافشاری می‌کند و از هر ستمی به مردم جلوگیری می‌کند. آن چیزی که احمدی‌نژاد را به خشم می‌آورد، فریب‌کاری است”.

وی افزود:” کسی که با خوی و خصلت احمدی‌نژاد آشنا باشد، می‌داند که وی از روی انتقام‌جویی حرفی نمی‌زند. افشاگری‌های احمدی‌نژاد مطالبه و خواهش جدی مردم بود. بگم‌بگم‌ها پاسخ به مطالبات مردم است. مردم می‌خواستند احمدی‌نژاد مفسدان اقتصادی را معرفی کند؛ اما به هر دلیلی احمدی‌نژاد از افشا کردن بازداشته شد. اگر احمدی‌نژاد آن‌طور که خودش می‌خواهد نمی‌تواند بگوید به دلیل آن است که نمی‌گذارند بگوید. گفتند برای بازگو کردن باید اول قضاوت و داوری در حق چنین افرادی صورت گرفته باشد، حکم صادر شده باشد و بعد از صدور حکم می‌توان افشا کرد. بنابراین افشای نام مفسدان اقتصادی به قوه‌قضاییه واگذار شد. یکی، دو بار که خواست نام ببرد با این کار مخالفت شد.

 

شریف زاده در ادامه این مصاحبه گفته بود “حتی وقتی که به صورت احتمالی نام یک‌نفر را برد با واکنش جدی روبه‌رو شد. احمدی‌نژاد از سویی با مطالبه مردم روبه‌روست‌ (رای مثبت مردم هم به احمدی‌نژاد به این دلیل بود که کسی می‌آید و نام مفسدان اقتصادی را رسوا می‌کند). از سویی به احمدی‌نژاد اجازه نام‌بردن داده نمی‌شود. احمدی‌نژاد بر سر این دوراهی قرار دارد. نام‌ها را به قوه‌قضاییه می‌دهد. پس باید جهت مطالبه عوض شود. بله چندبار هم این اتفاق افتاد. مثلا یک‌بار در مجلس عنوان شد. آن هم به این دلیل بود که بررسی شود نه برای این‌که حتما جرمی برای او اثبات شود.

او که قبل از اعلام لغو مصاحبه احمدی نژاد با روزنامه بهار صحبت کرده بود، افزود:“قطعا احمدی‌نژاد در روز یکشنبه از حق مردم خواهد گفت. از مخالفت با اقتدارگرایی و بازشدن فضای امنیتی سخن خواهد گفت”.

روزنامه بهار در یادداشتی در باره آخرین گفت و گوی زنده احمدی نژاد هم نوشته بود:“لحنش هرچقدر هم آرام باشد، باز بوی تهدید و جنجال می‌دهد. این خاصیت محمود احمدی‌نژاد است؛ محمود احمدی‌نژادی که شیوه سخن‌گفتنش از او کاراکتری ویژه ساخته است. خنده‌های ریزریز هنگام سخن گفتن، تهدید به بگم‌بگم برای گفتنی‌ها، استفاده از ادبیات عامیانه و سوال را با سوال جواب دادن، همه از ویژگی‌های محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری، است؛

به نوشته این یادداشت بگم بگم ‌های محمود احمدی‌نژاد آن‌قدر در این هشت سال معروف شده که هر وقت محمود احمدی‌نژاد عزم گفتن می‌کند، همه خود را برای جنجال تازه‌ای آماده می‌کنند.

شایعات درباره “سی.دی قرمز”، گفته های احمدی نژاد با این ادبیات که “حالتان را می گیریم” و… از جمله نشانه هایی ست که طی روزهای گذشته و با افزایش تهدیدات علیه او منتشر شده است. نشانه هایی که بعید نیست باز هم یک بلوف باشد. گرچه عده ای از هوادارانش منتظرند که موقع رفتن باز فیلی هوا کند.