تازه چه خبر

نویسنده
مرضیه حسینی

توقیف، پاسخ اعتراض

وزارت ارشاد دولت کودتا، د رپاسخ انتقادهای اصغر فرهادی در جشن خانه سینما، فیلم تازه  او را د رحین فیلمبرداری توقیف کرد.

درحالی که این روزها حجم اخباری مبتنی بر توقیف آثاربرجسته،مهاجرت فیلمسازان،عدم امنیت شغلی سینماگران،ترویج  سانسور وتکثیرتولیدات مبتذل سینما درایران نسبت به سال های گذشته رشد روزافزونی پیدا کرده است چهارشنبه شب هفته گذشته نیز خبری از سوی سایت هنرنیوز، متعلق به هیئت اسلامی هنرمندان منتشر شد که براساس آن بنا به دستور علیرضا سجادپور،مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی،مجوز ساخت فیلم سینمایی “ جدایی نادراز سیمین ” به کارگردانی اصغر فرهادی درحالیکه بیست درصد از فیلمبرداری آن انجام شده، لغو شد.

 


به دنبال انتشار این خبر، علیرضا سجادپور درگفتگو با ایلنا درباره ماجرای توقیف این فیلم تنها به یک نکته بسنده کردوگفت: نظری ندارم!

با گذشت 48 ساعت از انتشار این خبر بود که مشاور مطبوعاتی این فیلم، خبر از توقف مرحله فیلمبرداری آخرین اثر اصغرفرهادی را در رسانه ها تایید و منتشر کرد.

 پس از انتشار خبر لغو پروانه ساخت فیلم تازه اصغر فرهادی علیرضا سجادپور با تائید این خبر اعلام کرد که تمایلی به رسانه‌ای کردن دلایل آن ندارد و علت های آن را فقط به خود تهیه‌کننده خواهد گفت.

درکش وقوس اخبارتوقیف این اثر بود که جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد اظهارات فرهادی در جشن خانه سینما را عامل لغو پروانه ساخت فیلم وی دانست. شمقدری گفت: این موضوع به خاطر صحبت‌هایی است که وی در مراسم جشن خانه‌ی سینما داشت و حرف‌هایی که ایشان زدند حرف‌های جالبی نبودند، پس از آن نیز به ایشان یک هفته‌ فرصت می‌دهند، حرف‌هایشان را اصلاح کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند و سپس منجر به این تصمیم‌گیری می‌شود.
شمقدری درادامه سخنان خود دررابطه با سیاست شفاف سازی معاونت سینمایی وزارت ارشاد درخصوص این گونه اظهار نظرها  به خبرگزاری های حامی دولت گفت:ما بطور کلی به سمتی می‌رویم که روش‌هایمان کاملا آشکار و شفاف باشد و سعی می‌کنیم پنهانکاری نداشته باشیم. یعنی ملت بدانند که دلیل تشویق یک فیلم‌ساز و دلیل منعی که برای یک فیلم‌ساز ایجاد می‌شود، چیست.

 


اصغر فرهادی  و مریلا زارع در جشنواره ی برلین

آن سوتر روزنامه کیهان در شماره اول مهر ماه خود باحمله به کارگردان

” جدایی نادر از سیمین “   واشاره به خبر لغو پروانه ساخت این فیلم، فرهادی را کارگردانی هتاک معرفی کرد و نوشت: “یک فیلم در حال ساخت، توسط اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو مجوز شد. این فیلم متعلق به فیلمسازی است که در موضع گیری های اخیر خود با محافل جریان برانداز همنوایی می‌کند.” این روزنامه در ادامه آورده است؛ کارگردان مذکور که با امکانات صدا و سیما خودنمایی کرده و پیش از این از سوی دولت نیز مورد پشتیبانی و حمایت ویژه قرار گرفته بود، به تازگی در تلاش است تا با ژست اپوزیسیون و بیان سخنان ساختارشکنانه، حمایت جشنواره های غربی و رسانه های ضد ایرانی را نیز جلب نماید.”
گفتنی است فرهادی درمراسم پایانی چهاردهمین جشن خانه سینما درباره وضعیت اسفناک سینمای ایران گفته بود: “امیدوارم روزی بهرام بیضایی به ایران برگردد.امیدوارم روزی گلشیفته فراهانی بتواند درایران بازی کند.امیدوارم امیرنادری و جعفر پناهی بتوانند در ایران فیلم بسازند.امیدوارم سال آینده این وضعیت ناامیدانه را درمملکت نبینیم.”

ساخت فیلم تازه اصغر فرهادی با عنوان “جدایی نادر از سیمین”از پنجم شهریور ماه آغاز شده بود و این فیلم  تاکنون 20 درصد از مرحله فیلم برداری را سپری کرده است.